کد خبر: ۳۹۸۴۲۷
تعداد نظرات: ۷ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۷
از مذاکرات هسته‌ای تا آزادی هودفر؛ عمان میانجی‌گر همیشگی ایران و غرب

جزئیات مذاکرات پشت‌پرده ظریف، ترودو و بن‌عبدالله برای آزادی هما هودفر؛ عمان چه‌نقشی ایفا کرد؟/پیام روشن ایران به کانادا+تصاویر

یک منبع کانادایی به سی بی سی گفته است که پیام کانادا روشن بود و این‌که آزادی هودفر با حسن نیت و پیام او برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با ایران گره خورده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- پس از آزادی ملوانان امریکایی بازداشت‌شده توسط سپاه در آبهای سرزمینی ایران در خلیج فارس با مدت زمانی کوتاه جزئیات مذاکرات پشت‌پرده ظریف، جاستین ترودو و بن‌عبدالله برای آزادی هما هودفر؛ عمان چه‌نقشی ایفا کرد؟/پیام روشن ایران به کاناداپس از رایزنی‌های انجام‌شده میان محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران با جان کری همتای امریکایی‌اش؛ این بار دومین دستاورد دیپلماتیک برای دولت تدبیر و امید در عرصه ایجاد کانال‌های رایزنی به منظور حل بحران‌ها حاصل شده است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ شبکه‌های خبری و رسانه‌های کانادا از آزادی هما هودفر پژوهشگر ایرانی – کانادایی توسط ایران خبر داده‌اند. شبکه خبری سی بی سی؛ کانادا در این‌باره می‌نویسد: «برگزاری جلسه آرام و بی‌سر و صدا پشت درهای بسته در جریان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحت نقطه عطفی در تلاش‌های کانادا برای آزادی تبعه ایرانی کانادایی از زندان در ایران بود. منابع مطلع خبر داده‌اند که این موضوع پس از جلسه برگزار‌شده میان تیم دیپلماتیک کانادا به رهبری جاستین ترودو نخست‌وزیر آن کشور با وزیر امور خارجه عمان و جمع کوچکی از دیگر مقام‌های عمانی حاصل شده است. 

این شبکه اشاره می‌کند که نخست‌وزیر کانادا یازده روز قبل از حصول توافق با یوسف بن علوی بن عبدالله وزیر امور خارجه عمان در تاریخ نهم سپتامبر تماس گرفته بود و خواستار کمک و میانجی‌گری عمان برای آزادی هما هودفر در ایران شده بود. پس از دیدار رو‌در‌روی آنان با یکدیگر این موضوع حل شد. گفته شده که جلسه در حدود ۲۰ دقیقه به طول انجامیده است. ترودو و بن عبدالله با یکدیگر یکدیگر بر روی مبل کرم‌رنگی که روی فرش سبزی کف‌پوش مجمع عمومی سازمان ملل متحد قرار داشته با هم دیدار داشته‌اند. یک منبع آگاه از این مذاکرات گفته است که این رایزنی‌ها ماه‌ها ادامه داشته و بن عبدالله در این باره نقش مهمی ایفا کرد است. 

جزئیات مذاکرات پشت‌پرده ظریف، جاستین ترودو و بن‌عبدالله برای آزادی هما هودفر؛ عمان چه‌نقشی ایفا کرد؟/پیام روشن ایران به کانادا

این شبکه خبری اشاره می‌کند که روز جمعه گذشته پس از جلسه سازمان ملل کانادا سیگنال‌هایی را از عمان دریافت کرده است که موضوع در حال حل شدن است و تا ۷۲ ساعت آینده اتفاق خوبی خواهد افتاد. روز دوشنبه هودفر آزاد شد. 

مقام‌های کانادایی به این نتیجه رسیده بودند که عمان قادر به کمک‌رسانی در این باره است چرا که روابط دیپلماتیک و اقتصادی نزدیکی با ایران دارد. کانادا اکنون در نقطه ضعفی جدی در مذاکرات با ایران به سر می‌برد چرا که دولت محافظه‌کار سابق آن کشور به نخست وزیری هارپر سفارت کانادا را در ایران تعطیل کرده بود و روابط دیپلماتیک میان دو کشور را قطع کرد. در نبود رابطه دیپلماتیک، ایتالیا به عنوان حافظ منافع کانادا در ایران عمل می‌کند. کانادا هم‌چنین از مقام‌های سوئیس درباره نحوه رسیدگی به روند مذاکرات برای آزادی هودفر بهره گرفته است. 

یک منبع کانادایی به سی بی سی گفته است که پیام کانادا روشن بود و این‌که آزادی هودفر با حسن نیت و پیام او برای عادی‌سازی روابط دیپلماتیک با ایران گره خورده است. 

جزئیات مذاکرات پشت‌پرده ظریف، جاستین ترودو و بن‌عبدالله برای آزادی هما هودفر؛ عمان چه‌نقشی ایفا کرد؟/پیام روشن ایران به کانادا

پس از انتشار خبر آزادی هودفر ۶۵ ساله، ترودو از تلاش‌های ایتالیا، سوئیس و عمان در این رابطه قدردانی کرد. در ماه ژوئیه گذشته ایران کیفرخواستی را برای هودفر و سه نفر دیگر اعلام کرده بود اما اطلاعاتی درباره جزئیات اتهامات نداده بود و در هفته‌های اخیر خانواده هودفر پژوهشگر ایرانی که در حوزه مطالعات زنان فعالیت می‌کند از وخامت حال او در زندان خبر داده بودند. 

خبرگزاری آسوشیتدپرس در این باره می‌نویسد که مذاکرات استفن دیون وزیر امور خارجه کانادا با ظریف همتای ایرانی‌اش نقش موثری در آزادی خانم هودفر داشته است. 

سابقه عمان در میانجی‌گری میان ایران و غرب به خصوص امریکا 

این کشور پادشاهی که در لبه تنگه استراتژیک هرمز قرار دارد، مدت‌هاست که به عنوان کانالی بین کشورهای سنی حاشیه خلیج فارس و کشور شیعه ایران عمل می‌کند. اما توافق سخت هسته‌ای ایران، هم باعث افزایش جایگاه عمان شد و هم این کشور را تشویق کرد تا در توقف خشونت‌های یمن و سوریه، نقش فعالی ایفا کند.

روابط تاریخی ایران و عمان به دوران پیش از پیروزی انقلاب اسلامی باز می‌گردد. در آن زمان ایران به عمان کمک کرد بر حمله چپ‌گراها از سال 1962 تا 1975 پایان دهد. اقدامات این کشور برای آمریکا نیز منافعی داشته است. مسقط در بازگرداندن ایرانیان اسیر در سال‌های 1987 و 1988 و همچنین آزادی 15 ملوان نیروی دریایی انگلیس در سال 2007، نقش مهمی داشت.

بر اساس اخبار درز شده از واشینگتن، «عبدالعزیز الرواس» فرستاده ویژه عمان به ایران، در آوریل سال 2009به «گری گراپو،» سفیر آمریکا گفت: «ایران حاضر است در سطح پایین‌تر، گفتگوهای بدون جنجال‌آفرینی با آمریکا داشته باشد.» قابوس بعد از این که با پا درمیانی خود در زمینه آزادی سه آمریکایی کوه‌نورد را موفقیت‌آمیز عمل کرد‌، در جولای سال 2012، در کاخ خود میزبان دیپلمات‌های ارشد ایرانی و آمریکایی بود. این اولین بار بعد از دهه 1980  بود که چنین تماسی بین ایران و آمریکا برقرار می‌شد. این ملاقات نه تنها از منتقدان احتمالی در کنگره و کشورهای منطقه مانند عربستان سعودی و حتی از اسرائیل، بلکه از اروپایی‌ها، چینی‌ها و روس‌ها نیز مخفی نگه داشته شد.

در همان زمان، عمان موفق شد بین آمریکا و حوثی‌های یمن نیز گفت‌وگوهایی برگزار کند. قابوس در ماه اکتبر سال گذشته، وزیر امور خارجه خود، «یوسف بن علوی» را با پیامی از جانب جان کری به «بشار اسد،» رئیس‌جمهور سوریه، راهی دمشق کرد.

روابط آمریکا و عمان باعث جلب حمایت نظامی هم شده است. در حالی که درخواست کمک امنیتی دو جانبه آمریکا در سال مالی آینده با 1.5 میلیون دلار کاهش روبه رو بوده و به 4 میلیون دلار خواهد رسید، آمریکا بیش از 6 میلیارد و 600 میلیون دلار اسلحه به عمان فروخته است که از جمله آن ها فروش 18 فروند جنگنده اف-16 و فروش یک میلیارد و 280 میلیون دلاری سیستم موشکی زمین به هوای پیشرفته ملی ریتیون است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۷
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
1
23
شانس آورد كه گير مرتضوي نيفتاد
ناشناس
|
Australia
|
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
0
22
به كشور و دولت و پادشاهي عمان تبريك احسنت و تبريك مي گويم نه تنها دخالت دارند بلكه زمينه ارامش و دوستي را بين كشورها فراهم و مهيا مي سازند درود بر ايشان
غلامرضا
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۱۰:۲۷ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
0
4
گزارش جالبی بود متشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۰ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
3
6
خیلی جالبه رابطه رو یک طرفه قطع کرده و حالا ایران حسن نیت نشون داده ؟؟؟؟!!!!!
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۰:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۶
0
3
گرو گان گیری با بهانه های ساختگی هزینه های سنگینی برای کشور دارد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
0
5
این همه بگیر و ببند دوتابعیتی ها و بعدش آزادی بی قید و شرط و فوری ،وجه جالبی نداره و باعث میشه در کنار اشغال و تخریب سفارتخانه ها، ما رو به عنوان گروگانگیر و باج گیر در دنیا نشون بده.و اعتبار ما رو به شدت خدشه دار کنه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
4
0
خوشبحال دو تابعیتی ها
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین