کد خبر: ۳۷۵۲۴
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۸۴ - ۱۱:۳۰

رویکرد سیاسی احمدی نژاد از نگاه یک روزنامه عربستانی

آفتاب‌‌نیوز : با این حال برخی از استدلال های این روزنامه بیش از آنکه ایران را در مظان اتهام قرار دهد کشورهای عربی را متهم می کند بخصوص که نویسنده تحلیل ابتدا خود اعتراف می کند که سیاستمداران برای فرار مشکلات داخلی خود به سوی دشمن تراشی پیش می روند . 

از اینرو می توان رویکرد تهاجمی کشورهای عربی علیه برنامه های جمهوری اسلامی ایران را به شکل فرار آنها از فشارهای داخلی برای اصلاحات توصیف کرد که با بهانه قرار دادن خطر اتمی جمهوری اسلامی ایران سعی دارند به نوعی ملت ها راحداقل برای مدتی خواسته های به حق خود را فراموش سازند. 

مقاله ی زیرگویای این نوع گرایش است : 

مشغول کردن افکار عمومی داخلی به یک دشمن خارجی می تواند بهترین کمک سیاسی در بحران ها ومسکنی برای دردها محسوب شود به نحوی که به یک دولت وقت اضافی جهت رتق وفتق امور خود ومقابله با مشکلات می دهد. اما اگر سیاستمدار تصور کند که این نوع رویکرد می تواند راه حل ریشه ای مشکلات باشد خود را فریب داده است. 

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران از زمانی کهبر کرسی ریاست در ایران تکیه زده گام در راه بحران سازی روابط با جهان گذارد ، واز یک سو بر غنی سازی اورانیوم جهت دستیابی به فن اوری هسته ای تاکید کرد واز سوی دیگر دامنه دشمنی با اسرائیل را افزایش داد. 

او به طور بالفعل هم موفق شد از این تاکتیک برای افزایش پایگاه هواداران خود در داخل کشور استفاده کرده وحس میهن پرستی وناسیونالیستی ایرانیان را در آنها بر انگیزاند وذهن آن شهروند ساده را از مشکلات روزمره خود به سوی مقابله با دشمنی خارجی منحرف کند. 

اما مشخص نیست که آیا این رویکرد احمدی نژاد یک تاکتیک سیاسی برای کسب زمان است یا اینکه به آن بعنوان راه حلی دائمی می نگرد. 

مشکل اساسی ایران مشکلی اقتصادی است ، مسئله ای که وزارت خارجه ی نروژ در گزارشی پس از انتخاب احمدی نژاد به آن پرداخت ودرمورد آن نوشت : " فقر نوع گرایش رای دهندگان را به آنها دیکته کرد". 

سلاح اتمی گرسنگان را سیر نمی کند ، مشکلات صف طولانی بیکاران را هم نمی تواند حل کند ، هیچ ارتباطی هم نمی تواند با توسعه اقتصادی داشته باشد بلکه برعکس مشکلات اقتصادی را افزایش داده وباعث فزونی آن به مرور زمان می شود. 

مثلا مسابقه تسلیحاتی مهمترین دغدغه ی اتحاد جماهیر شوروی بود آنهم از بیم دشمن خارجی وهمین مسئله بود که به رغم توانمندی شوروی از بیرون به یکی از مهمترین دلایل فروپاشی آن از درون منجر شد به نحوی که این کشور از یک حقیقت جغرافیایی به یک واقعیت تاریخی مبدل شد. حال اگر اتحاد جماهیر شوروی به جای مشغول شدن به تسلیحات خود به رشد وشکوفایی بشر واستفاده از آنها توجه می کرد به طور حتم دچار فروپاشی نمی گردید. 

به نظر من ایران هم همین تجربه را تکرار می کند ومسایل اتمی را به حل مشکلات اقتصادی خود ارجحیت می دهد ، بخصوص که اگر پرونده اش به شورای امنیت ارجاع شود وتدابیری تنبیهی علیه آن اتخاذ شود که پیش بینی آن می رود ، مشکلات این کشور افزایش خواهد یافت. 

لنگش اقتصادی ثابت ترین ویژگی تجربه ی سیاسی دوره پس از انقلاب ایران است وتمامی روسای جمهوری این کشور تا به امروز با آن دست به گریبانند. 

ابتدا جنگ با عراق خشک وتر را درایران سوزاند اما به هر شکل این مسئله به مسئولین ایرانی این بهانه را داد تا آنرا بعنوان بهانه ای برای توجیه گسترش مشکلات اقتصادی واجتماعی کشور عنوان کنند اما به هر شکل این بهانه را اکنون نمی توانند اعلام کنند ، بخصوص که یک ربع قرناز انقلاب گذشته است . 

برای انسان مهمترین مسئله زندگی اش است واز هیچ تلاشی برای حل مشکلات معیشتی وروزمره خود فروگذاری نمی کند ، شاید برای مدتی صبر وتحمل از خود نشان دهد اما اگر آن بهشتی که سیاستمداران وعده اش را به او دادند محقق نشود ودولت نتواند عدالت ورفاه اقتصادی را برایش به ارمغان آورد به طور حتم خواهد شورید. 

ایران 71 میلیون نفری با آنکه دومین کشور صادر کننده نفت در سازمان اوپک است ودومین کشور دارای بیشتری ذخایر گاز جهان است اما با این حال 25 درصد از شهروندانش بیکار هستند واز اختلاف در نحوه توزیع در آمدها رنج می برد ، علاوه بر آن برابری بین شهروندان وجود ندارد ونسبت فقر هم به طور رسمی سازمان یونیسف 18 درصد اعلام شده  که به زبان ارقام 5/16 میلیون نفراز مردم ایران زیر خط فقر زندگی می کنند. 

بر اساس گزارش یونیسف ایران بالاترین میانگین معتادان را بین کشورهای منطقه دارد. 

در پایان این سئوال مطرح می شود که آیا در برابر تمامی این معضلات که روز به روز سخت تر وگسترده تر می شود آیا غنی سازی اورانیوم می تواند پاسخی به نبود نان باشد وگرسنگان را سیر واز افزایش جمعیت جلوگیری کند؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین