کد خبر: ۳۷۰۰۵
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۸۴ - ۱۵:۱۲

صنعت نفت توسط فداييان اسلام ملي شد

آفتاب‌‌نیوز :

وي نقش اين شهيدان را در تاريخ معاصر ايران مهم ارزیابی کرد و گفت: انقلاب مشروطه به دست تواناي نيروهاي مذهبي آغاز شد و با مهاجرت صغري و كبراي علما به پيروزي رسيد. اما متاسفانه به دليل كم‌كاري در نگارش تاريخ، انقلاب مشروطه را فقط دشمنان مذهب و روحانيت نگاشته‌اند.

رييس مركز اسناد انقلاب اسلامي ادامه داد: هم‌چنين در مورد نهضت ملي شدن صنعت نفت كه زحمت و نتيجه‌ي تلاش و جهاد نيروهاي مذهبي بود، به دليل كم‌كاري در نگارش تاريخ، نقش نيروهاي مذهبي و انقلابي كمرنگ شده و آگاهي كمي نسبت به آن در جامعه وجود دارد؛ چرا كه عمدا در نوشتن نقش نيروهاي مذهبي غفلت شده است.

حسينيان با اشاره به نقش فداييان اسلام در تاريخ معاصر به ويژه نهضت ملي شدن صنعت نفت افزود: در آستانه‌ي انتخابات دور شانزدهم مجلس، آيت‌الله كاشاني از لبنان نامه‌اي به نواب نوشت و دوازده تن از نيروهاي ملي را معرفي كرد و گفت براي انتخاب‌شدن اين افراد فداييان اسلام بايد تلاش كنند. 

وی گفت: بر خلاف خواسته‌ي دولت در آن زمان دوازده ملي‌گرا در نهايت به مجلس شانزدهم راه پيدا كردند و اين اولين اقدام عملي فداييان اسلام در تاريخ بود. 

رييس مركز اسناد انقلاب اسلامي  ادامه داد: با جهاد و تلاشيت‌الله كاشاني و حمايت نيروهاي مذهبي آيات قم و مراجع محلي در نهايت صنعت نفت ملي شد.

وي اضافه کرد: در نزديكي شهريور 1329 تقريبا هر روز در سرتاسر كشور به رهبري يك روحاني ميتينگ‌هايي برگزار مي‌شد كه خواسته‌ي همه‌ي آنها ملي شدن صنعت نفت بود.

حسینیان با بيان اين‌كه تا آن زمان، همه رهبر نهضت نفت را آيت‌الله كاشاني مي‌شناختندگفت: از آن پس بود كه مصدق نيز خود به اين موج پيوست و يكي از طرفداران اين نهضت شد و عقيده‌ي خود را عوض كرد. در آن زمان همه‌ي زمينه‌هاي ملي شدن صنعت نفت آماده بود و استعمارگران انگليس و دربار محمدرضا شاه به اين نتيجه رسيده بودند كه بايد با يك حكومت مقتدر، جلو به نتيجه رسيدن ملي شدن صنعت نفت را گرفت. 

وی با تاكيد بر اين‌كه صنعت نفت با جهاد و حماسه‌ي فداييان اسلام ملي شد و بعد از آن مصدق به قدرت رسيدتصریح کرد: فداييان اسلام توقع داشتند جبهه‌ي ملي به وعده‌هايي كه پيش از آن داده بود عمل كند و اين در حالي بود كه در ارديبهشت همان سال، مصدق به نخست‌وزيري رسيد و در خرداد دستور دستگيري نواب صفوي را صادر كرد.

رييس مركز اسناد انقلاب اسلامي با بيان اين‌كه نواب در خرداد ماه زندان افتاد و تقريبا تا اواخر حكومت مصدق در زندان بود افزود: طبق اسناد موجود در آن زمان مطرح شده بود كه به شرطي نواب آزاد مي‌شود كه در سياست دخالت نكند اما چون اين شهيدان بزرگوار سياست را نيمي از دين مي‌دانستند با اين قضيه مخالفت كردند.
جالب توجه است که حسینیان اشاره ای با اختلافات نواب با ایات بروجردی و کاشانی نکرده است . در این ارتباط حتی گروهی از فداییان اسلام بیانیه ای علیه نواب صفوی صادر کردند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین