آفتابنیوز : به گزارش خبرنگار سیاسی آفتاب در ابتدا مهدي عليخاني، دبير كل حزب جوانان ايران اسلامي در سخنان افتتاحيه كنگره, به تبيين شرايط موجود و رويكردهاي جديد حزب جوانان پرداخت همچنين روساي اركان و شاخههاي حزب با ارايه گزارشي از عملكرد يكسال گذشته خود, بر ضرورت سازماندهي و گسترش تشكيلات و آموزشهاي حزبي تاكيد كردند
در ادامه، با راي اعضاي حاضر در كنگره, تغييراتي در برخي از مواد اساسنامه اين حزب ايجاد گرديد.
در پايان نيز برخي از اعضاي حاضر در كنگره در بخش تريبون آزاد به بيان ديدگاههاي خود در خصوص مسائل سياسي, اجتماعي, فرهنگي و اقتصادي روز پرداختند.
پس از پايان كنگره، جمعي از اعضاي حزب جوانان ايران اسلامي با حضور در مرقد بنيانگذار جمهوري اسلامي, ضمن اداي احترام به مقام شامخ آن حضرت, با حجت الاسلام والمسلمين سيد حسن خميني ديدار و گفتوگو كردند.
شايان ذكر است كه علت برگزار شدن اين كنگره در محل دفتر مركزي حزب, مخالفت ديرهنگام شهرداري تهران با اختصاص تالار پيشبيني شده به اين حزب بود، به طوري كه آمادهسازي دفتر حزب براي برگزاري كنگره تا ميانه فعاليت كنگره نيز ادامه داشت .
دبير كل حزب جوانان ايران اسلامي با انتقاد از اینکه احزاب از فقدان حركت بر مبناي برنامه و اصول مشخص رنج ميبرند اظهار داشت : حزب جوانان ايران اسلامي تلاش براي جلب اعتماد مردم و افزايش مشروعيت نزد افكار عمومي را مهمترين ضرورت پيشروي احزاب اصلاحطلب می داند.
"مهدي عليخاني"در این نشست همچنین با اشاره به آرايش نيروهاي سياسي پس از انتخابات رياستجمهوري و صفبنديهاي جديد در قالب جمهوريخواهي, اعتدالگرايي و مشروطهخواهي, گفت: در حال حاضر شاهديم كه همگان صحبت از ايجاد يك يا چند ائتلاف به منظور يكجانشيني احزاب اصلاحطلب ميكنند و مجددا بدون اينكه تعريفي از حداقلهاي ذهني مورد اشتراك ارايه دهند, هر يك تلاش ميكنند حول محور شخصيتي گردهم آيند و باز هم بدون برنامه و چهارچوبهاي نظري و آنچه كه بايد بدان عمل كنند، از ايجاد جبهههاي فراگير براي كسب مجدد قدرت ميگويند.
وي افزود: در اين ميان رقيبان كه يكهتاز ميدان شدهاند به مهمترين چيزي كه ميپردازند, از اعتبار انداختن برنامههاي توسعه در پس هر سفر استاني با خيل انبوه وعدههاي مبهم و فراري دادن سرمايه و دانش در پي هر بحران خارجي است كه مشكلي را بر مجموعه مشكلات كمرشكن كه منافع ملي, امنيت ملي و تماميت ارضي را تهديد ميكند, ميافزايد.
عليخاني با اشاره به ويژگي جريان اصلاحات و احزاب اصلاحطلب گفت: جريان اصلاحات به لحاظ اعتقاد و انديشه طيفي بسيار گسترده است و نكته بارز در احزاب و گروههاي سياسي در اين طيف اين است كه مردم غالبا با ديدگاههاي آنها از طريق بعضا مصاحبهها و گفتوگوهاي چهرههاي سرشناس و رهبران آنها آشنا هستند تا از طريق برنامههاي مدون كه نگرش آنها را نسبت به مقولات سياسي, اجتماعي و اقتصادي تعريف نموده است و در واقع غالب اين احزاب از فقدان يك دستگاه فكري مدون و محوريت حركت بر مبناي برنامه و اصول مشخص رنج ميبرند.
عليخاني افزود: احزاب بايد در اصول و برنامههاي خود بازنگري كنند چرا كه احزاب موجود تاكنون به تاسي از ساختار قدرت و منش سياست در ايران بيش از آنكه مردم را به واسطه برنامههاي مدون خود صفبندي نمايند, تلاش ميكنند تا با محور قرار دادن چهرههاي شاخص خود, موجد حركتي در مردم گردند.
وي نياز ديگر احزاب اصلاحطلب را در برهه كنوني فاصله گرفتن از جزميتها دانست و گفت: احزاب اصلاحطلب امروزه با نسلي سر و كار دارند كه در پي تعريف ارزشها و مباني جديد هويتي براي خود هستند و به بيان ديگر در پي افقهاي نو و ايدهآلهاي متعلق به اكنون و آينده ميباشند بنابراين پافشاري برخي از اصلاحطلبان بر روي برخي از مواضع گذشته دور خود, براي نسل جديد جذابيتي ندارد و نميتواند موجد اميد و حركتي باشد.
دبير كل حزب جوانان سپس با اشاره به پرونده هستهاي ايران، گفت: نبايد شك داشت كه دستيابي به فناوري مقصود از طريق چالش به جامعه جهاني حاصل نميشود. از اين روست كه بايد گفت, نه كساني كه تاكيد صرف بر دستيابي به فناوري هستهاي بدون توجه به عواقب آن دارند، وطن پرستند و نه كساني كه بر مذاكره و تعامل با غرب براي كاهش هزينههاي اين دسترسي تاكيد دارند, وطنفروش.
عليخاني با اشاره به اینکه در شرايطي كه به واسطه پرونده هستهاي, كشور در معرض فشار تبليغاتي غرب قرار دارد, بايد دقت كرد تا در مسائل داخلي و در حوزههايي چون حقوق بشر و در مسائل خارجي و در حوزههايي چون مساله فلسطين به گونهاي عمل نمود و سخن گفت, كه مجددا دريچههاي جديدي براي فشار بر كشور و بالتبع مردم گشوده نشود.
وي در پايان گفت: دولت پرسشگر, خود نيز پاسخ دهد كه آيا مساله تقسيم و تعيين سهم كشورها در درياي خزر را موضوعي ملي ميداند؟ آيا مساله حفظ هويت خليج فارس را ملي قلمداد ميكند؟ آيا براي جزاير سهگانه ايراني, اهميتي ملي قائل است؟ اگر اين گونه است اعلام كند در قبال اين مسائل ملي تاكنون چه سياستها و رويكردهايي اتخاذ نموده است. چرا كه اينگونه به نظر ميرسد پرونده هستهاي كشور موجب شده تا برخي از همسايگان زيادهخواه با عنايت به تحت فشار قرار گرفتن ايران از سوي غرب, به طرح ادعاهاي بياساس نسبت به موارد فوقالذكر اقدام كنند.
جمعي از اعضاي حزب جوانان ايران اسلامي در پايان چهارمين كنگره اين حزب با حضور در مرقد مطهر امام خميني(س)، ضمن تجديد بيعت با آرمانهاي بنيانگذار جمهوري اسلامي، با سيد حسن خميني ديدار كردند.
"سید حسن خمینی " در اين ديدار احزاب را حلقه واسط بين نسلهاي مختلف يك جامعه خواند و گفت: احزاب, مترجمان انديشه و گفتمان نسلهاي مختلف جامعه هستند.
سيد حسن خميني در تشريح نظرات خود اظهار داشت: يك جامعه وقتي به تكامل ميرسد كه ميان نسلهاي مختلف آن رابطه درستي برقرار باشد.
وي ادامه داد: اما دو طرز تفكر آفت اين رابطه است كه يكي مربوط به جوانان و ديگري مربوط به نسلهاي گذشته است.
نوه امام آفت فعاليتهاي جوانان را عدم اعتماد به نسلهاي گذشته دانست و خاطرنشان كرد: معمولا جوانان در فعاليتهايشان گمان بردهاند كه نسل گذشته درك درستي نسبت به مسائل مختلف نداشته است لذا هميشه خواستهاند كارهاي مختلف را خود از صفر شروع كرده و تجربه كنند.
وي افزود: اين طرز تفكر باطل است چرا كه هزينههايي را كه در كشور پرداخت شده و دستاوردهايي كه به دست آمده, ناديده گرفته ميشود.
سيد حسن خميني آفت دوم را مربوط به نسل گذشته دانست و تصريح كرد: معمولا نسلهاي گذشته نيز به جوانان اعتماد نميكنند و در واگذاري مسووليتها به آنان كوتاهي ميكنند.
وي ادامه داد: از آنجا كه جوانان از شور و نشاط سرشار هستند, بدون استفاده از نيروي آنها, ماشين اجتماع حركت نخواهد كرد.
فرزند يادگار امام(ره) تاكيد كرد: آنچه مسلم است اينكه بايد در اداره جامعه از جوان و تواناييهاي او استفاده شود ولي ناديده گرفتن تجربه گذشتگان نيز ماشين اجتماع را از مسير درست خود منحرف ميكند.
سيد حسن خميني سپس نتيجهگيري كرد: كشور وقتي پيشرفت ميكند كه ميان نسلهاي مختلف آن رابطه مناسبي وجود داشته باشد.
موسوی بجنوردی نیز در این دیدار اظهار داشت : جمهوري اسلامي عقيده امام بود و هركس خلاف آن بگويد به امام افترا بسته است امام(ره) از اولين علماي شيعه بودند كه اعلام كردند اسلام سيستم حكومتي دارد و در سال 54 نيز بحث حكومت اسلامي را در نجف مطرح كردند.
وي افزود: امام(ره) در بحث ولايت فقيه علاوه بر ويژگيهاي يك مجتهد جامعالشرايط از جمله مدير و مدبر بودن, مقبوليت را نيز از ويژگيهاي ولي فقيه زمان برشمردهاند كه اين مقبوليت سابقا بيعت و در حال حاضر انتخاب ناميده ميشود.
آيتالله موسوي بجنوردي با بيان اينكه امام(ره) حكومت را مشروط به اصل اسلام و مردم داراي اعتبار ميدانست, گفت: درست است كه امام(ره) عبارت جمهوري اسلامي را در نجف مطرح نكردند اما در آبان ماه سال 57 در پاريس كه خبرنگار فيگارو خدمت ايشان رسيدند, از امام(ره) سوال كرد كه سيستم حكومتي شما چيست؟و ايشان بدون معطلي گفتند, جمهوري اسلامي. خبرنگار مجددا پرسيد آيا در اين جمهوري اسلامي مردم پارلمان و پارلمان رييسجمهور را انتخاب خواهد كرد كه امام(ره) پاسخ دادند, نه، مردم به صورت مستقيم رييسجمهور را انتخاب خواهند كرد.
آيتالله موسوي بجنوردي تصريح كرد: اگر امام(ره) اعتقادي به آراي مردم نداشت، ميتوانست به عنوان مرجع تقليد زمان به تشكيل جمهوري اسلامي حكم دهد در حالي كه ايشان در اولين فرصت نوع حكومت و بعد از نوشته شدن قانون اساسي توسط خبرگان منتخب مردم, قانون اساسي را نيز به راي مردم گذاشت.
وي ادامه داد: من از سيره و سخنان امام(ره) استحضار ميكنم كه مشروعيت ناشي از مقبوليت است يعني انتخاب يا بيعت مردم از اجزاي ولايت فقيه است.
موسوي بجنوردي در پايان سخنان خود در جمع اعضاي حزب جوانان تاكيد كرد: جاي تعجب است در حالي كه جمهوري اسلامي و حاكميت مردم از اصول قانون اساسي است, چگونه عدهاي آن را زير سوال ميبرند.