کد خبر: ۴۰۶۹۸۱
تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۳۹۵ - ۲۱:۰۴

نقش اقلیت های قومیتی و مذهبی در انتخابات آمریکا/چینی های ترامپ دوست، کوبایی های منزجر

انقلاب فرهنگی مائو به سبک آمریکایی تحت رهبری ترامپ، چینی های ترامپ دوست، کوبایی ها که از کاسترو و ترامپ منزجرند و یهودیانی که در انتخابات امریکا نقش کلیدی دارند
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل-علاوه بر سفید پوستان اقلیت های قومیتی و مذهبی نیز نقش مهمی در انتخابات امریکا ایفا می کنند. روزنامه بریتاینایی «ایندیپندنت» در این باره با انتشار گزارشی به جامعه مهاجران لاتین تبار در امریکا اشاره می کند. این روزنامه اشاره می کند که برای نخستین بار کوبایی هایی که پیش تر به نامزد جمهوریخواهان رای می دادند اکنون برای نخستین بار قصد دارند به هیلاری کلینتون نامزد دموکرات ها رای دهند.

 این روزنامه از این موضوع به عنوان شکستن طلسم رای دادن به نامزد جمهوریخواهان از سوی این طیف از کوبایی های مهاجر به دلیل عدم علاقه آنان به ترامپ یاد کرده است. این روزنامه می نویسد:«حامیان کلینتون در فلوریدا در درون جامعه امریکایی های کوبایی تبار همان قدر از ترامپ بدشان می آید که از چاوز و کاسترو نفرت دارند». 

این روزنامه می نویسد:«امریکایی های کوبایی تبار در فلوریدا درباره رای دادن و تصمیم گیری پیرامون آن با یکدیگر اختلاف نظرهایی را دارند. برخی حامی هیلاری هستند و برخی دیگر با این موضوع مخالف هستند. «مانی دیاز» شهردار میامی از سال ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۹ میلادی و یکی از امرکیایی های کوبایی تبار به ایندیپندنت می گوید که بسیاری از لاتین تبارها ترامپ را شخصیتی دیکتاتور مآب مشابه هوگو چاوز و فیدل کاسترو می دانند حتی اعضای مسن تر جامعه لاتین تباران که به طور سنتی به نامزد جمهوریخواهان رای می دادند نیز اکنون متقاعد شده اند که به نامزد دموکرات ها رای دهند. این برای نخستین بار در عمر آن هاست که به نامزدی از حزب دموکرات رای خواهند داد». 

این روزنامه اشاره می کند که لاتین تبارها تقریبا به طوری مساوی در سال ۲۰۱۲ میلادی رای شان بین میت رامنی و باراک اوباما تقسیم شده بود و نزدیک به پنج دهه از نامزدی جمهوریخواهان حمایت می کردند اما اینک وضعیت تغییر کرده است. شهردار کوبایی تبار می گوید که حتی مادر ۸۵ ساله او نیز که از نسل طرفداران جمهوری بوده آن هم از زمان شکست حمایت جان اف کندی رییس جمهوری دموکرات امریکا از شورشیان ضد کاسترو در خلیج خوک در سال ۱۹۶۱ میلادی نیز این بار به هیلاری کلینتون رای خواهد داد». 

یکی از کوبایی تبارها می گوید:«ترامپ دقیقا مانند مستبدانی چون کاسترو و چاوز است او می گوید در انتخابات امریکا تقلب می شود این حرف چه معنایی دارد؟ ایا ما در امریکا انقلاب می خواهیم؟! حرف های او چیزهایی هستند که می توان آن ها را درباره کشورهای جهان سوم به کار برد نه برای امریکا. من احساس بسیار بدی درباره او دارم». 

«کارمن پلائز» فیلمسازی که از نسل اول شهروندان امریکایی کوبایی تبار است می گوید که الگوی ترامپ همان الگوی مشابه چاوز و کاسترو است همه آنان برای شکست خود بهانه می آورند، مطبوعات را سانسور می کنند، از دست های پشت پرده دشمن سخن می گویند و در اهریمن سازی از دشنان استاد هستند، ضد زن و نژادپرست هستند». 

روزنامه «گاردین» نیز با انتشار گزارشی اشاره می کند که به نظر می رسد دولت چین تمایل دارد تا ترامپ رییس جمهوری آینده آمریکا باشد. این روزنامه می نویسد:«دولت پکن می داند که هیلاری کلینتون در زمینه نقض حقوق بشر حساسیت های زیادی دارد در نتیجه ، ترامپ را ترجیح می دهد چرا که این گونه فشار زیادی از سوی امریکا بر چین وارد نخواهد شد. این روزنامه می نویسد:«مائو رهبر چین کمونیست گفته بود بدون تخریب نمی توان سازندگی ای داشت. اگر سخن او را بتوان به درستی تفسیر کرد باید اشاره کرد که ترامپ به عنوان یک بمگبذار انتحاری برای سیاست امریکا عمل کرده است. او می خواهد کل خانه (امریکا) را ویران کند و دوباره از نو شروع کند. این عنصر وسوسه انگیزی است که چینی ها را به سوی خود جلب می کند». 

این روزنامه در ادامه به نقل از «رودریک مک فاکوار» استاد دانشگاه هاروارد در حوزه مطالعات چین اشاره می کند که حزب کمونیست آن کشور به ترامپ به دیده یک فرصت طلایی می نگرد. بسیاری از روزنامه های چین از رسوایی های مطرح شده در جریان مناظره های انتخاباتی امریکا می گویند و این گونه به چینی ها القا می کنند که مزایای حکومت تک حزبی در چین این است که چینی ها مناظره های کثیف این چنینی را در آن شاهد نیستند. در سرمقاله اخیر روزنامه خلق ارگان حزب کمونیست چین نوشته شده بود ک استاد دمکراسی باید اعتماد به نفس و تکبر خود را کنار گذارد که اشاره به وضعیت کنونی امریکا داشت». 

«نیک بیزلی» کارشناس امور آسیا در ملبورن می گوید که رقابت انتخاباتی اخیر برای پکن فرصتی مهم است چرا که نشان می دهد که دموکراسی شکلی مبتذل، ناکارآمد و پر هرج و مرج از حکومتداری است. 

این روزنامه اشاره می کند آن چه که ترامپ درباره لزوم بازداشت کلینتون گفت بسیار شبیه به نوع برخورد مائو با مخالفانش در دوران انقلاب فرهنگی بود این بار باید منتظر انقلاب فرهنگی به سبک امریکایی باشیم البته اگر او در انتخابات پیروز شود». 

این روزنامه اشاره می کند که از سوی دیگر اظهارات ترامپ علیه ناتو و هم پیمانان امریکا در آن پیمان دفاعی و نظامی نیز هدیه ای برای پکن خواهد بود که در تلاش است تا در رقابت با ناتو و کشورهای عضو آن تبدیل به ابر قدرت کامل شود. 

روزنامه اسرائیلی «یودیعوت آحارونوت» نیز در گزارشی با عنوان چرا رای یهودیان برای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری امریکا اهمیت دارد به اقلیتی دیگر در امریکا پرداخته می نویسد:«۵۰ درصد از کمک های مالی به حزب دموکرات و ۲۵ درصد از کمک ها به حزب جمهوریخواهان از جانب کمک کنندگان مالی یهودی است. ده درصد از سناتورهای امریکا یهودی هستند و سه قاضی دیوان عالی امریکا نیز یهودی هستند. با این حال، یهودیان تنها ۲ درصد از جمعیت امریکا را تشکیل می دهند. 

اینجا این پرسش مطرح می شود که آنان چگونه تا این اندازه نفوذشان را در جامعه و سیاست امریکا افزایش دادند و چرا اکثر یهودیان به جز ارتدکس ها به کلینتون رای خواهند داد»؟ 
این روزنامه می نویسد:«معمولا کمک کنندگان مالی یهودی در انتخابات امریکا افرادی متعهد از نظر سیاسی هستند. امسال نیز آنان بیش تر از کلینتون حمایت می کنند چرا که اکثر یهودیان امریکایی به جز ارتدکس ها ماهیتا لیبرال هستند. اصول یهودی چون صدقه، عدالت اجتماعی را دموکرات ها در امریکا نیز بیان می کنند. در حالی که جمهوریخواهان امریکا در سال های اخیر بیش از دموکرات ها خود را طرفدار اسرائیل نشان می دهند اما یهودیان امریکایی هنوز هم از نظر هویت فرهنگی و ایدئولوژیک خود را با دموکرات ها نزدیک تر می بینند. در اینجا می توان دید که تعهد نامزدهای انتخاباتی به ارزش های لیبرال برای رای دهندگان یهودی بیش از میزان ابراز ارادت آنان به اسرائیل ارزش و اهمیت دارد».
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین