آفتابنیوز : در برنامه چهارم توسعه پيشبيني شده كه بخش خصوصي ارائه دهنده خدمات اينترنت پرسرعت بيش از يك ميليون و 200 هزار پورت پرسرعت را در كشور فعال كنند.
صابر فيضي مديرعامل شركت مادر تخصصي مخابرات ايران در گفتوگو با خبرنگار ايلنا ضمن بيان اين مطلب اظهار داشت: سيستمهاي دولتي قوانين پيچيدهاي دارد كه مديران مخابراتي در گذشته با آن آشنايي كاملي نداشتند، اما در حال حاضر وزارت ارتباطات براي ايجاد همكاري بخش خصوصي با مراكز مخابراتي گامهايي را برداشته است.
وي با اشاره به فعاليت شركتهاي PAP در كشور گفت: اينكه از شركتهاي PAP و به طور كامل ADSL استقبال زيادي در كشور نميشود، مطبوعات مقصر هستند ، چرا كه تبليغات خوبي براي استفاده از فناوري اطلاعات و ارتباطات صورت نميدهند.
فيضي با بيان اين كه در كشور ما فرهنگسازي لازم براي استفاده از ارتباطات وجود ندارد يادآور شد: اكثر سازمانها در حال حاضر با مشكل مراجعه مستقيم ارباب رجوع روبرو هستند، در حالي كه بسياري از سازمانها در كشور داراي وبسايت هستند و امكانات خاصي را از طريق تلفن و اينترنت در اختيار مردم قرار ميدهند، اما افراد جامعه اطلاع آنچناني از اين موضوع ندارند.
مديرعامل شركت مادر تخصصي مخابرات ايران تصريح كرد: رسانهها بايد مردم را ترغيب كنند كه كارهايشان را از طريق ارتباطات انجام دهند و از مراجعات حضوري بكاهند.
وي فرهنگ جامعه را در بخش IT تعيين كننده دانست و افزود: بايد تشريفات زايد در خانوادهها را كاهش داده و اولويت هزينه را اختصاص به فناوري اطلاعات و ارتباطات دهيم.
فيضي با بيان اين كه سال به سال شاهد كاهش هزينه اينترنت در كشورهستيم بيان داشت: بايد بتوانيم از اطلاعات داخليمان استفاده كنيم و فرهنگ استفاده از ارتباطات را در جامعه مطرح كنيم تا افراد براي پرداخت صورت حساب آب، برق، گاز، تلفن، خرابي تلفن و غيره از طريق ارتباطات اقدام كنند.
وي انواع رسانههاي نوشتاري، گفتاري و تصويري را تا حد بسيار زيادي تاثيرگذار ارزيابي كرد و گفت: در حال حاضر دولت كل كاركنان خود را عادت داده كه از سيستمهاي اتوماسيون اداري به جاي مكاتبات دستي استفاده كنند، اما اين فرهنگ هنوز هم در سازمانهاي ما نهادينه نشده است.
فيضي افزود: دورههاي ICDL نتوانست افراد را علاقهمند استفاده از ارتباطات كند. وي يادآور شد: در بحث IT تاكيد ما بر فرهنگسازي است و اين فرهنگسازي در شرح وظايف شركت مخابرات و وزارت ICT نيست، بلكه متولي اين كار كل جامعه اعم از دانشگاهها، مدارس و مطبوعات ميتواند باشد.
وي در خصوص اقدامات شركت مخابرات ايران براي حمايت از ADSL به عنوان يكي از سيستمهاي مهم جامعه در جهت فرهنگسازي IT گفت: سرويسهاي زيادي را ايجاد خواهيم كرد كه از طريق PAP ها بايد به مردم واگذار شود، به طوري كه كل خدمات دولتي را ميتوان از طريق امكانات PAP ها در اختيار مردم قرار دارد.
مديرعامل شركت مادر تخصصي مخابرات ايران گفت: در حال حاضر كل شركتهاي مخابراتي استاني را از ورود به محدوده اجراي PAP ها منع كرديم و هر سرويس مورد نياز اين مراكز بايد از طريق PAP ها تامين شود.
وي افزود: لايه دسترسي انتهايي را فقط PAP ها بايد بدهند و ما پيشبيني ميكنيم كه طي برنامه چهارم اين شركت فعاليتشان بسيار چشمگير شود.
وي با بيان اين كه طي جلساتي مشكلات شركتهاي ارائه دهنده اينترنت پرسرعت در حال پيگيري است خاطرنشان كرد: جلسات شركتهاي PAP كه در دو ماه گذشته با سازمان تنظيم مقررات برگزار شد نتايج خوبي به دست داده كه به همه اين شركتها ابلاغ شده و نوع همكاري با مراكز استانها نيز مشخص شده است.