کد خبر: ۴۲۲۸۵۴
تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۵

روسیه امکان بهبودی زودهنگام روابط با آمریکا را ناممکن خواند

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امکان بهبودی زودهنگام روابط این کشور با آمریکا را که تقریبا به نقطه توقف رسیده، ناممکن خواند و اعلام کرد که پس از اقدام های دونالد ترامپ در این زمینه داوری می کنیم.
آفتاب‌‌نیوز :
به گزارش ایرنا، وزیر خارجه روسیه گفت: مواضع رئیس جمهوری آمریکا برای برقراری روابط خوب بین مسکو و واشنگتن را می پذیریم، ولی بدیهی است که با توجه به اقدام ها داوری خواهیم کرد.
پایگاه وزارت خارجه روسیه روز جمعه نوشت: لاوروف به تیرگی روابط روسیه و آمریکا اشاره و خاطرنشان کرد که این وضعیت، میراث دوره حکومت باراک اوباما محسوب می شود و اکنون برای بهبودی روابط دوجانبه به زمان و تلاش زیادی نیاز است.
لاوروف افزود: همان گونه که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد، آمادگی داریم سهم خود را برای بهبودی روابط با آمریکا که به نفع ملت های دو کشور و امنیت و ثبات جهانی است، ادا کنیم.
وزیر امور خارجه روسیه همچنین گفت: اقدام های دولت قبلی آمریکا بر همکاری های مسکو و اتحادیه اروپا نیز تاثیر ناگوار گذاشته است، در حالیکه در محافل تجاری این اتحادیه شاهد علاقه و درخواست بهبودی روابط با روسیه هستیم. 
لاوروف با بیان اینکه عوامل و مجریان طرح روس هراسی در غرب مانع پایان فضای کنونی و آغاز بهبودی روابط می شوند، اظهار کرد: امیدواریم اتحادیه اروپا بتواند با هوشیاری اولویت ها را تعیین کرده و تسلیم خواسته های گروهی کوچک، اما بسیار فعال و خصومت طلب ضدروس نشود. 
وی ادامه داد: بازگشت روابط روسیه و اتحادیه اروپا به مسیر منطقی و معقولانه پیشنهاد ما است که در ماه ژوئن سال گذشته پوتین در خواست آن را به ژان کلود یونکرس رئیس کمیسیون اروپا ارائه کرد.
وزیر امور خارجه روسیه در پایان گفت: پیشنهاد کمیسیون اقتصادی اوراسیا برای همکاری با کمیسیون اروپا هم که در بروکسل مسکوت مانده، همچنان به قوت خود باقی است.
بر خلاف دور اول ریاست جمهوری باراک اوباما که روابط با روسیه در دوران دیمیتری مدودیف رئیس جمهوری سابق این کشور گسترش یافت، از سال 2012 مناسبات عقب گرد داشت.
آمریکا و اتحادیه اروپا همچنین از سال 2014 با طرح اتهام دخالت روسیه در درگیری های شرق اوکراین و کمک به مخالفان دولت، مجموعه ای از تحریم های اقتصادی ضدروسی را وضع کرده اند که واکنش متقابل مسکو را در پی داشته است. 
افزون بر تحریم ها، گسترش نفوذ نظامی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و آمریکا در شرق اروپا مانند استقرار سامانه های موشکی در رومانی و لهستان، اعزام موقت یا دائمی نیرو به لتونی و استونی هم مرز روسیه و همچنین لیتوانی، مولداوی و گرجستان با پشتیبانی های اوباما صورت گرفته است.
وی حتی در روزهای پایانی ریاست جمهوری با امضای قانون منع همکاری های نظامی روسیه و آمریکا جز در موارد تائید شده رئیس جمهوری و وضع دهها تحریم ملی، فردی و حقوقی ضدروسی، روابط بین مسکو و اشنگتن را تقریبا متوقف کرد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین