کد خبر: ۴۰۴۵۷۶
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۷
تحلیلی از تاثیراحتمالی استعفای 3 وزیر کابینه بر انتخابات آتی

فایننشال‌تایمز: جنگ قدرت در تهران پس از حصول برجام تشدید شده/ تندروها در تلاش‌اند تا روحانی را پیش از انتخابات تضعیف کنند

در دوران وزارت جنتی سینما و تئاتر ایران از نظر کمی و کیفی با بهبود وضعیت همراه بود، ممیزی کتاب‌ها و اعمال محدودیت‌های بر صنعت نشر پس از هشت سال سیاست بسته فرهنگی دوران احمدی‌نژاد کاهش یافته بود و تعداد و تنوع کنسرت‌های موسیقی نیز افزایش یافته بود. اما تندروها نسبت به برگزاری کنسرت‌های موسیقی در مشهد و قم خشمگین شدند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- علی جنتی با فشار تندروها به دلیل توجه‌اش به لزوم آزادی فرهنگی بیشتر مواجه شده بود. حسن روحانی رییس جمهوری ایران نیز پس از فشار تندروها، وزیر فرهنگ طرفدار اصلاحات خود را کنار گذاشت و استعفای او را پذیرفت. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این تحلیل روزنامه «فایننشال‌تایمز» است که با دید چندان‌ خوش‌بینانه‌ای نسبت به جابجایی وزیر ‌فرهنگ و ارشاد اسلامی و پیامدهای آن برای دولت نگاه نمی‌کند. این روزنامه می‌نویسد: «بسیاری از هنرمندان برای علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشین اعتبار قائل بودند و می‌دیدند که او برای آزادی‌های فرهنگی ارزش قائل است. به احتمال زیاد پذیرش استعفای او از سوی دولت روحانی طیف قابل‌توجهی از طبقه متوسط حامی روحانی را برای انتخابات سال آینده دچار تردید و ناامیدی خواهد کرد. در دوران وزارت جنتی سینما و تئاتر ایران از نظر کمی و کیفی با بهبود وضعیت همراه بود، ممیزی کتاب‌ها و اعمال محدودیت‌های بر صنعت نشر پس از هشت سال سیاست بسته فرهنگی دوران احمدی‌نژاد کاهش یافته بود و تعداد و تنوع کنسرت‌های موسیقی نیز افزایش یافته بود. در این میان باید به افتتاح تعداد قابل‌توجهی از گالری‌های هنری در کشور در دوران وزارت او نیز اشاره کرد‌. اما تندروها و محافظه‌کاران که به شدت از سیاست‌های فرهنگی دولت انتقاد کرده‌اند، نسبت به برگزاری کنسرت‌های موسیقی در مشهد و قم خشمگین شدند. تندروها استدلال کردند که کنسرت‌ها باید لغو شوند. تحلیلگران می‌گویند که تندروها در تلاش‌اند تا روحانی را پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در ماه مه آینده تضعیف کنند.»

این روزنامه اشاره می‌کند که برخی از تحلیلگران معتقدند که روحانی با تغییر وزرای ورزش و فرهنگ و ارشاد به نوعی برای حرکت به سوی توازن قوا به تندروها امتیاز داده است و در این‌باره می‌نویسد: «البته ورزشکاران و معلمان درباره سیاست ضعیف در حوزه‌های آموزش و ورزش گلایه‌مند بوده‌اند و شاید روحانی امیدوار است که حمایت بیشتر آنان را کسب کند.»

«محمد صادق جوادی‌حصار» از فعالان سیاسی حامی روحانی می‌گوید: «اگر یک وزیر قوی برای پست وزارت فرهنگ معرفی شود طرفداران رییس‌جمهوری انرژی بیشتری خواهند گرفت و مصمم به بسیج مردم برای شرکت دوباره در انتخابات خواهد شد.» جوادی حصار اشاره می‌کند که روحانی و تیمش به این اجماع رسیده‌اند که انتخابات آرام و به دور از تنش را برگزار کنند. 

این روزنامه در پایان اشاره می‌کند که جنگ قدرت در تهران پس از حصول برجام تشدید شده است؛ تندروها باور دارند که برجام مزایای اقتصادی برای ایران نداشته است در حالی که دولت روحانی معتقد است که توافق هسته‌ای منجر به بهبود رابطه با غرب و بهبود وضعیت اقتصادی ایران می‌شود. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۵
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
1
10
بازگشایی سفارت امریکا کمک بسیاری به ایجاد اشتغال در داخل ایران است .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۷
1
9
تنررو ها به چاهای حفری خودشان گرفتارند
ناشناس
|
Italy
|
۰۷:۰۴ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
0
5
سلام اصلا نیازی به تندروها نیست
حسین
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
0
7
سلام
اقای روحانی با تغییر سه وزیر دریچه روشنی برای انتخابات اینده با ز نمود که دلواپسان بیشتر از گذشته دلواپس شدندکه تغییر به نفعشان نیست وهمراهی بیشتر دولت با خواسته ملت فهیم نمایان شده است تا ملت عزیزاز انتخاب خود دچار تردیدوناامید نشوند
ناشناس
|
United States of America
|
۲۳:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
0
0
تندروها همیشه دراقلیت بودن ، اما با فرصت طلبی تاریخی در نهادهایی مستقر شدند ، که میتوانند کنترل کشور را از دست 80 درصد مردم خارج و خود انرا در دست گیرند . مطمئنا این روند جدید نیست و تمام کشورهایی که سالها پیش از انها چنین روندی داشتن ، شکست حوردن و خسارات جبران ناپذیری برای ملت خود بر جا گذاشتن .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین