کد خبر: ۳۹۷۸۱
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۸۴ - ۱۶:۱۲

هند علیه ایران رای نمی‌دهد

آفتاب‌‌نیوز : بنا بر این گزارش، سران آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است روز پنجشنبه برای برگزاری یک نشست اضطراری درباره پرونده هسته‌ای ایران و رای‌گیری درباره اعمال تحریم‌های احتمالی علیه این کشور، تشکیل جلسه دهند.

بر اساس این گزارش، دیوید مالفورد، سفیر آمریکا در هند، هفته گذشته گفت اگر هند در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی موضعی مخالف تهران اتخاذ نکند، قرارداد همکاری هسته‌ای این کشور با آمریکا به مخاطره خواهد افتاد.

یک مقام ارشد هندی که خواست نامش فاش نشود گفت: پس از اظهارات مداخله‌جویانه دولت آمریکا ما نمی‌توانیم رای موافق با آمریکا بدهیم و قصد داریم از دادن رای منفی علیه ایران خودداری کنیم.

اگرچه مالفورد بعدا گفت که تند رفته و اظهار پشیمانی کرد، اما اظهارات وی مایه تنش در داخل کشور و بین متحدان «مان موهان سینگ» نخست‌وزیر این کشور شده که طی آن گروه‌های مخالف، دولت این کشور را متهم به امتیازدهی به واشنگتن کرده‌اند.

این مقام دولتی گفت: هنوز امیدواریم بحران به وجود آمده موجب رای منفی علیه ایران نشده و به این کشور فرصت بیشتری برای مذاکره داده شود اما اگر چنین هم بشود، مالفورد این کار را برای ما آسان کرده است.

مقامات دولتی گفتند هند از طرح روسیه مبنی بر غنی‌سازی اورانیوم در خاک این کشور از سوی ایران حمایت می‌کنند. چین نیز از این طرح حمایت کرده است.

تردید چین و روسیه دو کشور دارای حق وتو در سازمان ملل برای اعمال تحریم اقتصادی علیه ایران، اقدامات شدیدتر علیه ایران از سوی آمریکا و اروپا را بی‌اثر می‌کند.

هند و ایران در طول تاریخ روابط خوبی با یکدیگر داشته‌اند.

اما دهلی نو در ماه سپتامبر با دادن رای منفی علیه ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و حمایت از مواضع آمریکا مبنی بر اینکه ایران قوانین بین‌المللی را نقض کرده، تعجب جهانیان را برانگیخت.

یک مقام وزارت خارجه هند گفت: خودداری هند از دادن رای منفی علیه ایران در این وهله، می‌تواند موجب تاخیر در روند قرارداد همکاری هسته ای هند و آمریکا شود. بر اساس این قرارداد، واشنگتن تعهد کرده که به هند در پیشبرد برنامه اتمی به منظور برآورده کردن نیازهای رو به افزایش انرژی این کشور کمک کند.

این مقام هندی گفت: می‌دانیم که این کار می‌تواند موجب ایجاد مشکلاتی در کنگره آمریکا شود اما در حال حاضر راه دیگری نداریم و محدودیت‌های خود را برای طرف آمریکایی توضیح خواهیم داد.

قرارداد اتمی هند – آمریکا برای خاتمه دادن به ممنوعیت 30 ساله همکاری هسته‌ای آمریکا با هند باید در کنگره آمریکا به تصویب برسد.

هر دو طرف مطمئن هستند که قرارداد را پیش از دیدار جورج بوش رییس جمهور آمریکا از هند در ماه مارس قطعی خواهند کرد، اگرچه جزییات طرح قرار است مورد مذاکره قرار گیرد و به احتمال زیاد مسئله جداسازی تاسیسات هسته‌ای نظامی و غیرنظامی نیز در این گفت‌وگوها بررسی خواهد شد.

مان موهان سینگ نخست‌وزیر هند که در وزارت خارجه نیز مسئولیت دارد، گفت: دولتش کاری را که بر خلاف مصالح ملی هند باشد انجام نخواهد داد.

وی گفت: ما آنچه که برای کشورمان مناسب باشد را انجام خواهیم داد. منافع ملی هند اولویت نخست ماست. چه در سیاست داخلی و چه در سیاست خارجی و به هیچ وجه کاری را به زور انجام نخواهیم داد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین