کد خبر: ۴۰۱۸۸۰
تاریخ انتشار : ۲۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۱

نمک و شکر غذاهای ایرانی بیش از استاندارد است

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص سلامت غذا در ایران گفت: نمک و شکر موجود در غذا در ایران بالاتر از حد استاندارد است.
آفتاب‌‌نیوز :
علی جعفریان روز شنبه در نشست خبری که به مناسب روز جهانی غذا و دارو در دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد در پاسخ به سوالی درباره غذای سالم در ایران افزود: غذا دو قسمت دارد، بعد اول از نظر سلامت جسمی یعنی نمک و شیرینی به میزان کافی داشته باشد، سرخ کرده نباشد که براساس گزارش ها میزان نمک و شکرغذاها در کشور بالاتر از حد استاندارد است. 

وی تصریح کرد: این ریزفاکتورها جدی است که مردم باید کنترل کنند البته ضوابطی نیز سازمان غذا و دارو در نظر گرفته و سقف تعیین کرده است. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: بعد دوم غذا از نظر آلودگی مشکلی نداشته باشد که در این خصوص اگر غذا از اماکن رسمی تهیه شود مشکلی نخواهد داشت. 

جعفریان اظهارکرد: به سمت اصلاح پیش می رویم و سعی شده است که محصول ناسالم حذف شود اما تا زمانی که به جایگاه مناسبی نرسیده ایم مردم باید توجه کنند و از مصرف آن خودداری کنند. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز در ادامه این نشست خبری در خصوص آب سالم گفت: آبی سالم است که طعم، رنگ و مزه نداشته باشد. 

محمد شریعی افزود: با نظارت همکاران و شرکت آبفا، آب تهران به سلامت کامل رسیده است و هر زمان کوچک ترین مشکلی وجود داشته باشد پیگیری های لازم انجام می شود. 

وی توضیح داد: آب چاه ها دارای نیترات بالایی هستند و شرکت آبفا اقدام به رتبه بندی کرده و هرگاه با مشکل کمبود آب مواجه باشیم تلاش می شود از چاه های با نیترات کم استفاده کنیم و از سوی دیگر آب چاه ها را با آب سدها مخلوط می کنند که میزان نیترات آن را کاهش دهند. 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به سوالی در خصوص سلامت میوه و سبزی در شهر تهران نیز گفت: نیروهای بهداشت محیط از روی علائم محصولات پی به آبیاری این محصولات با آب فاضلاب می برند و با حکم دادگاه آن مزرعه امحاء می شود. 

شریعتی تاکید کرد: با نظارت های انجام شده سبزیجات و محصولاتی که در جنوب تهران کشت می شوند سالم هستند البته مردم وقتی می خواهند سبزیجات را به صورت خام استفاده کنند باید در چهار مرحله اقدام به شستشو کنند. 

وی توضیح داد: مرحله اول شستشو گل زدایی است، مرحله دوم انگل زدایی که با مایع لزج همچون مایع های ظرفشویی استفاده شود، مرحله بعد ضدعفونی کردن سبزیجات و مرحله آخر آبکشی است. 

** روغن پالم اگر در جای خود استفاده شود مشکلی ندارد 

در ادامه این نشست معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران در پاسخ به سوالی درخصوص استفاده از روغن پالم در صنایع مختلف گفت: روغن پالم انواع مختلفی دارد و در گریدهای خوب تا بد درجه بندی می شوند و اگر این روغن در جای خود استفاده شود مشکل زیادی به وجود نمی آورد. 

حاج محمودی با اشاره به افزایش واردات روغن پالم در 10 سال گذشته اظهارکرد: به طوری که جایگزین سایر روغن های مفید می شد که این موضوع به نوعی تقلب سلامتی محسوب می شود. وزارت بهداشت درخصوص روغن پالم به دنبال شفافیت موضوع بود؛ به طوری که باید طبق برچسب نصب شده در محصول، استفاده یا عدم استفاده از روغن پالم مشخص می شد. برهمین اساس در برخی از صنایع محدودیت هایی برای استفاده از این روغن وضع شد. 

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی تهران تاکید کرد: روغن پالم در صنایعی چون روغن، شکلات، کیک و کلوچه بیشترین مصرف را داشت و در صنایع لبنیات نیز مورد استفاده قرار می گرفت که کنترل شدیدی روی آن صورت گرفت و محدودیت ها و سقف هایی تعیین شد. 

** واردات محصولات تراریخته منوط به تشخیص سازمان غذا و دارو 

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص سلامت محصولات تراریخته گفت: محصول تراریخته کاربردهای زیادی دارد و استفاده از این محصولات در جهان امروز اجتناب ناپذیر است. 

حاج محمودی تصریح کرد: واردات محصولات تراریخته منوط به وزارت غذا و دارو است و آزمایش های لازم بر روی این محصولات در آزمایشگاه های سازمان غذا و دارو انجام می شد و با تایید این سازمان محصول وارد کشور می شود. 

وی تاکید کرد: فروشگاه های معتبر درخصوص عرضه محصولات تراریخته تحت کنترل بازرسان وزارت بهداشت و درمان و سازمان غذا و دارو هستند، اما مردم برای آگاهی بیشتر باید سطح آگاهی های خود را درخصوص این محصولات افزایش دهند. 

همچنین در ادامه این نشست دبیرکنفدراسیون قاچاق کالا و ارز درباره قاچاق کالاهای سلامت محور گفت: براساس ماده 36 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز تعدادی از دستگاه ها مثل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی یگان کاشف کالاهای قاچاق بودند که دو طرح مربوط به مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور به ویژه آرایشی، بهداشتی و خوراکی است. 

پوراحمد نژاد با بیان این که مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور از وظایف ما است، گفت: واردات کالاها از مبادی قانونی باید برچسب سلامت داشته باشد و دارو از مبادی دیگری وارد نمی شود. 

وی افزود: علاوه بر جلوگیری از قاچاق کالاهای سلامت محور به جمع آوری کالای غیرسلامتی نیز اقدام می کنیم و در طی 6 ماه اول سال 282 درصد رشد کشفیات در کالاهای سلامت محور داشتیم. 

پور احمد نژاد تاکید کرد: طبق ماده 27 قانون مبارزه با قاچاق کالا اگر دانشگاه های علوم پزشکی اصالت عدم استفاده محصولی را اعلام کند اقدام به امحاء آن محصول می کنیم. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین