کد خبر: ۴۱۷۲۲
تاریخ انتشار : ۳۰ بهمن ۱۳۸۴ - ۲۱:۲۱

افقهای طرح روسیه برای خروج از بحران هسته ای

آفتاب‌‌نیوز : کارشناسان پیشنهاد روسیه را فرصت دوباره ایران برای جلوگیری از اقدامات تنبیهی شورای امنیت می دانند. نشست 6 مارس شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای چگونگی برخورد شورای امنیت با ایران را تعیین می کند.
در همین راستا و به منظور ادامه گفت و گو در مورد این طرح هیات ایرانی به سرپرستی جواد وعیدی، معاون امور بین الملل شورای امنیت ملی عازم مسکو شد. مذاکرات جدا از اهمیتی که در حل مسالمت آمیز پرونده هسته ای ایران دارد برای مسکو نیز به دو دلیل حائز اهمیت است، اول اینکه این مذاکرات فرصتی است برای روسیه تا خطر تحریم را از کشوری که منافع تجاری محکمی با آن دارد دور کند و از سوی دیگر با ارائه راه حلی برای اختلاف ایجاد شده به حفظ پرستیژ خود در نظام بین الملل کمک کند.
روسیه که تاکنون از مدافعان دستیابی ایران به انرژی صلح آمیز هسته ای بوده و به همراه چین مدتها با ارجاع ایران به شورای امنیت مخالفت می کرد، اکنون بیش از گذشته نسبت به ایران و گفته های مقاماتش ناامید شده است.
این در حالی است که پاسخ ایرانی ها به طرح پیشنهادی روسیه روشن نیست. پس از آنکه در ابتدا مقامات ایرانی این طرح را رد کردند، با جالب توصیف کردن این طرح خواستار ایجاد تغییراتی در آن شدند. با وجود این اظهارات در مورد پذیرش این طرح از سوی ایران یعنی غنی سازی در خاک روسیه و نه ایران تردیدهای جدی وجود دارد.
مقامات روسیه نیز در مورد نتیجه مذاکرات نگران هستند. سرگئی ایوانف وزیر دفاع روسیه گفته است نمی دانم مذاکرات چگونه به پایان می رسد اما می دانم که (مذاکرات) آسان نخواهد بود.
کارشناسان معتقدند ایران می خواهد دانشمندان هسته ای اش بتوانند در تاسیسات روسیه یعنی جایی که اورانیوم غنی سازی می شود، حضور داشته باشند و همچنین حق تولید اورانیوم غنی شده در مقیاس کوچک در خاک خود را نیز بدست آورد.
گزینه اول که دست یافتنی نیست چون حضور دانشمندان ایرانی در مناطق حساس هدف طرح را زیر سوال می برد. ولادیمیر کوچینوف، رییس کمیته روابط بین الملل آژانس هسته ای روسیه می گوید: تاسیسات «جعبه سیاه» بدون دسترسی افراد بیگانه خواهد بود.
آنتون خلوپکوف، معاون مرکز PIR روسیه نیز می گوید روسیه و غرب در مورد طرحی به توافق رسیده اند که به ایران اجازه می دهد فرآوری اورانیوم را انجام دهد.
اما ممکن است این تنها برای ایران کافی نباشد. علی لاریجانی رییس تیم مذاکره کننده ایرانی با اشاره به تصمیم ایران برای اجازه به بازرسان آژانس بین المللی انرژی هسته ای برای بازدید مجدد از سایتهای ایران در صورتی که به ایران اجازه غنی سازی محدود داده شود، گفته است که ایران می تواند از سانتریفیوژهایی استفاده کند که درجه غنی سازی اورانیوم را تا اندازه ای محدود می کند که مورد نیاز برای سوخت هسته ای و نه تولید سلاح باشد. اما حتی این درجه از غنی سازی نیز به معنای انجام غنی سازی در خاک ایران است. (و مورد پذیرش جبهه غرب قرار نمی گیرد)
این در حالی است که سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه هشدار داده که روسیه در صورتی آماده میزبانی برنامه غنی سازی اورانیوم ایران در خاک روسیه است که تهران با تعلیق نامحدود غنی سازی در خاکش موافقت کند.
یک مقام ارشد روسی که نخواسته نامش فاش شود گفته است مسکو قویا تاکید دارد که ایران به تعلیق فعالیت هایی که از ماه گذشته آنها را از سرگرفته بازگردد.
در همین حال رسیدن به نتیجه ای مطلوب در این مذاکرات برای روسیه حائز اهمیت است.
مولر مدیر مرکز کارنگی مسکو با مهم ارزیابی کردن مذاکرات برای آینده روند دیپلماتیک می گوید: در حال حاضر تنها یک در دیپلماتیک باز است اما نه بطور کامل. وی می افزاید: دستیابی طرفین به یک توافق قوی در مورد طرح پیشنهادی و تلاش‌های ایران برای کم کردن نگرانیها – مثل توقف غنی سازی اورانیوم می تواند فشارها برای اقدامات تنبیهی شورای امنیت را کم کند و باب مذاکرات طولانی مدت با ایران را که می تواند به نتیجه نهایی منجر شود باز کند.
از سوی دیگر برخی از کارشناسان نیز نسبت به موفقیت مذاکرات روز دوشنبه و دستیابی به توافق نهایی در مورد طرح غنی سازی پیش از نشست 6 مارس شورای حکام آژانس بین المللی انرژی هسته ای تردید دارند.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین