کد خبر: ۳۷۴۴۰۲
تاریخ انتشار : ۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۴۶

کابوس داعش و هراس حامیان تروریسم منطقه/ الحشدالشعبی 2 ساله شد

دو سال پیش در چنین ایامی بود که تروریست های داعش بعد از سقوط موصل در دهم ژوئن 2014 تا پشت دروازه های بغداد رسیدند و به اعتقاد نخبگان سیاسی عراق، آن روزها، دلهره آورترین ایام و ساعات عراقی ها بود و در همین ایام هم بود که فتوای غیرمنتظره جهاد کفایی صادر شد و امید را به دل های ناامید عراقی ها با تاسیس تشکیلات مردمی 'الحشد الشعبی' برگرداند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش خبرنگار ایرنا، تشکیلات مردمی الحشد الشعبی بعد از این فتوای تاریخی، به یکباره تبدیل به مهمترین قدرت ضد تروریستی در منطقه و جهان شد و همان طور که شیخ 'قیس الخزعلی' رهبر عصائب اهل الحق گفته است: بعد از دو سال، الحشد الشعبی 70 درصد اراضی عراق را توانست از گروه تروریستی داعش بازپس بگیرد.

تشکیلات مردمی الحشد الشعبی به همین مناسبت یک ویژه برنامه تلویزیونی، از مراحل شکل گیری الحشد الشعبی تهیه کرده که در آن فرماندهان ارشد این تشکیلات سخن می گویند و این برنامه در شبکه های مختلف تلویزیونی عراق نیز در حال پخش است.
در این ویژه برنامه، 'ابومهدی المهندس' معاون فرماندهی الحشد الشعبی، 'هادی العامری' رییس سازمان بدر، 'نوری المالکی' نخست وزیر سابق، 'شیخ قیس الخزعلی' دبیر کل عصائب اهل الحق، 'شیخ اکرم الکعبی' دبیرکل جنبش النجباء،
'علی الیاسری' دبیر کل سرایا خراسانی و حتی رییس شورای استان صلاح الدین حاضر بودند.
'سید عمار حکیم' رهبر مجلس اعلای اسلامی عراق دیشب (شنبه) به مناسبت سالروز درگذشت 'سید عبدالعزیز حکیم' رهبر فقید مجلس اعلا خاطر نشان کرد که امروز در حالی پیروزی های بزرگ علیه داعش تحقق می یابد که قبلا این گروه تروریستی توانسته بود، یک سوم اراضی عراق را اشغال کند.

وی با اشاره به اینکه تاسیس تشکیلات مردمی الحشد الشعبی، همواره در تفکر رهبران سیاسی شیعه عراق وجود داشته است، گفت: اما در عین حال همواره در داخل و خارج عراق با بهانه گیری های فرقه ای با آن مخالفت می شد.
به گفته وی، مرحوم سید عبدالعزیز حکیم در 2008 میلادی کمیته های مردمی را برای دفاع از عراق مطرح کرد که در حقیقت منظور همین الحشد الشعبی بود و اگر در آن زمان این تشکیلات شکل می گرفت شاید عراق به این صورت در برابر حمله تروریست ها غافلگیر نمی شد و آسیب نمی دید.

آنچه در ویژه برنامه تلویزیونی تازه ساخت تشکیلات مردمی الحشد الشعبی حائز اهمیت است اینکه هسته مرکزی و اصلی شکل گیری این تشکیلات مردمی را گروه های مقاومت اسلامی عراق بنا نهاده اند.
گروه های مقاومت اسلامی عراق که تجربه مقاومت در برابر اشغالگران آمریکایی و همچنین تجربه جنگ شهری با تروریست ها را هم در داخل عراق و هم در سوریه داشتند، در کمترین زمان بعد از صدور فتوای تاریخی جهاد کفایی آیت الله سیستانی، توانستند تشکیلات مردمی الحشد الشعبی را تاسیس و داوطلبان مردمی مبارزه با داعش را جذب کرده و سازماندهی کنند.
در این ویژه برنامه 'ابومهدی المهندس' می گوید که اولین اتاق فرماندهی مشترک در خانه شخصی او در بغداد با حضور تعدادی از رهبران و رزمندگان گروه های مقاومت اسلامی شکل گرفت و برنامه نخست، حفاظت از بغداد و عدم سقوط پایتخت بود.

نوری المالکی نخست وزیر وقت عراق نیز گفت که در آن برهه از 'هادی العامری' که وزیر حمل و نقل بود خواست که وزارتخانه را کنار بگذارد و به استان دیاله برود و نگذارد این استان سقوط کند.
المالکی اضافه کرد که هادی العامری با توجه به تجربه طولانی که در مسایل نظامی داشت، به همراه نیروهای خود در سازمان بدر به دیاله در شامل شرقی بغداد رفت و توانست دیاله را از سقوط کامل حفظ کند.

اما 'ابوعلی البصری' مسئول عملیات الحشد الشعبی به کمک های جمهوری اسلامی ایران تحت عنوان مشاوران نظامی اشاره کرد و گفت که مشاوران نظامی کشورهای دوست در آن برهه نقش مهمی در این پیروزی ها و کمک های تسلیحاتی و طراحی نقشه های جنگ علیه داعش داشتند.
بعد از توقف پیشروی داعش در بغداد و جلوگیری از سقوط دیاله، رهبران الحشد الشعبی که هماهنگی بیشتری بین همدیگر پیدا کرده بودند، طرح آزادسازی 'جرف الصخر' را آغاز کردند و همان طور که ابومهدی المهندس در این ویژه برنامه می گوید: نیروهای الحشد در عملیات جرف الصخر، توانستند که داعش را تا پشت عامریه فلوجه عقب برانند.

حفاظت و پاسداری از مرقدهای ائمه اطهار (ع) در بغداد، کربلا و سامرا مهمترین ماموریت الحشد الشعبی در آن برهه بود که با عقب راندن داعش تا منطقه کرمه 45 کیلومتری غرب بغداد و عقب راندن داعش از جرف الصخر در شمال بابل تا آن سوی عامریه فلوجه، عملا امنیت کاظمین و کربلا فراهم شد.
رییس شورای استان صلاح الدین در این ویژه برنامه راجع به نگرانی جدی که در خصوص رسیدن داعشی ها به مرقدهای امامین عسکریین (ع) وجود داشت، سخن گفت و این که اولین ملاقات اش با ابومهدی المهندس چگونه بوده است.

'احمد الکریم' با اشاره به تبلیغات منفی رسانه ای و ذهنیتی که راجع به ابومهدی داشت، گفت: همین که او را دیدم فهمیدم که یک عراقی اصیل است و تنها چیزی که از او خواستم اینکه سامرا و مرقدهای امامین عسکریین (ع) را به هر وسیله ممکن نگذارد، سقوط کند.
او با اشاره به خشونت های بعد از انفجار مرقدهای امامین عسکریین (ع) در 2006 ادامه می دهد: 'امامین عسکریین (ع) یعنی کل عراق و اگر گروه تروریستی داعش به این دو امام بزرگوار کمترین تعرض را می کردند، می دانستم که دیگر چیزی به اسم کشور عراق باقی نخواهد ماند!'
به گفته او، داعش توانسته بود که راه سامرا را به طور کامل از سمت بغداد ببندد و برای همین با عملیات هلی برد، نیرو و مواد غذایی و مهمات و تسلیحات برای نیروهای محصور مانده در این شهر، انتقال داده می شد.

ابوعلی البصری گفت که بعد از پاکسازی کمربندی امنیتی بغداد و منطقه جرف الصخر، تصمیم الحشد بر گشودن راه بغداد به سامراء بود و نیروها به سمت سامرا به راه افتادند و در 'بلد' به کمین داعشی ها افتادند.
وی اضافه کرد: بعد از خنثی کردن کمین داعشی ها و شکستن حصر بلد، توانستیم راه بغداد به سامرا را مجددا بگشاییم.
پیش از این نیز تشکیلات مردمی الحشد الشعبی توانسته بودند که محاصره 'آمرلی' را در جنوب کرکوک بشکنند و ترکمنان شیعه را از این محاصره نفس گیر داعشی ها نجات دهند و امنیت جنوب کرکوک را با کمک نیروهای پیشمرگ کرد، بطور کامل تامین کنند.
بعد از گشودن راه سامرا، مهمترین پیروزی الحشد تحقق پیدا کرد و آن آزاد سازی تکریت مرکز استان صلاح الدین بود.

آزادی تکریت و پاکسازی کامل صلاح الدین در واقع مرهمی بود بر فاجعه 'اسپایکر' که تنها دو روز بعد از سقوط موصل منجر به قتل عام یکهزار و 700 جوان جنوبی عراق در این منطقه شدند.
نیروهای الحشد الشعبی تواستند در عملیات تکریت، گورهای جمعی و اجساد بسیاری از قربانیان این فاجعه را پیدا کنند و بالغ بر 50 نفر از متهمان این فاجعه را دستگیر کردند و تحویل دستگاه قضایی عراق دادند که متعاقب آن دستگاه قضایی عراق نیز حکم اعدام 40 نفر از آنها را تاکنون صادر کرده است.
چند ماه بعد از تکریت، 'بیجی' شهر پالایشگاه های عراق و مهمترین منبع درآمدی داعشی ها ، آزاد شد و این گروه تروریستی تا ارتفاعات مکحول در نزدیکی'الشرقاط' عقب رانده شد.

به این ترتیب امنیت تمامی مراقد مقدسه در عراق تامین شد و به دنبال آن نیروهای الحشد الشعبی با توجه به تهدیدهای داعش در منطقه موسوم به 'جزیره سامرا' در غرب شهر سامراء، عملیات بزرگ آزادسازی این منطقه را در اواخر 2015 آغاز کردند.
این عملیات از نظر مساحت یکی از بزرگترین سرزمین های آزاد شده است تا جایی که 'حسن نصر الله ' دبیرکل حزب الله لبنان به آن اشاره کرد و گفت که نیروهای الحشد الشعبی مساحتی به اندازه نصف لبنان را که بالغ بر 500 کیلومتر مربع است، آزاد کردند.
بعد از این سلسله عملیات نظامی، معادله امنیتی در عراق که قبلا به نفع تروریست ها بود به سمت نیروهای مشترک مردمی و نظامی عراق تغییر یافت و داعش برای اولین بار در موضع دفاعی قرار گرفت.
'هادی العامری' رییس سازمان بدر می گوید که بعد از طی این مراحل و پیروزی ها بود که تصمیم به آزادسازی مثلث ناامنی در غرب بغداد که در طول دو سال گذشته، متروک مانده بود، گرفته شد.

به گفته وی، عملیات آزادسازی فلوجه در 23 ماه می طراحی شد و در کمتر از چهار روز الکرمه آزاد شد و 'الصقلاویه' که به گفته العامری یکی از سخت ترین مراحل این عملیات بود نیز با موفقیت آزاد شد و اکنون چیزی تا آزادی فلوجه نمانده است.
بعد از گذشت دو سال از شکل گیری تشکیلات مردمی الحشد الشعبی، اکنون گروه تروریستی داعش دچار قهقرا شده و در عوض الحشد الشعبی به عنوان یک قدرت بزرگ نظامی و امنیتی در مبارزه با تروریسم حتی تحسین بدخواهان خود مانند آمریکا را نیز برانگیخته است.

اما در مقابل برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس از تولد این قدرت ضد تروریستی جدید در عراق به شدت به ترس و دلهره افتادند، زیرا همان طور که ابومهدی المهندس گفت، »الحشد الشعبی در هیچ رویارویی با داعش و حامیانش ورود نکرده، مگر اینکه ظرف چند روز، پیروزی کامل کسب کرده است»، و این اتفاقی بود که در عملیات فلوجه افتاد و ماموریت موکول شده به الحشد الشعبی ظرف 12 روز از شروع عملیات، بطور کامل انجام شد و اکنون الحشد فقط منتظر است تا نیروهای نظامی و امنیتی عراق ضربه آخر را زده و مرکز شهر فلوجه را آزادکنند.
اکنون قدرت بزرگ ضد تروریستی عراق، همان گونه که ابومهدی المهندس گفته است آماده آزادی آخرین پناهگاه های داعش در موصل و حویجه در شمال عراق شده است.

همان گونه که نخست وزیر عراق که فرمانده تشکیلات مردمی الحشد الشعبی است، وعده داده 2016 سال پاکسازی کامل عراق از وجود تروریست های داعش خواهد بود و به اعتقاد کارشناسان، اگر الحشد الشعبی نبود، 'حیدر العبادی' با این اطمینان نمی توانست این سخن را بر زبان آورد.
آنچه در این تشکیلات مردمی حائز اهمیت است، گرچه همچنان گروه های مقاومت اسلامی هسته مرکزی آن را تشکیل می دهند، اما همه بافت های اجتماعی و دینی عراق اعم از شیعه، سنی، مسیحی، ایزدی، ترکمن و کرد را در خود جای داده و همین به گفته رهبران این تشکیلات، راز قدرت الحشد الشعبی است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین