کد خبر: ۴۱۰۴۴۵
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۲
احتمال انتخاب ماتیس به عنوان وزیر دفاع بعدی امریکا

سنت‌شکنی ترامپ در تاریخ ۶۵ ساله اخیر امریکا/گزینه وزارت دفاع آمریکا کیست؟

ماتیس ۶۶ ساله با ترامپ در روز شنبه در باشگاه گلف او در بدمینستر تاون شیپ نیوجرسی دیدار کرد. پس از آن ترامپ با انتشار توئیتی این دیدار را بسیار تاثیرگذار اعلام کرد و اظهار کرد که در حال بررسی وضعیت برای واگذاری منصب وزارت دفاع امریکا به ژنرال ماتیس است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین‌الملل- «دونالد ترامپ» رییس‌جمهوری منتخب امریکا «جیمز ماتیس» ژنرال بازنشسته را به عنوان نامزد احتمالی برای کسب سنت‌شکنی دونالد‌ترامپ در تاریخ ۶۵ ساله اخیر امریکا/گزینه وزارت دفاع آمریکا کیست؟مقام وزارت دفاع انتخاب کرده است.

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ او با این کار یک سنت‌شکنی را انجام داده است و ژنرالی بازنشسته را در مصدر امور نظامی کشور قرار خواهد داد. ۶۵ سال پیش کنگره امریکا قانونی را از تصویب گذراند که طبق آن نمی‌توان مناصب نظامی بیشتری را ایجاد کرد و این موضوع از سوی کنگره پذیرفته نخواهد شد. بخشی از این قانون به جورج مارشال ژنرال ارتش اجازه داد تا در دوران ریاست‌جمهوری ترومن به عنوان وزیر دفاع خدمت کند. او همچنین در فاصله سال‌های ۱۹۴۷ تا ۱۹۴۹ میلادی به عنوان وزیر امور خارجه خدمت کرد و بر اجرای طرح مارشال با هدف کمک به بازسازی اروپا پس از جنگ جهانی دوم نظارت داشت.»

روزنامه «واشنگتن پست» اشاره می‌کند که ماتیس ۶۶ ساله با ترامپ در روز شنبه در باشگاه گلف او در بدمینستر تاون شیپ نیوجرسی دیدار کرد. پس از آن ترامپ با انتشار توئیتی این دیدار را بسیار تاثیرگذار اعلام کرد و اظهار کرد که در حال بررسی وضعیت برای واگذاری منصب وزارت دفاع امریکا به ژنرال ماتیس است. او در پیام توئیتری خود اعلم کرده بود که ماتیس یک ژنرال واقعی است. ماتیس در مه سال ۲۰۰۳ میلادی بازنشسته شد. او یکی از فرماندهان ارشد در ستاد فرماندهی مرکزی امریکا بوده که در عملیات نظامی در خاورمیانه شرکت داشته است و احتمالا محبوب‌ترین افسر ارشد در مقایسه با هم‌نسلی‌های بازنشسته‌اش بوده است. 

این روزنامه اما اشاره می‌کند که نامزدی ماتیس واکنش مثبتی را از سوی مقام‌های پیشین امریکایی برانگیخته است. این روزنامه می‌نویسد: «سناتور «جان مک کین» کهنه‌سرباز پیشین و سناتور از ایالت آریزونا تا «میشل فلورنوی» یکی از معاونان سابق پنتاگون همگی بر این باور بودند که احتمالا گزینه‌های اصلی برای کسب مقام وزارت دفاع هستند و شایستگی این مقام را دارند. آنان همچنین حمایت بسیاری از نیروهای عالی‌رتبه و جانبازان جنگی را داشته‌اند. موضوع اصلی آن است که کنگره امریکا باید قانون جدیدی را برای پذیرش خدمت ژنرال ماتیس تصویب کند و مجلس سنا نیز باید این قانون را تایید کند. طبق قانون تمام کارکنان خدمات دولتی که استعفا داده‌اند باید از زمان خدمت فعال‌شان به این سو -پیش از آن که بتوانند در منصب وزارت دفاع و یا دیگر مناصب ارشد نظامی قرار گیرند- هفت سال صبر کنند. این بازه محدود‌کننده زمانی از سوی کنگره در سال ۲۰۰۸ میلادی تعیین شده بود. این در حای بود که در ابتدا کنگره در قانون امنیت سال ۱۹۴۷ میلای بازه زمانی محدودکننده ۱۰ ساله را برای این امر در نظر گرفته بود.»

این روزنامه اشاره می‌کند که  ترومن، مارشال را به عنوان وزیر دفاع برای چند ماه جنگ کره در سپتامبر سال ۱۹۵۰ میلادی انتخاب کرده بود. اگرچه در بخش بیوگرافی سایت وزارت دفاع اشاره شده است که سنا بلافاصله با نامزدی او موافقت کرد اما گفته می‌شود که در سنا این پرسش مطرح شد که چرا یک غیر‌نظامی که سابقه خدمت در نهادهای مدنی را داشته است باید به عنوان وزیر دفاع انتخاب شود. همچنین در آن زمان این سوال مطرح شده بود که به‌نظر او چه ارتباطی بین وزارت دفاع و وزارت امور خارجه وجود دارد. مارشال نیز پاسخ داده بود که به دلیل فقدان وحدت در طول جنگ متحمل آسیب‌ها و رنج زیادی شده است. در نتیجه قانون خاص تصویب‌شده برای پذیرش سمت وزارت دفاع مارشال سبب اصلاح در قانون امنیت ملی سال ۱۹۴۷ میلادی شد که شاکله سازمان‌های نظامی و اطلاعاتی امریکا در دوران پس از جنگ جهانی دوم را تشکیل می‌داد.

این روزنامه اشاره می‌کند که ژنرال بازنشسته «کارتر هام» که فرماندهی ایالات متحده در افریقا را در اختیار داشته است گفته که ماتیس برای سمت وزارت دفاع فرد مناسبی است اما به نظرش خوب است که ترامپ با کنگره در این زمینه مشورت کند. واشنگتن‌پست اشاره می‌کند که ماتیس تا این لحظه اشاره نکرده که نظرش درباره وزارت دفاع و برعهده‌گیری این مقام چیست. گفتنی است که ماتیس از جمله افرادی بود که به همراه مقام‌های سابق دولت بوش بیانیه‌ای را امضا کرد که در آن اعلام کرد از نامزدی ترامپ در انتخابات حمایت نمی‌کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۲
0
0
قوی ترین طرح و تئوری که از ابتدای بروز بحران اقتصادی در دنیا که شروعش از امریکا بود و رکود عمومی ایجاد شده در دنیا در دهه اخیر که در محافل خصوصی و نظام سرمایه داری امریکا مطرح شده بود و بعنوان راه حل نهایی و مطمئن در برگشت رونق اقتصادی به جهان که انتفاع اصلی ان را نظام سرمایه داری غرب خواهد برد ، آغاز یک جنگ نیمه جهانی است که ضمن خرابی و کشتار عمومی تر ( البته قطعا در خارج از امریکا) بتواند رونق اقتصادی را برگرداند. و بنظر می آید ترامپ به عنوان یک فرد اقتصادی و سرمایه دار بدنبال پیاده سازی این راه حل است . و قطعا وارد نمودن ایران بعنوان یک قدرت نظامی و دشمنان بالفعل در اطراف خود بتواند این هدف را حاصل نماید.
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین