کد خبر: ۳۹۷۹۱۷
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۰
واکاوی فحاشی در برخی تریبون‌های مذهبی و اثرات آن بر جامعه در گفت‌وگوی «آفتاب‌نیوز» با کارشناسان؛

باید مشخص شود چه‌کسانی از طرف‌اسلام سخن می‌گویند؟/چماق‌ساختن از آموزه‌های‌دینی خطاست

"قرآن، عترت و حوادث تاریخی متعلق به یک جریان سیاسی و آن هم با فکر تنگ‌نظرانه محدود و ظاهرمآبانه نیست. اینها متعلق به همه مردم و مسلمین است و دفاع بد از برخی آموزه‌های دینی می‌تواند به جدی‌ترین شکل به باور جوانان آسیب بزند."/ "به قول سعدی که می‌گوید "دلایل قوی باید و معنوی نه رگ‌های گردن به حجت قوی" لذا اگر دلایل فرد قوی باشد با طمانینه و زبان خوب نقد و انتقاد می‌کند ولی اگر بی‌ادب باشد طبیعتا توهین می‌کند."
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- محمد کیانوش‌راد  فعال سیاسی اصلاح طلب در گفت‌و‌گو با «آفتاب‌نیوز» با اشاره به اینکه متاسفانه وضعیت آشفته‌ای باید مشخص شود چه‌کسانی از طرف‌اسلام سخن می‌گویند؟/چماق‌ساختن از آموزه‌های‌دینی خطاستکه در حوزه‌های هنری و فرهنگی پس از انقلاب به وجود آمده یکی از علل اصلی واگرایی جوانان از دین و مذهب است، اظهار کرد: پیش از انقلاب مراجع تعیین‌کننده دین و چارچوب‌های آن مراجع دینی بودند و پس از آن طبقات روحانیت به شیوه مستدل و با اتکا به منطق، فلسفه و درک مقتضیات زمان به شبهات پاسخ می‌دادند.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ وی در ادامه افزود: امروز متاسفانه در اثر درهم‌ریختگی فرهنگی، دین به عنوان ابزاری برای اعمال سیاست‌های جناحی و گروهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. امروز باید مشخص شود که چه کسانی از طرف اسلام سخن می‌گویند؟ البته در یک جامعه آزاد همه می‌توانند نسبت به طرح دیدگاه‌های خود اقدام کنند اما از آموزه‌های دینی چماق ساختن و بر سر هر مخالف و منتقدی زدن کار درستی نیست و اگر کسی هم بخواهد چارچوب‌های دین را مشخص کند این وظیفه مراجع دینی است نه مداحانی که سطح سواد و آگاهی آنها در مسائل دینی بسیار بسیار اندک است و به جای تکیه بر استدلال در برابر مخاطبان خویش از عواطف و احساسات آنها بهره می‌برند. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه مداحان باید در حد و چارچوب وظایف خویش به مداحی بپردازند  خاطرنشان کرد: کاسته شدن از حضور مردم در برخی از مراسم‌های دینی به دلیل بی‌محابا برخورد‌کردن برخی مداحان با دیدگاه‌ها و خواسته‌های مردم است. مداحان اگر می‌خواهند به سیاست بپردازند بهتر است که سیاست را از لفافه مداحی و اسوه‌های دینی جدا کنند و کار سیاسی خویش را در قالب احزاب و گروه‌ها انجام دهند. قرآن، عترت و حوادث تاریخی متعلق به یک جریان سیاسی و آن هم با فکر تنگ‌نظرانه محدود و ظاهرمآبانه نیست. اینها متعلق به همه مردم و مسلمین است و دفاع بد از برخی آموزه‌های دینی می‌تواند به جدی‌ترین شکل به باور جوانان آسیب بزند.

کیانوش‌راد در ادامه با اشاره به نحوه موضع‌گیری مداحان نسبت به هنرمندان تصریح کرد:  متاسفانه یکی از مشکلات فرهنگی ما فقدان نگاه سیستماتیک و مبتنی بر متقضیات زمان و مکان به مسائل اجتماعی است. گروهی صرفاً با نق زدن نسبت به مسائل و بدون در نظر گرفتن ابعاد تاثیرات فرهنگی سخن می‌گویند و بارها دیده‌ایم که حتی بدترین توصیفات را در مورد هنرمندان به کار برده‌اند. 

وی در پایان تاکید کرد: متاسفانه برخی از جریان‌های مذهبی اصولاً شناخت درستی از هنر ندارند و به همین دلیل هنگام سخن گفتن از هنر دچار خطاهای فاحش می‌شوند. در حالی که هنر به تعادل‌بخشی در جامعه کمک می‌کند و امام (ره) هم نسبت به سینما و موسیقی در اواخر عمر خود روشنگری داشت.‌ با این وجود شاهد نفی برنامه‌های فرهنگی در برخی استان‌ها هستیم که این موضع‌گیری کاملا بدون منطق است البته شئونات و رعایت چارچوب‌های عرف و هنجارهای اجتماعی هر شهر و مکان نکته‌ای است که هنرمندان بیش از هر گروه دیگری به آن واقف‌اند.

توهین مداح مشهور به نماینده مجلس جرم است

باید مشخص شود چه‌کسانی از طرف‌اسلام سخن می‌گویند؟/چماق‌ساختن از آموزه‌های‌دینی خطاستیک حقوقدان هم درباره استفاده جناحی از تریبونهای رسمی و مذهبی به «آفتاب‌نیوز» گفت: معمولا قبل از انتخابات و نزدیک انتخابات فضا کاملا انتخاباتی می‌شود و هر کسی با توجه به ادب و تربیت خانوادگی شروع به صحبت کردن و اظهار‌نظر می‌کند؛ به قول سعدی که می‌گوید "دلایل قوی باید و معنوی نه رگ‌های گردن به حجت قوی" لذا اگر دلایل فرد قوی باشد با طمانینه و زبان خوب نقد و انتقاد می‌کند ولی اگر بی‌ادب باشد طبیعتا توهین می‌کند.

نعمت احمدی حقوقدان درباره توهین‌های صورت‌گرفته برخی از چهره‌های سیاسی از تریبون‌های مذهبی گفت: بر اساس قانون مجازات اسلامی؛ توهین از زبان هر شخصی بیان شود -بدون اینکه به موقعیت فرد توجه شود- قانون‌گذار آن‌ها را جرم دانسته و قابل تعقیب است اما اینکه چه فردی یا چه کسی باشد نوع تحقیقش فرق می‌کند؛ یعنی اگر روحانی باشد در دادگاه ویژه روحانیت و اگر فرد عادی باشد در دادگاه عمومی یا انقلاب قابل پیگیری است.

وی با اشاره به توهین  مداح مشهور به یکی از نمایندگان مجلس‌ در روزهای اخیر افزود: بر اساس قانون مجازات اسلامی توهین به نماینده مجلس و یا هر فرد دیگری جرم محسوب می‌شود؛  نماینده مجلس می‌تواند با توجه به بار توهینی آن کلمات موهن به دادگاه دادسرای عمومی و انقلاب تهران اعلام جرم کند.

این حقوقدان درباره استفاده جناحی از تریبون‌های رسمی و مذهبی نیز اظهار کرد: معمولاً قبل از انتخابات و نزدیک انتخابات فضا کاملا انتخاباتی می‌شود و هر کسی با توجه به ادب و تربیت خانوادگی شروع به صحبت کردن و اظهار‌نظر می‌کند؛ به قول سعدی که می‌گوید "دلایل قوی باید و معنوی  نه رگ‌های گردن به حجت قوی" لذا اگر دلایل فرد قوی باشد با طمانینه و زبان خوب نقد و انتقاد می‌کند ولی اگر بی‌ادب باشد طبیعتا توهین می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه ما قبل از اینکه افراد توهین کنند نباید تعقیب کنیم، تصریح کرد:  نباید بگویم چون فضا انتخاباتی است توهین‌ها زیاد خواهد شد بلکه به صورت طبیعی با نزدیک‌شدن به انتخابات افراد به فراخور شرایط در مباحث انتخاباتی ورود پیدا می‌کنند و مباحث خود را با توجه به ادب و شخصیت خود مطرح می‌کنند و آنهایی که مخالف دولت هستند سعی می‌کنند جهت‌گیری انتخاباتی در سخنان خود اشته باشند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۴
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
0
5
جرج اورول در کتاب قلعه حیوانات به خوبی تفاوت برخورد با خودی و غیر خودی را نشان میدهد....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
0
6
من تا کنون دلیل قانع کننده ای از سوی جریان تندرو ... ندیدم فقط توهین، سفسطه، افترا و خود پسندی صفات غالب انهاست...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
0
7
توهین مداح مشهور به نماینده مجلس جرم است.
جناب آقای احمدی بهتر بود می فرمودید: توهین جرم بود.الان نه تنها جرم نیست بلکه ارزش است .توهین بیشتر -تشویق بیشتر.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
مداحی که ناسزا نگه . اسلحه نکشه که ...
میرزایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
0
1
بسیار زیبا و پر محتوا بود
سپاسگزارم
..
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۳
0
0
فعلا دزدان دولتی ورانتی دارندازاسلام سخن میگویند!
اول ازدزدیهای دولت یازدهم (داعش مالی ایران) حرف بزنید وبعدسراغ داعش بیرون روید.
مسئول‌فاسد را خوارکن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
حق و حقيقت بنياد فضيلت است، زيرا حق تعالي حامي آن است.
بنابراين جناب ناشناس؛ كاش ياد بگيريم كه هرگز دروغ نگوييم زيرا دروغگو رسواي هر دو جهان است.
عماد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
0
0
اگر کسی مشی و مرامش امام حسن باشد چگونه زندگی کند که مریدان امام حسین ناراحت نشوند بنظر من بستگی به ذات وخصلت میتواند باشد ولی همیشه از طرف حسینی ها در مظان اتهام هست وبگویم امام حسبن اینگونه با برادرش تند برخورد نمیکرد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
0
0
بله اقا شما درست میفرمایید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
0
1
اگر شخصي خطا و گناهي را مرتكب شود و اين خطا و گناه بين او و خداي متعال باشد امكان بخشودگي اش از پروردگار رحمان و رحيم بسيار است.
اما اگر شخصي خطا و گناهي را مرتكب شود و به خيال خود، با استفاده از دين و اسلام بخواهد آن را توجيه كند و خود را بري از آن خطا و گناه نشان دهد، علاوه بر اينكه پروردگار عالم او را در اين جهان و در ميان همگان، بي اعتبار و رسواي عالم خواهد كرد، يقيناً در آن دنيا هم هرگز بخشوده نخواهد شد.
ناشناس
|
United States of America
|
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۴
0
1
یک امتحان دینی از مداحان بگیرید اگر یکی قبول شد انوقت شده اند معلم دیگران
عظيم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۵
0
0
درود بر محمد كيانوش راد پهلوان دوست داشتني مردم ايران
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
0
0
منکه دیگه نفهمیدم
حسین
|
Germany
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
0
1
احتیاج به واکاوی نیست اراده لازم جهت برخورد با فحاشان وجود ندارد یکشبه میشه اینا را ساکت کرد.
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین