کد خبر: ۳۹۳۳۳
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۸۴ - ۲۲:۴۹

کره شمالی برنده ای نهایی پرونده هسته ای ایران

آفتاب‌‌نیوز : به راستی چرا امریکا  به جای محکومیت کره شمالی و تمرکز برای متوقف کردن برنامه های این کشور، بر روی ایرانی متمرکز شده که ده ها سال از ساخت بمب اتم فاصله دارد؟ اکنون امریکا فرصت ها را در خصوص توقف کره شمالی از دست می دهد. این کشور حدود 8 بمب اتمی ساخته و در دسامبر سال گذشته اعلام کرد که فعالیت را در نیروگاه یانگ بیان و تای چون مجددا از سرخواهد گرفت. 

مقامات پیونگ یانگ پس از این اعلام کردند به خاطر تحریم اقتصادی امریکا به پای میز مذاکرات باز نمی گردند و این روند تا زمانی که امریکا این تحریم را لغو نکرده، ادامه خواهد داشت. 

در نوامبر سال گذشته پس از مذاکرات 6 جانبه، مقامات کره شمالی موافقت کردند که در صورت دادن تضمین های امنیتی و اقتصادی و همچنین تامین سوخت این کشور تحقیقات ساخت سلاح هسته ای را متوقف خواهند کرد. 

ولی طی چند روز گذشته دوباره اعلام کردند که کره شمالی با جدول زمانی که چین، امریکا و دیگر مذاکره کنندگان برای ارجاع آن پافشاری می کنند، موافق نیست و از آن زمان به بعد هیچ طرحی و برنامه ای از سوی مقامات اعلام نشد و کره شمالی با نادیده گرفتن افزایش تنش های دیپلماتیک به برنامه های خود ادامه می دهد.
 
با توجه به سیاست های کره شمالی و نگاهی به تاریخچه این کشور می توان گفت که امریکا اکنون یا باید تمامی مذاکرات قبلی خود را با این کشور نادیده بگیرد و یا سرانجام با کره شمالی کنار بیاید. 

تیم کاری بوش می داند برای کره شمالی نمی توانند راه حلی که در عراق استفاده کرده اند را به کار بگیرند و حتی حمله هوای به تجیهزات هسته ای این کشور با توجه به یک میلیون سرباز آماده غیر قابل تصور است. کره شمالی قادر است به پایگاه های نظامی امریکا در کره جنوبی حمله کند و بیست هزار سرباز این کشور را از بین ببرد. 

در این گزارش آمده که کره شمالی خواهان بازگشت به پای میز مذاکرات نیست. حتی اگر مقامات امریکا با تمامی شرایط پیونگ یانگ کنار بیاید، باز این کشور به روند فعلی خود ادامه می دهد. 

از سوی دیگر امریکا نیز به این کشور این اجازه را نخواهد داد به فعالیت هایش ادامه دهد درست همان طور که امریکا قرار داد هسته ای 1994 را نادیده و برای اولین بار رودروی کره شمالی قرار گرفت. 

طبق این قرار داد کره شمالی با در نظر گرفتن چهار فاکتور، تامین سوخت کشتی ها، پایان تحریم، برقراری روابط سیاسی و ساخت دو راکتور آبی در صورتی که برای توسعه سلاح هسته ای از آن استفاده نشود، می توانست به فعالیت های خود ادامه دهد.

 کار ساخت راکتورهای این کشور تا سال 1999 آغاز نشد و تحریم تا پایان سال 2000 ادامه داشت و از سوی دیگر تامین سوخت کشتی ها از طریق شرکت های امریکا یی بسیار نامنظم انجام می گرفت و برقراری روابط کامل دیپلماتیک تاکنون با این کشور برقرار نشده است. 

کره شمالی در‌ اقدامی متقابل در سال 1997 با نقض این قرارداد فعالیت های هسته ای خود را مجددا آغاز کرد. در ژوئن سال 1998 کره شمالی پیشنهاد داد که به ساخت موشک های خود پایان می دهد، ولی امریکایی ها این درخواست را نپذیرفتند. 

اکنون سیاست های امریکا دگرگون شده و بازی جدید با بازگشت کره شمالی به مذاکرات طی سال گذشته میلادی آغاز شد.

 تاکنون تمام تلاش دیپلماتیک این کشور موثر واقع نشده و به گفته کارشناسان سیاسی تمامی این اتفاقات از طرف دولت بوش سازماندهی می شود و کاخ سفید همچنان امیدوار است که از طریق حمله نظامی و یا پیش بردن مذاکرات به سمتی که باعث خشم مردم شود و در نهایت دولت کره شمالی سقوط کند به اهداف خود برسد. 

این اهداف که در نهایت به عاری شدن شبه جزیره از سلاح هسته ای و تضمین امنیت ملی امریکا منتهی می شود بستگی به نحوه ای واکنش کره شمالی و مقامات کاخ سفید دارد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین