آفتابنیوز : خارج از همه انتقاداتی که مثبت یا منفی به این طرح داده شد ،
فعالان فناوري اطلاعات كشور پيش از اين انتظار داشتند تا نهادي به بيان نتايج تحقيقات به عمل امده در مورد وضعيت فيلترينگ سايتهاي اينترنتي توسط اي اس پي ها ، بپردازد.
اين موضع گيري که توسط سخنگوي سابق قوه قضائيه صورت گرفت ، تا حدودي در القاي فكر قانون گذاري سايتهاي اينترنتي بر تك محوري مقام قضائي كشور اثر گذار بوده كه اميدواريم حضور پر رنگ تر و مسئولانه تر مجلس شوراي اسلامي در تعيين دكترين نهايي و تعيين تكليف براي بيان شفاف افعال مجرمانه فعاليت سايتهاي اينترنتي مثمر ثمر باشد.
سخنگوي اسبق قوه قضائيه در بخشي از سخنان خود با خبرنگار خبرگزاري فارس به اين مسئله اشاره كرده بود كه عدم پالايش شايسته و لازم ، محيط را به قدري آلوده خواهد كرد كه عموم افرادي كه با اهداف دسترسي به اطلاعات و دانش لازم از اين وسيله استفاده ميكنند ، به تدريج عطايش را به لقايش خواهد بخشيد . ايشان در ادامه نتيجه گيري نهايي كه از اين اظهارات استنتاج ميكنند ، سلب شدن حق طبيعي مردم به دسترسي سالم به اطلاعات در صورت عدم وجود پالايش در سايتهاي اينترنتي است .
با توجه به اينكه نوع فيلترينگي كه در هفته هاي اخير توسط برخي از اي اس پي ها صورت گرفته است روي پايگاه خاصي اشاره داشته است كه افعال مجرمانه انان ، مشمول ذكر نام يا روند عملكرد بوده است ، مشخص است كه دامنه اين پالايش نميتواند كل اينترنت را در گير كند. در حقيقت در شاهراه جهاني وب ، كنترل با ابزار فني ، از حيث مطلوبيت و بهره وري و امكان پذيري، محكوم به شكست است.
چرا كه كنترل ، جز با اگاهي بهينه به كاربر و مشخص كردن فاكتورهاي ضربه پذيري كاربران و شبكه هاي اطلاع رساني جهت دوري از نقاط ضعف ، مثمر ثمر نخواهد بود.
پس نميتوان با اين فكر كه ما ميخواهيم اينترنت را برای كاربران ايراني داخل كشور ، ان گونه كه ما ميخواهيم و قانون حكم ميكند ، مشاهده كنند. چرا كه اين مسئله ، مصداق اين مثال است كه به تصور وجود يك دره عميق خطرناك در مسير ميان بر ، از گذشتن از ان مسير خودداري كرد .
يكي از مهمترين علل گرايش بالاي كاربران اينترنت در ايران به سمت پايگاه هاي فرهنگي جهت دار در جوان بودن ، كمبود اوقات فراغت و ابزارهايي جهت گذران اين فرصت خالي و ضعف اطلاع رساني و يا نبود پايگاه هاي مناسب در جايگزين شدن بهتر نسبت به اين پايگاه هاي فيلتر شده محدود است .
توجه به اين مهم ، نبايد در دستور كار برنامه نويسان تحت وب قرار بگيرد.
بلكه در ايتدا بايد صورت مسئله و روش حل را از روان شناسان خبره ، اساتيد ارتباطات و فعالان فناوري اطلاعات جويا شد و جهت اجرايي كردن مسائل ، بين يكي از دهها راه حل از فيلترينگ استفاده كرد.
پس اين تفكر كه فيلترينگ زمينه را براي باز شدن حق طبيعي مردم به استفاده سالم از وب ، فراهم ميكند ، با توجه به 2 اصل اشاره شده فوق يعني گستردگي وب و نياز به كنترل بر اساس فاكتورهاي تربيتي و نه ابزاري ، ذهنيتي كاربردي قلمداد نمي شود.
چرا كه هنوز مرجعي رسمي با تحقيقات كاربردي و ميداني به اين نتيجه نرسيده است كه درصد بالايي از جمعيت 6 ميليون كاربر اينترنت ايران ، از سايتهاي غير اخلاقي يا سياسي ضد نظام و ... در هنگام ورود به شبكه ، استفاده مي كنند و اين راه را براي فعاليتهاي علمي و تحقيقاتي ديگران كه ميخواهند از وب به عنوان ابزاري تجاري و علمي بهره گيرند ، بسته است .
به هر حال راه حلی که برای جامعه اطلاعاتی شش میلیون نفری ایران در هزاره سوم می توان ارائه داد ، باید منطقی تر و واقع بیننانه تر از رفتارهای گذشته باشد.
ارائه راهكارهايي براي فيلترينگ توسط كاربران و خانواده ها و مراكز آموزشي ، كافي نت ها و ...، با تعيين و تبيين قانوني منسجم و فراگير قبل از هر برخورد غير اصولي ، ابتدايي ترين روشهاي اجرايي براي مواجهه بهينه با اين پديده هاي نوين هستند كه اثرات بهتر و ماندگار تري را به ارمغان مي اورد.
انتظار ميرود سخنگوي حال قوه قضائيه پس از بررسي هاي اجمالي و پيش نويس قانون مذكور ، با درك شرايط روز ، با شفافيت كامل به ارائه و تفسير كاربردي مبتني بر نيازها و اولويتهاي كشور در بخش فناوري اطلاعات بپردازد تا فضاي رو به رشد اين صنعت در كشور ، با برخوردهاي مقطعي و غير اصولي متوقف نشده و تاثير نامطلوبي بر روي ديد بين المللي نسبت به ازادي اطلاعات و بيان در كشور نگذارد.