کد خبر: ۳۶۵۶۷
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۸۴ - ۱۰:۲۰

انتقاد كارگردان فرانسوي از موضع دولت خود در خصوص نبرد الجزاير

آفتاب‌‌نیوز : وي روز يكشنبه در شهر الجزيره در مصاحبه مطبوعاتي گفت كه فرانسه اسرار اين جنگ را همچون نامحرمي مي‌داند كه نمي‌خواهد حجاب از چهره‌اش برداشته شود يا به آن نزديك شوند.

سازنده فيلم "خيانت" كه حوادث واقعي تاريخي زمان استعمار فرانسه در الجزاير را روايت مي‌كند گفت: سخن گفتن از زمان استعمار، جرات و تحمل زياد مي‌خواهد.

وي گفت: اكثر دواير فيلم‌سازي و كانال‌هاي تلويزيوني فرانسه از تامين هزينه ساخت اين فيلم سرباز زده‌اند كه علت آن ترس آنان از واكنش دولت در برابر اين فيلم است.

فوكن گفت: هرچند براي فيلم "خيانت" تبليغات كافي در فرانسه صورت نگرفت اما بدليل پرداختن به بخشي از خاطرات مشترك بين الجزاير و فرانسه توجه فراوان گروهي از تاريخ نويسان و استادان تاريخ را به خود جلب كرد.

"كلود سالس" نويسنده كتاب "خيانت" كه فيلم خيانت از آن اقتباس شده است نيز دراين نشست خبري گفت: اين داستان يك سرگذشت واقعي است كه خود شخصا و به‌عنوان يك "ستوان" ارتش فرانسه به همراه چهار جوان الجزايري در آن حضور داشته است.

وي افزود: ما به زور وادار به پيوستن به ارتش فرانسه شديم و بعدها در حالي كه روابط دوستانه و مستحكمي با آن پيدا كرديم، هر گونه خيانتي برايمان دشوار بود.

سالس گفت: نبرد الجزاير مانند جنگ‌هاي ديگر نبود، بلكه آميخته‌اي از عواطف، احساسات و حوادث متناقضي بود كه فيلم در صدد توضيح آن برآمده است.

فيلم خيانت، روايت حوادث تاريخي سال ‪ ۱۹۶۰‬در جنوب شرق الجزاير و جايي است كه سروان روك فرانسوي در راس يك گروه ‪ ۳۰‬نفره از سربازان ارتش فرانسه قرار داشت كه در بين آنان چهار سرباز الجزايري نيز حضور داشتند.

بعداز مدتي و قبل ازآنكه اين چهار سرباز الجزايري به صف جبهه آزاديبخش الجزاير بپيوندند و نقشه غلبه بر اين گروه را طراحي كنند ميان آنان و فرمانده فرانسوي روابط دوستانه‌اي برقرار مي‌شود.

ارايه اين فيلم همزمان با جنجالي است كه تصويب قانون ‪ ۲۳‬فوريه ‪ ۲۰۰۵‬در مجمع ملي فرانسه بپا كرد.

اين قانون اقدامات دولت فرانسه در زمان استعمار درشمال آفريقا و بويژه الجزاير "خدمات مثبت" خواند و خشم محافل الجزايري را برانگيخت.

مصوبه مذكور مخالفت‌هاي فراواني را بين گروههاي مردمي و دولتي الجزاير بوجود آورد و موجب بروز اختلاف نظرهاي زيادي حتي در فرانسه شد تا جايي كه "ژاك شيراك" رييس جمهوري فرانسه چند روز پيش از تصميم به تجديد نظر در اين قانون خبر داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین