کد خبر: ۳۶۴۷۵۳
تاریخ انتشار : ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۲:۱۰

ژاپنی‌ها از بزرگترین ماهواره اشعه ایکس خود ناامید شدند

فضاپیمای هیتومی سازمان فضایی ژاپن، JAXA، که یک پروژه 300 میلیون دلاری برای رصد اشعه‌ ایکس سیاه‌چاله‌ها و اجرام فضای تاریک بود، پس از نقص فنی، از دسترس خارج و این عملیات به‌کلی با شکست روبه‌رو شد.
آفتاب‌‌نیوز :
به نقل از Engadget، ژاپنی‌ها معمولاً عادت به تسلیم شدن ندارند و در فرهنگ ژاپنی که از فلسفه سامورایی نشأت گرفته، مبارزه تا پای قربانی‌کردن خود هم ادامه می‌یابد اما خارج از جو زمین این فرهنگ ناگزیر به کوتاه آمدن است. فضاپیمای هیتومی ژاپن که با هزینه‌ای بالغ بر 300 میلیون دلار برای رصد سیاه‌چاله‌ها و اجرام تاریک فضای دور به مدار فرستاده شده بود، پس از عبور از مدار جنوبگان دچار نقص فنی شد و تلاش‌های بی‌وقفه برای بازگرداندن آن به خدمت، بی‌نتیجه ماند.

مدار جنوبگان جایی در جنوب اقیانوس آرام و آمریکای جنوبی است که در آن نقطه ماهواره‌ها با بیشترین میزان اشعه‌ها روبه‌رو می‌شوند. هاتومی پس از عبور از این منطقه دچار نقص دستگاه‌های هدایت از راه دور شد و با اتکا به تنظیم‌کننده ژیروسکوپی تلاش کرد تا به مدار موردنظر برسد. ژیروسکوپ دستگاهی مکانیک-الکترونیکی است که با استفاده از میدان گرانشی زمین، موقعیت را نسبت به سطح زمین مشخص و تعادل دستگاه را حفظ می‌کند.

خبر بد زمانی بود که مشخص شد ژیروسکوپ این سفینه نیز دچار مشکل شده است و به درستی نمی‌تواند تعادل ماهواره را حفظ کند. در این مرحله هاتومی با استفاده از تصحیح‌کننده‌های جتی خود تلاش کرد جلو چرخش و پیچ‌وتاب را بگیرد اما به دلیل نقایصی که وجود داشت، تنظیم‌کننده جتی نیز در زمان و جهت نامناسب روشن شد و به سرعت چرخش این سفینه افزود.

در آخر این سفینه که با سرعت زیاد به دور خود می‌چرخید از مدار فاصله گرفت و ارتباطش با مرکز کنترل قطع شد. دانشمندان مرکز فضایی ژاپن، پس از آن چند هفته تلاش کردند تا ارتباط خود را با سفینه برقرار کنند و برداشت‌شان این بود که سیگنال‌هایی از آن دریافت می‌کنند که کنترل مجدد را محتمل می‌کند اما دیروز این سازمان در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که سیگنال‌های دریافتی از منابع مختلف و غیر از هاتومی بوده و این پروژه از نظر سازمان فضایی ژاپن، با شکست روبه‌رو شده است.
منبع: آنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین