کد خبر: ۴۱۱۷۰۸
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۷

همراه با روزنامه‌ها؛ از اوپک‌ گازی تا قانون داماتو

سنا روز پنجشنبه طرح تمدید ۱۰ ساله تحریم‌های ایران را به تصویب رساند؛ با تصویب این طرح، دولت اوباما طرحی را پیش‌روی خود می‌بیند که پیش‌تر اعلام کرده بود غیرضروری است؛ این موضوع باعث شد تیتر یک اغلب روزنامه‌های امروز (۱۳ آذر) به پیش‌بینی‌هایی درباره‌ی برجام و نقض احتمالی آن اختصاص داده شود. اما در کنار این موضوع، موفقیت اخیر در اوپک و بازار جهانی نفت، موضوعی است که نگاه اغلب روزنامه‌های امروز و همچنین پنجشنبه را به خود معطوف کرده است.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه «ابتکار» با تیتر «ایسا علیه برجام» به قانون «داماتو» یا تحریم ۱۰ ساله ایران اشاره کرده و نوشته است: "تحریم ده‌ساله ایران باز هم در دو مجلس سنا و کنگره آمریکا با قاطعیت رأی آورد."

روزنامه «شرق» امروز - ۱۳ آذر ماه - با تیتر یک «واکنش ایران به تمدید تحریم‌های ۱۰ساله» به تمدید قانون تحریم‌های ۱۰ ساله علیه ایران اشاره کرده و آورده است: "بر اساس برجام باید همه تحریم‌هایی که به بهانه برنامه هسته‌ای ایران وضع شده بود، لغو شود و آمریکایی‌ها اکنون می‌خواهند تحریم‌های حقوق‌ بشری و آن گروه از تحریم‌ها که به بهانه برنامه موشکی ایران و تروریسم اعمال شده به قوت خود باقی بماند."

این روزنامه در پایان آورده است: "این فقط ایران نیست که منتظر تصمیم اوباما و اقدام نهایی آمریکا در این خصوص است، اتحادیه اروپا نیز دیروز اعلام کرد فعلا واکنشی نسبت به تصویب طرح تمدید قانون تحریم‌های ایران در کنگره آمریکا نشان نمی‌دهد."

روزنامه «اعتماد» مطلبی با عنوان «تمدید بدعهدی» را منتشر و به تمدید تحریم‌ها اشاره کرده است. عکس یک این روزنامه هم اوباما را با چهره‌ای غمگین نشان می‌دهد. اعتماد، سرنوشت برجام بعد از تمدید قانون تحریم‌های ده‌ساله علیه ایران را بررسی کرده است.

روزنامه «ایران» امروز، مطلبی با تیتر «پاسخ دولت و مجلس به مصوبه‌ی سنای امریکا» را منتشر و به رأی ۹۹ سناتور برای تمدید تحریم‌ها اشاره کرده و آورده است: "در حالی که مصوبه کنگره برای تبدیل شدن به قانون، منتظر امضای رییس جمهوری امریکاست، منابع آگاه غربی از احتمال امضای آن از سوی باراک اوباما خبر داده‌اند. این در حالی است که اوباما پیش‌تر ضمن تهدید وتوی هر مصوبه مغایر با برجام، ابراز نگرانی کرده بود که تهران ممکن است تمدید این قانون را به عنوان نقض توافق هسته‌ای از سوی امریکا تفسیر و آن را به عنوان نشانه‌ای برای به جریان انداختن دوباره برنامه‌های هسته‌ای‌اش قلمداد کند. با این حال منابع دیپلماتیک امریکا تنها یک روز قبل از تصویب این طرح در مجلس سنا اعلام کرده‌اند که اوباما باید آن را مورد مطالعه قرار دهد و سپس درباره امضای آن تصمیم خواهد گرفت."

روزنامه «شهروند» در مطلبی با تیتر «برجام در منگنه» به واکنش علی‌اکبر صالحی اشاره کرده و آورده است: "اگر این قانون دوباره اجرایی شود، نقض صریح برجام است، پیش‌بینی‌های لازم را کرده‌ایم."

روزنامه «آرمان امروز» در همین راستا تیتر یک «هشدار به امریکا/ ورق برمی‌گردد» را برای شنبه، ۱۳ آذر ماه انتخاب کرده است.

روزنامه «وطن امروز» نیز مطلبی را با تیتر «برباد رفته» منتشر کرده و به طرح این پرسش پرداخته که "چرا تمدید قانون ISA نقض برجام است؟"

روزنامه «کیهان» مطلبی را با تیتر یک «تیر خلاص امریکا به برجام/ فرجام اعتماد به شیطان» منتشر کرده و آورده است: "همان‌گونه که پیش‌بینی می‌شد، قانون‌گذاران مجلس سنای امریکا با ۹۹ رأی موافق و بدون مخالف، طرح تمدید ۱۰ساله قانون تحریم‌های ایران را تصویب کردند!"

این روزنامه عکس یک خود را به بازنشر صفحه نخست نسخه‌ای از این روزنامه‌ پس از اعلام توافق در برجام، اختصاص داده است.

روزنامه «آفتاب یزد» مطلبی را با تیتر «این روزهای سخت» منتشر کرده و آورده است: "تصویب تمدید تحریم‌های ده ساله در امریکا موجب رضایت دلواپسان داخلی شد و هجمه به دولت و تیم مذاکره‌کننده را افزایش داد."

***توافق در اوپک***

یکصد و هفتاد و یکمین نشست وزیران نفت و انرژی سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) روز چهارشنبه (دهم آذر ماه) در وین برگزار شد؛ این نشست نتیجه‌ای موفقیت‌آمیز برای ایران به همراه داشت. بر این اساس روزنامه‌هایی که در روز پنجشنبه به دلیل تعطیلی چند روزه، منتشر نشدند، امروز تلاش کردند در کنار پرداختن به موضوع برجام، به جبران جاماندگی در حوزه اوپک گازی اقدام کنند.   

روزنامه «شهروند» امروز - ۱۳ آذر ماه - در مطلبی با عنوان «نفت در التهاب» به توافق اوپکی‌ها اشاره کرده و آورده است: "نفت پس از توافق اوپکی‌ها با جهشی کم‌سابقه به ۵۴ دلار رسید اما با فروکش هیجان اولیه، دیروز تا ۵۲ دلار کاهش قیمت را تجربه کرد. بیژن زنگنه معتقد است که قیمت نفت در کانال ۵۰ دلار تثبیت می‌شود."

روزنامه «آفتاب یزد» هم امروز مطلبی با عنوان «پیروزی ایران در اوپک، میوه واقعی برجام» را منتشر و به توافق اوپک اشاره کرده است.

روزنامه «شرق» نیز شنبه با انتشار مطلبی با تیتر «روحانی، پوتین را قانع کرد سعودی‌ها عقب نشستند»، آورده است: اوپک با تأیید بالاترین تولید ایران در ١٦سال اخیر، تولید خود را ٢/١ میلیون بشکه در روز کاهش داد.

روزنامه «ابتکار» امروز مطلبی با تیتر «رهاوردهای برجام نفتی» را منتشر کرده و آورده است: "اعضای اوپک در یکصد و هفتاد و یکمین نشست این سازمان برای نخستین بار از سال ٢٠٠٨ میلادی بر سر کاهش تولید نفت خام خود به اجماع رسیدند، از این رو توافق الجزایر اجرایی شد. ایسنا در گزارشی نوشت که اعضای اوپک در نشست روز چهارشنبه توافق کردند به مدت ۶ ماه از اول سال ٢٠١٧ میلادی روزانه یک میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه از تولید خود بکاهند و مجموع آن را به ٣٢ میلیون و ۵٠٠ هزار بشکه در روز برسانند و این منوط به همکاری کشورهای غیرعضو اوپک و کاستن روزانه ۶٠٠ هزار بشکه نفت از تولیدشان است."

روزنامه «اعتماد» نیز مطلبی را با تیتر یک «آتش‌بس نفتی تهران - ریاض» منتشر کرده و به توافق طلایی در اوپک اشاره کرده است.

روزنامه «کیهان» هم امروز و در همین راستا، مطلبی با تیتر «تمدید ۱۰ ساله  تحریم‌ها افزایش سهم ایران در بازار نفت را بی‌اثر کرد» منتشر کرده است.

اما در میان روزنامه‌های محدودی که پنجشنبه و یک روز پس از «توافق در اوپک» منتشر شدند، اغلب مطالبی با موضوع نشست اوپک و نتایج آن به چشم می‌خورد.

روزنامه «ایران» مطلبی را با عنوان «پیروزی نفتی ایران در اوپک» منتشر و به نشست اوپک اشاره کرده و آورده است: "ایران مجاز شد در ۶ ماهه اول سال ۲۰۱۷ تولید روزانه خود را به ۹۰ هزار بشکه افزایش دهد و عربستان نیز به کاهش روزانه ۵۰۰ هزار بشکه‌ای خود متعهد شد."

روزنامه «آرمان امروز» نیز مطلبی را با تیتر «برجام نفتی ایران در وین» منتشر و به توافق در نشست اوپک اشاره کرده است. این روزنامه عکسی از بیژن زنگنه را به این مطلب خود اختصاص داده است.

روزنامه «جام جم» نیز در همین راستا مطلبی را با عنوان «شکست دیپلماسی نفتی ریاض» منتشر کرده و آورده است: "با وجود مخالفت‌های فراوان کشورهایی مانند عربستان درباره کاهش تولید روزانه نفت، دیروز در نشست ۱۷۱ اوپک توافق شد که تولید روزانه اعضای این سازمان ۱/۲ میلیون بشکه کاهش داشته باشد و ایران، لیبی و نیجریه از این طرح معاف هستند."
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین