کد خبر: ۴۲۰۹۳
تاریخ انتشار : ۰۳ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۶:۱۴

تجلیل اندیشمندان از استاد محمد تقی شریعتی

آفتاب‌‌نیوز : وی ادامه داد: استاد شریعتی در دوره ای از تاریخ ایران می زیست که طی آن خرافه ها و بدعت ها گریبانگیر جامعه بود و وی مبارزه با خرافه ها و بدعت ها را با هدف احیاء سنت ها به صورت یک مکتب اجتماعی و فرهنگی بنا نهاد.
وی در خصوص ویژگی های اخلاقی استاد شریعتی گفت: اخلاص در عقیده، تواضع در عمل و فروتنی و بلندهمتی و سخت کوشی و مدارا و بردباری فضیلت هایی است که استاد شریعتی واجد آن بود و این ویژگی ها را جز از بندگان خاصی خدا نمی توان سراغ گرفت.
در ادامه مهدی مهریزی دبیر علمی این همایش در سخنان خود اظهار داشت: آثار استاد گرچه مربوط به 60 سال قبل است اما ویژگی هایی دارد که برای نسل امروز هم تازه و نو است. پیشتازی وی در طرح مسائل علمی از دیگر ویژگی های آثار وی است.
وی با اشاره به این که استاد شریعتی در کتاب فایده و لزوم دینی یک فصل را به مسأله زن اختصاص داده است گفت: مرحوم شریعتی در سال 1329 بحث زن را با استناد به داستان های قرآنی از جمله داستان ملکه سبا، آسیه زن فرعون و ویژگی های حضرت مریم مطرح کرد.
مهریزی افزود: براساس این ویژگی ها طرح همایش حدود یکسال و نیم پیش مطرح شد که پس از تصویب برخی از برنامه ها جمع آوری آثار پراکنده استاد شد که مجموعه آن در 8 جلد عرضه شده است.
در ادامه «سارا شریعتی» نوه استاد شریعتی با موضوع «یار استاد» به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: از پدرم شنیده بودم که با حسرت درباره پدربزرگم می گفت: دریغا که چیزی غیر از یکسری نوار از زحمات پدرم وجود ندارد و امروز نیز متأسفانه آثار وی در غربت مانده است.
وی ادامه داد: استاد شریعتی پدر فکری ماست ولی با چهره ای ناشناخته، علی شریعتی از او با عنوان سنت شکن و آغازگر روشنفکری دینی نام می برد و هر کس به نسبت تعلقات خودش نسبتی با این میراث برقرار کرده است.
نوه استاد شریعتی با اشاره به اینکه استاد در زمانی می زیست که جامعه ما دو قطبی بود اظهار داشت: یک طرف این قطب مارکسیست ها و طرف دیگر متحجرین بودند و این در حالی بود که بعد از فوت استاد افراد با دستاوردها و ارزش های زمانه خودشان به ارزیابی کارنامه وی پرداختند و میراثش را نادیده گرفتند. ولی باید گفت که این میراث فراموش نشده است به یمن دوستان و یارانش و به یمن نسلی که استاد نوح ایمانشان بود و آنها در کشتی اخلاق شریعتی مامن گزیدند و اگر امروز شاهد بر گزارش این همایش هستیم به این خاطر است که مشی شریعتی این بود که وی هرگز با قدرت و ثروت دمساز نشد به طوری که علی شریعتی از وی با نام پیر طریقت کتاب فقر و آزادگی نام برد. و وی اصلاح گری دینی است ولی با رویکردی عقلانی و تاریخی. وی همراه با مردم بود در نهضت ملی مردم و ما می خواهیم ریشه های خود را در همین میراث مستحکم کنیم.
در ادامه «محمد مهدی رکنی یزدی» از شاگردان استاد شریعتی به بیان خاطرات خود پرداخت و اظهار داشت: امیدوارم این قبیل جلسات موجب جمع شدن پراکندگی ها و یکی شدن کلمه ها گردد.
وی ادامه داد: من از استاد شریعتی به عنوان مغزی نکته یاب و نغز گو یاد می کنم چرا که ایشان در تغییر های خود به نکاتی توجه می کردند که شاید به نظر خیلی ها نمی رسید.
«رکنی یزدی» تأکید کرد: استاد به دو نوع علم تأکید داشتند یکی علوم انسان ساز و دیگری علوم ابزار ساز و یادگیری علم انسان ساز جز ایمان آن هم ایمان به خدای یکتا امکان پذیر نیست.
سپس «دکتر محمد مهدی جعفری» با موضوع نواندیشی دینی در تغییر و مقایسه با تفسیر پرتویی از قرآن به ایراد سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: تفسیر نوین استاد تفسیر جزء آخر قرآن است و تفسیر پرتوی از قرآن تفسیر 5 جزء‌ از قرآن است. استاد شریعتی با تفسیری که از قرآن ارائه داد انسان را با تصویر شایسته با قرآن آشنا می کند.
وی ادامه داد: استاد شریعتی معتقد بود قرآن بهترین وسیله نجات است نه قرآنی که در لوح های محفوظ نگهداری شود.
وی تأکید کرد: استاد شریعتی و مرحوم طالقانی قرآن را بار دیگر به اندازه فهم ما نازل کردند تا نه تنها ما آن را درک کنیم بلکه با آن به حرکت درآییم و این نواندیشی در اثار این دو بزرگوار دیده می شود.
جعفری ادامه داد: ویژگی دیگر این دو تفسیر نقد آرای پیشینیان است که سنت حسنه ای در اسلام به شمار می رود و این بزرگواران گذشتگان را نقد کردند تا نکات جدیدی از قرآن دریابند و سومین خصوصیت این تفسیرها اجتهاد در تفسیر است چرا که اجتهاد در قران حق همه افراد بشر است.
وی تصریح کرد: ما نیاز داریم که با توجه به مقتضیات زمان از آیات قرآن برداشت کنیم و هر نسلی باید با استفاده از پیام گذشتگان پیام مناسب با شرایط روز از قرآن دریافت کند.
در ادامه «طوبی کرمانی» درباره موضوع فلسفه دین از دیدگاه استاد شریعتی سخن گفت او با تأکید بر اینکه بازسازی و احیای تفکر دینی که از موضوعات مهم مورد توجه متفکران است اظهار داشت: این موضوع در پی صیانت از دین و دین داری، انسان ها را به شادابی و زیست انسانی هدایت می کند.
وی ادامه داد: در دیدگاه استاد مطهری همه بدعت های اسلام از آنجا ناشی می شود که اعمال و وظایف دینی ترک می شود وی معتقد بود که احکام الهی بیان عشق الهی است به بندگان خدا و عمل به این احکام یعنی داشتن حیاتی طیب و انسانی.
این استاد دانشگاه افزود: نگرانی دیگر استاد از این جهت بود که مبادا مسلمانان به سطحی نگری روی آورند و استاد انسان ها را به انجام اعمال الهی همراه با تفکر و دقت دعوت می کردند و معتقد بودند برای اصلاح جوامع باید ایمان و عقل و علم توامان وجود داشته باشد.
کرمانی ادامه داد: پالایش آرایش ها و عرضه سیمای منطقی از دین و تبری دین از اتهام ضد عقل و اثبات حقانیت و عقلانیت شیعه از دیگر اقدامات شریعتی بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین