کد خبر: ۳۶۲۰۵۰
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۹:۲۳

واکنش وزارت نفت به مصوبه مجلس: پیشنهاد ما، تك نرخی ماندن بنزین است

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فراورده های نفتی گفت: پیشنهاد ما تك نرخی ماندن بنزین است و دلیلی نمی بینیم بنزین چند نرخی عرضه شود.
آفتاب‌‌نیوز : نمایندگان مجلس شورای اسلامی امروز (سه شنبه) مصوب كردند عرضه سوخت در سال 1395 همچنان با كارت سوخت انجام و بنزین به صورت دونرخی عرضه شود.

مسئولان وزارت نفت كه ازماه ها پیش طرح حذف كارت سوخت و تداوم عرضه بنزین تك نرخی را دنبال می كنند، از این طرح استقبال نكرده اند.

به گزارش وزارت نفت، مدیر شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی درباره مصوبه امروز مجلس برای حذف نشدن كارت سوخت و توزیع بنزین با دو نرخ گفت: در صورتی كه دولت مصوب كند، ملزم به اجرا خواهیم بود اما اعتقادی به دونرخی بودن بنزین نداریم.

«عباس كاظمی» تاكید كرد «چنانچه دولت تصمیم بگیرد؛ بنزین را دونرخی و با كارت توزیع می كنیم».

كاظمی درباره ادامه استفاده از كارت سوخت در عرضه بنزین اعلام كرد: كارت سوخت برای مدیریت مصرف، جلوگیری از قاچاق و تضمین امنیت عرضه بنزین ارائه شد كه در زمان خود طرح موفقی بود.

مدیرعامل شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران اضافه كرد: بتدریج با افزایش تولید بنزین در داخل و بالا رفتن قیمت ها، قاچاق این فرآورده نفتی كاهش یافت؛ بنابراین دیگر نیازی به عرضه بنزین با استفاده از كارت سوخت احساس نمی شد.

وی تصریح كرد: اگر دولت مصوب كند بنزین با كارت سوخت توزیع شود، با توجه به تجارب سال های گذشته شركت ملی پخش فرآورده های نفتی هیچگونه مشكلی ندارد.

كاظمی در مورد تعیین میزان سهمیه و تعیین قیمت بنزین گفت: شركت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی پیشنهاددهنده طرح نبوده، بنابراین هر زمان كه دولت در هیات دولت هر نرخ و شیوه توزیعی را به تصویب برساند، از زمان ابلاغ مصوبه ملزم به اجرا خواهیم بود.

به گفته وی، هزینه نگهداری این سیستم سالیانه ٢٠٠ میلیارد ریال است كه بدون شك نمایندگان با توجه به شرایط كنونی كشور و آینده نگری این مصوبه را تصویب كرده اند.

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (سه شنبه) بند الحاقی هشت لایحه بودجه سال ٩٥ كل كشور را تصویب كردند.

بر اساس این بند الحاقی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی دولت را مكلف كردند حداكثر چهارماه پس از تصویب این قانون همه وسایل نقلیه سبك و سنگین اعم از بنزینی، نفت گاز و دوگانه سوز را به كارت سوخت مجهز كند و از آن تاریخ عرضه هر گونه سوخت به همه وسایل نقلیه فقط با استفاده از كارت سوخت ممكن باشد.

طبق مصوبه مجلس، در صورتی كه وسیله نقلیه با استفاده از كارت سوخت جایگاه یا مازاد بر سهمیه تعیین شده از سوی دولت (سهمیه پایه) سوخت گیری كند، قیمت سوخت تحویلی بر اساس قیمت تمام شده خواهد بود.

قیمت تمام شده موضوع این تبصره عبارت است از قیمت تحویل در بندر (فوب) خلیج فارس به اضافه هزینه های جانبی شامل ریزش، تبخیر، بیمه، انتقال، حمل، توزیع و عوارض قانونی موضوع جزو ٢ تبصره ماده ١٦ و بند ج ماده ٣٨ قانون مالیات بر ارزش افزوده و نرخ كارمزد مناسب پرداختی به جایگاهداران كه از سوی دولت تامین می شود.

به گزارش ایرنا، وزارت نفت از بهار سال 1394 سهمیه بندی بنزین را متوقف و عرضه بنزین تك نرخی را آغاز كرد.
هم اكنون روزانه حدود 71 میلیون لیتر بنزین در كشور مصرف می شود كه بیش از 90 درصد سوخت گیری در پمپ بنزین ها از طریق كارت سوخت جایگاه داران صورت می گیرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین