کد خبر: ۴۱۰۴۴۲
تعداد نظرات: ۱۰ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۱۳
از ورود به ترکیه با پاسپورت جعلی تا کشمکش با زرقاوی

با فردی که می‌توانست از تشکیل داعش جلوگیری کند آشنا شوید+تصاویر

در واقع کسی که در غاریان تپ بازداشت شده بود «عبدالهادی العراقی» بوده است. با بازداشت او القاعده یکی از اصلی‌ترین عوامل عملیاتی‌اش را از دست داد. او قصد داشت تا برای کنترل کردن ابومصعب الزرقاوی رهبر شاخه القاعده عراق راهی دیدار او شود؛ سازمانی که در نهایت به رقیب سرسخت القاعده اصلی تبدیل شد و از دلش داعش ظهور کرد. نکته جالب توجه آن است که داعش یک روز قبل از دستگیری عبدالهادی موجودیت خود را در سال ۲۰۱۴ میلادی اعلام کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- تقریبا ده سال پیش فرستاده القاعده برای رایزنی با «ابومصعب الزرقاوی» قصد داشت او را از ادامه اقدامات ترویستی‌اش بازدارد. او در این مسیر شکست خورد و پس از آن بود که داعش ظهور کرد. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ نشریه «فارین پالسی» با انتشار گزارشی ادعاهایی را درباره دیدار یکی از اعضای القاعده با رهبر پیشین شاخه القاعده در عراق منتشر کرده است. این نشریه می‌نویسد: «تلفن در مرکز مبارزه با قاچاق و جرایم سازمان‌یافته در غازیات تپ در جنوب ترکیه در ساعت ۴:۳۰ صبح روز ۱۶ اکتبر سال ۲۰۰۶ میلادی به صدا درآمد. تماس‌گیرنده خود را معرفی نکرد و صدا نیز به‌گونه‌ای بود که جنسیت او مشخص نمی‌شد. او اما اطلاعات خوبی را ارائه داد. اعلام کرد که چندین نفر از طریق مرز غازیان راهی کیلیس شهری در ترکیه در نزدیکی مرز سوریه می‌شوند. او اعلام کرد که این افراد از پاسپورت‌های جعلی استفاده کرده‌اند. او حتی شماره پلاک این افراد را نیز  اعلام کرد. غازیان تپ تا پنج سال پس از آن چندان برای خارجی‌ها شناخته نبود تا زمانی که جنگ داخلی در سوریه آغاز شد. آنجا به مرکزی برای عبور و مرور جاسوسان، روزنامه‌نگاران، نیروهای تروریست خارجی و امدادگران تبدیل شد. بسیاری از اعضای داعش از طریق این گذرگاه به آن گروه پیوستند. غازیان تپ یکی از اخرین ایستگاه‌ها تا پیش از ورود به سرزمین‌های تحت کنترل داعش بود. در سال ۲۰۰۶ میلادی اما داعش وجود نداشت و خارجی‌های کمتری در غاریان تپ بودند. شب ۱۶ اکتبر در در گوشه دانشگاه غاریان تپ پلیس وسیله نقلیه‌ای را یافت که پلاک آن با شماره‌ای که فرد تماس‌گیرنده داده بود مطابقت داشت. در داخل آن دو مرد، یک زن و چهار کودک نشسته بوند. اداره اتباع خارجی به گذرنامه یکی از این افراد مشکوک شد. مهر ورود به خاک ترکیه مربوط به تاریخ یکم نوامبر ۲۰۰۵ میلادی بود اما مهر خروج نداشت و این فرد مدعی شده بود که گروه او چند روز پیش وارد ترکیه شده‌اند. همچنین هیچ مطابقتی با اطلاعات رایانه درباره سه گذرنامه دیگر وجود نداشت. پس از مشاهده تناقضات او اعتراف کرد که فرد معرفی‌شده نیست. او گفت که عبدالرحمن بن یار محمد نام داشته است. او اعتراف کرد که از تخار افغانستان بوده و در کابل به همسر و چهار فرزندش زندگی می‌کرده است.»

با فردی که می‌توانست از تشکیل داعش جلوگیری کند آشنا شوید+تصاویر

محمد ادعا کرده بود که در نظر داشته به اروپا برود و در آنجا درخواست پناهندگی سیاسی ارائه کند. در گزارش پلیس ترکیه آمده است ‌او برای کار بهتر و اموزش بهتر برای فرزندانش و زندگی بهتر عازم اروپا بوده است. پس از پایان بازجویی او درخواست پناهندگی در ترکیه را ارئه داد. اما پرسش این است که اگر او راهی اروپا بود، چرا خودرویش در مسیر سوریه  توقف کرده بود؟ محمد اظهارات غیر‌متقاعد‌کننده داشت. در این‌باره که او برای گشت و گذار در ماه رمضان قبل از حرکت به سوی اروپا برنامه‌ریزی کرده بود. او گفته است وارد وان ترکیه شده بود و سپس به غازیان تپ رسید که صبح بازداشت شد. محمد مصمم بود که نمی‌خواست به افغانستان بازگردد. او گفته بود که نمی‌خواهد به افغانستان بازگردد و اگر نمی‌تواند در ترکیه بماند درخواست کرد که بگذارند به پاکستان برود. او درباره پاسپورت جعلی عذرخواهی کرد و گفت که آن را به قیمت ۵۰۰ دلار از مجرمان خریداری کرده است.» 

فارین پالسی اشاره می‌کند مشخص نیست که پلیس محلی ترکیه درباره محمد چقدر می‌دانسته است. اشاره می‌کند که سیا نیز نکات کمی را درباره او می‌دانست. با این حال، این اطلاعات برای دستگاه‌های امنیتی آشکار شده بود که دو عامل عملیاتی القاعده ترک‌تبار به‌نام‌های «مهمت ییلماز» و «مهمت رشید ایشیک» به محمد و خانواده‌اش برای و ورود به ترکیه کمک کردند. آنان می‌دانستند که ییلماز در افغانستان جنگیده است‌. در رشته بمبگذاری‌هایی در سال ۲۰۰۳ میلادی در استانبول نقش داشته است. آن‌ها می‌دانستند که فرد مظنون دیگری به عنوان عامل عملیاتی القاعده به نام مهمت پولات نیز با محمد و اعضای خانواده‌اش در غازیان تپ دیدار کرده بود. مهم‌ترین نکته آن است که آنان می‌دانستند مرد بازداشت‌شده در غازیان تپ نه محمد‌رضا رنجبر رضایی و نه عبدالرحمن بن یار محمد است و قطعا پناهجوی راهی اروپا نبوده است. در واقع کسی که در غاریان تپ بازداشت شده بود «عبدالهادی العراقی» بوده است. او یکی از عوامل القاعده بود. با بازداشت او القاعده یکی از اصلی‌ترین عوامل عملیاتی‌اش را از دست داد. او قصد داشت تا برای کنترل کردن ابومصعب الزرقاوی رهبر شاخه القاعده عراق راهی دیدار او شود؛ سازمانی که در نهایت به رقیب سرسخت القاعده اصلی تبدیل شد و از دلش داعش ظهور کرد. نکته جالب توجه آن است که داعش یک روز قبل از دستگیری عبدالهادی موجودیت خود را در سال ۲۰۱۴ میلادی اعلام کرد. از آن زمان بود که داعش تبدیل به رقیبی جدی برای القاعده شد.»

با فردی که می‌توانست از تشکیل داعش جلوگیری کند آشنا شوید+تصاویرفارین پالسی در‌باره عبدالهادی می‌نویسد: «او در دهه ۹۰ میلادی در پاکستان زندگی می‌کرد زمانی که در افغانستان پس از عقب‌نشینی نیروهای شوروی درگیری مسلحانه میان شاخه‌های مختلف مجاهدین افغان در جریان بود. او در فاصله سال‌های ۱۹۹۵ تا ۱۹۹۶ وارد افغانستان شده بود. در آن زمان طالبان کنترل اکثر مناطق افغانستان را در دست داشت. او بلافاصله تجربیات کسب‌کرده خود در مدتی که در عراق بود را به کار گرفت و به رهبر گروه موسوم به گردان انصار تبدیل شد که در کنار طالبان می‌جنگیدند. پس از یازدهم سپتامبر گردان او الگوی آموزشی خود را از ارتش عراق تقلید کرده بود. او در سال ۱۹۹۸ میلادی یک ستاره در حال ظهور در القاعده بود. پس از سقوط طالبان، او فرماندهی القاعده در شمال افغانستان را برعهده گرفت. او به دلیل اصل و نسب خود به القاعده عراق نیز کمک می‌کرد. در آن زمان زرقای از القاعده درخواست کمک کرده بود اما عبدالهادی از ارائه کمک‌مالی خودداری کرد؛ شاید از ترس کمبود منابع. عبدالهادی نمایندگانی را برای مذاکره با زرقاوی نزد او فرستاد. زرقاوی به وضوح در ژانویه سال ۲۰۰۴ میلادی گفته بود که برنامه‌اش پاکسازی فرقه‌ای درعراق و قتل‌عام شیعیان است. عبدالهای اما گفته بود که مخالف هرگونه اقدامی است که به خونریزی در میان مسلمانان بیانجامد. او به تصمیم‌های زرقاوی و رویکرد فرقه‌ای او اعتراض کرد. اما به دلیل دوری از عراق تصویر روشنی از تحولات در جریان آنجا نداشت. تلاش القاعده برای کنترل زرقاوی ادامه یافت. در جولای سال ۲۰۰۵ میلادی ایمن‌الظواهری نسبت به کشتار در عراق هشدار داد. زرقاوی راضی نشد. قطع ارتباط میان زرقاوی و القاعده باعث ایجاد بحران در نوامبر ۲۰۰۵ میلادی شد. سربازان زرقاوی سه هتل در امان اردن را هدف قرار دادند و بیش از ۶۰ اردنی را کشتند. رهبری القاعده خشمگین بود. پس از آن «عطیه عبدالرحمن» یکی از فرماندهان القاعده به زرقاوی نامه‌ای نوشت. او از زرقاوی خواست تا تمام عملیات خود در عراق را متوقف کند.»

این نشریه در پایان اشاره می‌کند که در جریان کشمکش‌ها در اواخر سال ۲۰۰۳ میلادی عبدالهادی خواستار ملاقات با زرقاوی در عراق شده بود که او این درخواست را نپذیرفت. زرقاوی در ژوئن سال ۲۰۰۳ میلادی در جریان حمله هوایی امریکا کشته شد و ابوحمزه المهاجر جایگزین او شد. او نیز به فاصله گرفتن از القاعده ادامه داد تا آن که داعش استقلال و موجودیت خود را اعلام کرد. عبدالهادی تصمیم گرفت تا به دیدار رهبر تازه القاعده شاخه عراق برود اما در غازیان تپ دستگیر شد و پس از آن داعش اعلام موجودیت کرد.»

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۰
محمدرضا پیروی
|
Turkey
|
۰۸:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
1
6
چه اشغالهایی
علی معرف
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
1
5
حیف آشغال
م ک
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
21
3
کمی هم از مؤسسان اصلی داعش حرف بزنید؛ جناب آقای اوباما و سرکار خانم کلینتون، نامزد محبوبتون که برای شکست انتخاباتیش عزا گرفتین!
می دونم... حقیقت تلخه!
ناشناس
|
-
|
۱۲:۳۰ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
9
4
نتیجه بدیهی این است که داعش نه سرخود است و نه خودساخته.
بلکه کار اسرائیل و آمریکا است و کسانی که قصد ممانعت از کار داعش را داشته اند از میان برداشته شده اند. از جمله این فرد.

...
ابوالفضل
|
-
|
۱۳:۳۲ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
3
10
مادر داعش عربستان است .
ابوالفضل
|
-
|
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۶
3
6
مادر داعش عربستان است .
پس هرچه فریاد دارید بر سر شوهر این به اصطلاح مادر داعش بکشید.
...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۵/۰۹/۰۷
8
3
داعش ساخته انگلیس است از انگلیس فرقه ساز غافل نشوید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
1
0
داعش ساخت فرانسه است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
1
0
داعش ساخت فرانسه است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
1
1
کمی هم از مؤسسان اصلی داعش حرف بزنید؛ جناب آقای اوباما و سرکار خانم کلینتون، نامزد محبوبتون که برای شکست انتخاباتیش عزا گرفتین!
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین