کد خبر: ۴۰۹۶۲۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۶

هشدار درباره خطر بازگشت بعثی‌ها پس از آزادسازی موصل

با توجه به این که شکست داعش در موصل اجتناب‌ناپذیر است بسایری از تحلیلگران و سیاستمداران درباره بعثی‌ها و آینده آنان گمانه‌زنی می‌کنند. بعثی‌های سابق نقش پیچیده‌ای در تاریخ سال‌های اخیر موصل ایفا کرده‌اند. نقش بعثی‌ها در صورت نادیده‌گرفته‌شدن می‌تواند باعث ایجاد مشکلات فراوانی در موصل پس از سقوط داعش شود. بعثی‌ها نقش مهمی را در ساختار رهبری داعش ایفا کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- سایت المانیتور با انتشار گزارشی اشاره می‌کند که بعثی‌ها سابقی که برخی از  آنان با داعش در همکاری بوده‌اند در حال حاضر به دنبال ایفای نقش برجسته‌ای برای دوران پس از داعش هستند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این سایت می‌نویسد: «نیروهای امنیتی عراق پسر عموی صدام حسین «نزار حمود عبدالغنی» یکی از روسای گارد ریاست‌جمهوری عراق را در تاریخ ۲۵ اکتبر به اتهام همکاری با داعش در کرکوک بازداشت کردند. رییس پلیس حومه کرکوک سرتیپ سرحد قادر به شبکه خبری کردی روداو گفته بود که سه تن از برادران او نیز از افسران عالی‌رتبه در داعش در منطقه الحویجه بوده‌اند. حویجه در ۵۰ کیلومتری غرب کرکوک واقع شده است. 

المانیتور اشاره می‌کند با توجه به این که شکست داعش در موصل اجتناب‌ناپذیر است بسایری از تحلیلگران و سیاستمداران درباره بعثی‌ها و آینده آنان گمانه‌زنی می‌کنند. بعثی‌های سابق نقش پیچیده‌ای در تاریخ سال‌های اخیر موصل ایفا کرده‌اند. نقش بعثی‌ها در صورت نادیده‌گرفته‌شدن می‌تواند باعث ایجاد مشکلات فراوانی در موصل پس از سقوط داعش شود. بعثی‌ها نقش مهمی را در ساختار رهبری داعش ایفا کرده‌اند. ابومسلم الترکمنی یکی از سرهنگ‌های سرویس امنیتی دوران صدام بود و ابو علی الانباری یک سرلشکر سابق در زمان صدام بوده است. عزت الدوری معاون پیشین رهبر حزب بعث نیز گزار شده است که با داعش همکاری داشته است. یک مقام سابق بعثی به المانیتور -به شرط ناشناس‌ماندن- می‌گوید که حضور افراد کلیدی دوران حکومت صدام در داعش را می‌توانید به وضوح ببینید. 

بعثی‌ها همچنین با نقشبندی‌ها اعضای فرقه‌ای در عراق نیز در ارتباط بوده‌اند و ارتشی را تشکیل داده‌اند. زمانی که نیروهای داعش در ژوئن سال ۲۰۱۴ میلادی به موصل حمله کردند این نیروها بودند که کار را برای داعشی و اشغال شهر آسان کردند. «حازم الامین» روزنامه‌نگار عراقی می‌گوید که این افسران حزب بعث عراق بودند که کار را برای اشغال موصل توسط داعش آسان کردند. پس از اشغال موصل برخی از بعثی‌ها به صفوف داعش پیوستند برخی دیگر نیز پنهان شدند و اثری از آنان دیده نشد. برخی از بعثی‌ها در کنار اعضای ارتش نقشبندی در حال انتظار و زمان مناسب برای اقدام و انتقام هستند. 

در میان اعضای جامعه عراق هنوز هم بی‌اعتمادی نسبت به بعثی‌ها وجود دارد. بسیاری از آنان قتل‌عام خونین ۱۷۰۰ دانشجوی شیعه در پایگاه سابق امریکایی‌ها در کمپ اسپیچر را بیاد می‌آورند. با این حال، باید دانست که بسیاری از بعثی‌ها نیز هنوز کینه و خشم از دولت عراق به دل دارند به خصوص پس از اجرای سیاست بعثی‌زدایی در سال ۲۰۰۳ میلادی که در جریان آن صدها هزار شهروند سنی از ادارات عراق اخراج شدند. «فواد جرجس» تحلیلگر سیاسی مسائل خاورمیانه اشاره می‌کند که بسیاری از اعضای حزب بعث و ارتش نقشبندی به طور زیرزمینی از بی‌ثباتی اجتماعی در نینوا برای تجدید قوا استفاده کرده‌اند و به دنبال فرصتی برای بازگشت به قدرت هستند. این اشاره می‌کند که بعثی‌های ملی‌گرا و سکولار برای بدست آوردن قدرت با هر وسلیه موجودی اقدام می‌کنند و از هر فرصتی به نفع خود بهره‌برداری می‌کنند.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۲
0
0
مردم عراق بايد با شمع بدنبالش بروند
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین