کد خبر: ۳۸۷۹۳۳
تاریخ انتشار : ۲۰ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۳۳

در تحلیل رسانه ها از نامه احمدی نژاد به اوباما عنوان شد؛دیرهنگام و با مصرف داخلی

نامه محمود احمدی نژاد خطاب به باراک اوباما، با استقبال سرد شخصیت ها و رسانه های داخلی مواجه شد. بسیاری از نمایندگان مجلس با انتقاد از نفس نگارش چنین نامه ای خاج از ضوابط دیپلماسی رسمی کشور، از محتوای آن نیز ابراز تأسف کردند. رسانه های داخلی بویژه حامیان دولت های نهم و دهم هم، یا در قبال این نامه سکوت کردند یا همچون منتقدان، از این واقعیت که این نامه مصرف داخلی داشته است، خرده گرفتند.
آفتاب‌‌نیوز : روزنامه ایران در گزارشی که امروز (چهارشنبه) انتشار یافت به بررسی واکنش شخصیتها و تحلیل رسانه های مختلف نسبت به نگارش نامه محمود احمدی نژاد به اوباما پرداخته است که مشروح آن در پی می آید:

عارف: باید با دستگاه های مسئول هماهنگ شود
رئیس فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی در واکنش به نامه جدید احمدی نژاد به رئیس جمهوری امریکا به «جمهوریت» گفت: «از محتوای نامه ایشان اطلاعی ندارم اما به طور کلی در مورد انتقادی که درباره لزوم هماهنگی این اقدام با وزارت خارجه و شورای عالی امنیت ملی مطرح می شود، باید گفت که از اساس شخصیت های سیاسی کشور چه فعلی و چه سابق، باید هماهنگی های لازم را با نهادهای ذیربط داشته باشند بخصوص اگر این فعالیت ها جنبه خارجی داشته باشد.» نماینده مردم تهران در مجلس تأکید کرد: «توجه به سیاست ها و منافع ملی باید در اولویت باشد.»

بروجردی: باید از موضع اقتدار با دشمن سخن گفت
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست داخلی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه «نامه به رئیس جمهوری امریکا توسط آقای احمدی نژاد باید با رعایت شأن و عزت ملت ایران نوشته می شد به این معنی که احمدی نژاد باید تحت عنوان رئیس جمهوری سابق ایران امضا می کرد و نه خادم ملت»، به «عصر ایران» گفت: «درست است همه مقامات رسمی دولت ایران مطابق نگاه رهبر معظم انقلاب و حضرت امام(ره) این ادبیات را داشته و دارند و خادم ملت بودن را افتخار خود می دانند اما زمانی که در مقابل بزرگ ترین دشمن حرف می زنیم، باید از عناوین رسمی استفاده کنیم.» علاءالدین بروجردی با تأکید بر اینکه «این امضا از نظر بنده اشکال دارد»، اضافه کرد: «با توجه به اینکه آقای احمدی نژاد مسئولیتی ندارد، به عنوان یک فرد نامه نوشته و نیاز چندانی درخصوص هماهنگی با شورای عالی امنیت ملی دیده نمی شود. اما معتقدم حتی در چنین حالتی حتماً باید از موضع اقتدار با دشمن سخن گفت.» وی خاطرنشان کرد: «آقای احمدی نژاد کار متعارفی نکرده اما بالاخره از این مدل کارها در گذشته نیز انجام داده است.» همچنین نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی نیز تأکید کرد که «احمدی نژاد با نامه نگاری به اوباما آن هم بدون مجوز از مقامات عالی رتبه کشور، حیثیت کشور را زیر سؤال می برد.» غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت وگو با «خانه ملت» با اشاره به اینکه «آقای احمدی نژاد در حال حاضر پست و جایگاهی ندارد و به صرف اینکه عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است و نباید بدون هماهنگی با شورای عالی امنیت و وزارت امور خارجه دست به نامه نگاری می زد»، خاطرنشان کرد: «او در مقام و صلاحیتی نیست که نامه نگاری کند و درباره چپاول پولی صحبت کند که دولتش مقصر اصلی غارت 2 میلیارد دلار شده است.»

سکوت یا انتقاد رسانه های حامی
جالب ترین واکنش به این نامه، از آن رسانه هایی است که حتی امروز نیز حامی دولت های نهم و دهم محسوب می شوند. «کیهان» «وطن امروز» و «رسالت» در شماره روز گذشته خود، هیچ اشاره ای به این نامه نکردند. در میان این رسانه ها، روزنامه «جوان» یک استتثناست. این رسانه در متنی کوتاه، با مسلم فرض کردن اینکه «این نامه آورده ای برای منافع ملی ندارد»، نوشت: «اینکه از بین ده ها موضوعی که احمدی نژاد می تواند درباره آن نامه بنویسد، موضوع 2 میلیارد دلار انتخاب شده است، نشان از مصرف داخلی نامه دارد و شاید در پاسخ به نفس لوامه ای باشد که ایشان را هم در این موضوع مقصر می داند.»
جوان با بیان اینکه احمدی نژاد می توانست درباره حمایت غرب از تروریسم یا بدعهدی در برجام بنویسد، خاطرنشان کرد: «اما درباره نامه دو نکته قابل تأمل است؛ اول اینکه بدون جایگاه حقوقی از طرف ملت ایران مکاتبه کرده است و دوم اینکه بین رئیس جمهوری فعلی امریکا با رؤسای جمهوری قبلی تفاوت قائل است که این نگاه همان نگاه روحانی به اوباماست.»
«رجانیوز» نیز از چنین زاویه ای نامه را نقد کرد. این رسانه با اشاره به اینکه محتوای نامه «درخواست و عتاب مشفقانه برای بازپس دادن دو میلیارد دلار اموال تازه تصرف شده ایران توسط دولت امریکاست» و با تأکید بر اینکه «کاملاً روشن است که قرار نیست دولت امریکا به واسطه این نامه، پولی به مردم ایران پس بدهد» چیستی کارکرد این نامه را این طور تشریح کرد: «آنچه روشن است، آنکه این نامه اثری عملی در بازپس گیری اموال ایران نخواهد داشت و بیشتر می‎توان کارکرد آن را «ارسال پیام» در حاشیه یک نامه نگاری سرگشاده و آشکار تحلیل و تصویر کرد. پیامی که برخلاف ظاهر نامه، قرار است این بار نه برای امریکا که به افکار عمومی داخل ایران ارسال شود.» نویسنده رجانیوز این طور نتیجه گیری کرد: «این نامه یعنی حتی می‎توان با وجود تجربه تلخ برجام، باز هم با اوباما درباره اموال بلوکه شده و آزادسازی آن نامه نگاری کرد و البته آقای احمدی نژاد این پیام را برای افکار عمومی جامعه ارسال می‎کند که او نیز مرد این میدان هست.»

انتقاد صریح «جمهوری اسلامی»
در کنار رسانه های حامی احمدی نژاد که با ظرافت از او انتقاد کردند، روزنامه «جمهوری اسلامی» که به انتقاد از دولت های نهم و دهم شهره است، صراحت بیشتری به خرج داد. این روزنامه با اشاره به اینکه «انتشار رسمی نامه رئیس دولت های نهم و دهم به باراک اوباما موجب حیرت محافل سیاسی و مردم گردید»، نوشت: «درست است که آقای احمدی نژاد این روز ها برای مطرح شدن مجدد از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند ولی دعوت رئیس جمهوری امریکا به رعایت حقوق ملت خودش، از سوی کسی که حقوق بسیاری از مردم ایران را طی هشت سال مسئولیت ضایع ساخته است، واقعاً باعث تعجب است!»
نویسنده ادامه داد: «گویا ایشان فراموش کرده است که چقدر به این مردم بدهکار است. آیا لازم است به او یادآوری شود که با اتخاذ سیاست های غلط و گسترش بی سابقه فساد دولتی و عدم پاسخگویی به مطالب بی شمار، کشور را تا لبه پرتگاه سقوط پیش برد و در پایان با یک کارنامه تاریک و پرونده های متعدد و جفای به مردم کنار رفت و عملکرد هرج و مرج طلبانه در عرصه سیاست خارجی چگونه سایه سیاه انزوای جهانی و دشمن تراشی های بیهوده را حاکم ساخت؟»

نکته بینی «تابناک»
سایت «تابناک» اما نکته دیگری در این نامه یافت. این سایت در مطلبی با عنوان «ذکاوت تاریخی احمدی نژاد و تلاش برای مسئولیت گریزی از یک واقعه» نوشت: «نامه جدید محمود احمدی نژاد... در حالی به گفته خود وی از منظر حقوق انسانی و برای دفاع از حق مسلم ملت ایران در ماجرای توقیف دو میلیارد دلار نوشته شده که به ظاهر این نامه یک فرار زیرکانه از زیر بار مسئولیت ماجرا و انداختن بار این اتفاق به گردن دولت فعلی است.» نویسنده با اشاره به اینکه احمدی نژاد «در این نامه این گونه القا می کند که مصادره اموال ملت ایران در سال 95 و در زمان ریاست جمهوری حسن روحانی صورت گرفته است»، اضافه کرد: «تاریخ های ذکر شده توسط محمود احمدی نژاد، همگی به گونه ای ذکر شده که اگر مخاطب با اصل ماجرا آشنا نباشد، قبول می کند که این اتفاق از اساس در دولت حسن روحانی رخ داده است... حال آنکه ماجرا به کل متفاوت است و حکم به توقیف دارایی های ملت ایران در دولت محمود احمدی نژاد صادر شده است... حال جای پرسش است که چگونه محمود احمدی نژاد با فراموش کردن همه تاریخ های قبلی در این ماجرا، تنها به ذکر آخرین تاریخ در تأیید حکم توقیف اموال ایران بسنده کرده است؟ سؤالی که قطعاً خود محمود احمدی نژاد احتمالاً بهترین پاسخ را برای آن دارد.»

تحلیل رسانه امریکایی از نامه احمدی نژاد
اما تنها رسانه های داخلی و اغلب حامیان دیروز احمدی نژاد نبودند که مصارف داخلی نامه جدید او را واکاوی کردند. چنین رویکردی در این نامه، حتی از نگاه رسانه های امریکایی نیز پوشیده نماند. چنانچه به گزارش «ایلنا»، روزنامه «واشنگتن پست» نیز در این باره نوشت: «زمانبندی ارسال نامه بسیار جالب است. این نامه زمانی نوشته شده که نام احمدی نژاد به عنوان کاندیدای احتمالی مقابل حسن روحانی در انتخابات ماه مه امسال مطرح است.»
این رسانه در تحلیل احتمال کاندیداتوری احمدی نژاد افزود: «در دوران ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، ایران تحت تحریم های بسیار سنگینی بود؛ ضمن اینکه انتخابات دور دوم او در سال 2009 با اعتراض هایی همراه بود و دو نفر از معاونان رئیس جمهوری سابق اتهام هایی دارند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین