کد خبر: ۴۱۰۴۵۴
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۹
از برجام و منازعه با روسیه تا بحران کره‌شمالی و جنگ سوریه

پنج بحران‌جهانی پیش‌روی دولت ترامپ/ سناریوها و خطرات احتمالی

تاکنون ترامپ ژنرال مایکل فلین را به عنوان مشاور امنیت خود انتخاب کرده و نیکی هالی فرماندار کارولینای جنوبی را به عنوان نماینده امریکا در سازمان ملل متحد معرفی کرده است و در نظر دارد تا میت رامنی نامزد پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری را به عنوان وزیر امورخارجه پیشنهادی معرفی کند و جیمز ماتیس را برای سمت وزارت دفاع معرفی کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- روزنامه امریکایی «یو اس ای تودی» با انتشار گزراشی اشاره می‌کند که تیم سیاست خارجی دولت «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری منتخب آمریکا با آزمایش‌های بزرگی در حوزه دیپلماتیک مواجه خواهد بود و در صورتی که تصمیم درستی اتخاذ نکند می‌تواند با مخاطرات زیادی مواجه شود. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این روزنامه‌ اشاره می‌کند که تاکنون ترامپ ژنرال مایکل فلین را به عنوان مشاور امنیت خود انتخاب کرده و نیکی هالی فرماندار کارولینای جنوبی را به عنوان نماینده امریکا در سازمان ملل متحد معرفی کرده است و در نظر دارد تا میت رامنی نامزد پیشین انتخابات ریاست‌جمهوری را به عنوان وزیر امورخارجه پیشنهادی معرفی کند و جیمز ماتیس را برای سمت وزارت دفاع معرفی کرده است. 

پنج بحران‌جهانی پیش‌روی دولت ترامپ/ سناریوها و خطرات احتمالی

این روزنامه در ادامه به پنج چالش مهم پیشروی تیم سیاست خارجی ترامپ و سناریوها و مخاطرات احتمالی آن اشاره می‌کند: 

جنگ داخلی در سوریه

سناریو: ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه می‌خواهد با استفاده از اظهارات آشتی‌جویانه ترامپ در دوران کارزار انتخابات چراغ سبز برای کمک به‌بشار اسد رییس‌جمهوری سوریه را دریافت کند. 

بحران بالقوه برای امریکا: اگر اسد پیروز شود این موضوع به روسیه اجازه می‌دهد تا پایگاه نظامی دائمی خود در خاورمیانه را حفظ کند. پیروزی اسد یعنی گسترش نفوذ ایران در منطقه. همچنین موج بیشتری از پناهجویان سوری به اروپا فرار می‌کنند و با بحران مهاجران مواجه خواهیم بود آن هم در ابعادی تازه‌تر و گسترده‌تر. 

چالش برای ترامپ: احازه دادن به روسیه برای کمک به اسد و یا تداوم کمک به شورشیان سوری مشابه اقدام باراک اوباما برای اعمال فشار بر اسد به منظور کناره‌گیری از قدرت با استفاده از راه‌حلی دیپلماتیک، دو راه پیش‌روی ترامپ هستند. 

کره‌شمالی و تسلیحات هسته‌ای آن کشور 

سناریو: کیم جونگ اون رهبر کره‌شمالی غیر‌قابل پیش‌بینی است؛ ممکن است آزمایش هسته‌ای یا موشکی دیگری را انجام دهد تا واکنش ترامپ را بسنجد. 

بحران بالقوه: پاسخ دولت ترامپ می‌تواند باعث ایجاد بی‌نظمی در سازمان ملل متحد شود. این موضوع همچنین می‌تواند تهدیدی علیه کره‌جنوبی و ژاپن باشد. ممکن است کره‌شمالی همچنین به ربودن امریکایی‌ها تحریک شود. 

چالش برای ترامپ:‌ او یا باید بحران را تا جایی پیش ببرد که تهدید به اقدام تلافی‌جویانه کند و یا آن که مسیر دیپلماتیک را دنبال کند و از چین بخواهد تا به اعمال نفوذ خود بر دیکتاتور کره شمالی او را وادار به مصالحه و نشستن پای میز مذاکره کند. 

توافق هسته‌ای ایران 

سناریو: ترامپ به تعهد خود در کارزار انتخاباتی‌اش یعنی تلاش برای انجام مذاکره مجدد بر سر برجام عمل خواهد کرد. 

بحران بالقوه: ایران می‌گوید که بدون هیچ محدودیتی می‌تواند برنامه هسته‌ای‌اش را از سر گیرد. قدرت‌های جهانی دیگر که برجام را امضا کرده‌اند نیز از قرار گرفتن کنار ترامپ خودداری می‌کنند. 

چالش برای ترامپ: او یا مجبور می‌شود که به تعهد خود مبنی بر پاره‌کردن برجام عمل کند و یا آن را قبول نماید و از مقرات امنیتی برای حصول اطمینان از اجرای مفاد برجام توسط ایران با هدف محدود‌کردن برنامه‌هسته ای ایران و ملزم کردن آن کشور به استفاده صلح‌آمیز از آن عمل کند. 

منازعه با روسیه بر سر اوکراین 

سناریو: روسیه کمک می‌کند تا با جدایی‌طلبان برای استقلال شرق اوکراین و اعلام خودمختاری بیشتر، فشار تازه‌تری بر کی یف وارد نمایند؛ زیرا مسکو به این نتیجه می‌رسد که ترامپ متمایل به پوتین و تمایل زیادی به رویارویی با روسیه نخواهد داشت. 

بحران بالقوه: شاهد فوران منازعه در اوکراین خوایم بود. دولت ملی اوکراین درصدد استفاده از تسلیحات امریکایی علیه روسیه و وضع تحریم‌های تازه علیه آن کشور برخواهد آمد. 

چالش برای ترامپ:‌ او یا باید به دولت اوکراین کمک کند و جنگ نیابتی با روسیه را در پیش گیرد یا به استفاده از اهرم تحریم‌ها مشابه اوباما و فشار دیپلکاتیک بر روسیه، برای محدود کرد آن کشور ادامه دهد و یا آن که از سیاست انزواگرایانه پیروی کند که این یک مشکل تازه برای ایالات متحده خواهد بود و نمی‌تواند نقش‌آفرینی بیشتری در عرصه منازعات بین‌المللی و کمک به حل آن‌ها داشته باشد. 

مشکل با واردات بی‌رویه کالاهای چینی 

سناریو: چین به تهدید ترامپ در کارزار انتخاباتی‌اش درباره افزایش تعرفه واردات کالاهای چینی با مقابله به مثل پاسخ می‌دهد و اعمال تعرفه سنگینتر برای واردات کالاهای امریکایی را در دستور کار قرار خواهد داد؛ امری که به ارزش اوراق قرضه امریکا آسیب می‌رساند. 

بحران بالقوه: دو اقتصاد بزرگ جهان در جنگ فلج‌کننده‌ای قرار خواهند گرفت و بازارهای مالی سقوط می‌کنند. 

چالش برای ترامپ: او یا خود را به تعهد مبنی بر جلوگیری از واردات بی‌رویه کالاهای چینی پایبند می‌بیند که در این صورت خطر نوسانات بازار و رکود اقتصادی افزایش می‌یابد و یا آن‌که وضعیت موجود را می‌پذیرد و به دنبال مذاکرات طولانی‌مدت با هدف پیدا‌کردن راه حلی تجاری‌ که بیشتر به نفع امریکا باشد برخواهد آمد. 

پنج بحران‌جهانی پیش‌روی دولت ترامپ/ سناریوها و خطرات احتمالی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین