کد خبر: ۴۲۴۸۲
تاریخ انتشار : ۰۷ اسفند ۱۳۸۴ - ۲۳:۰۶

رقص خاور میانه بر روی بشکه باروت

آفتاب‌‌نیوز : این مقدمه ای است که روزنامه کویتی القبس در شماره امروز یکشنبه خود برای یکی از تفسیرهای روزش که به قلم سعد محیو روزنامه نگار لبنانی به رشته تحریر در آمده انتخاب کرد ودر ادامه افزود:
 
درست است که طراحان نظامی اسرائیلی ایجاد توازن وحشت اتمی با ایران را بعنوان یک گزینه احتمالی مد نظر دارند ، اما صحیح تر آنکه این گزینه را بعنوان پایین ترین گزینه برای راهبردهای استراتژیک خود برگزیده اند. 

ودر این چارچوب تمامی توجه خود را بر روی دو گزینه متمرکز کرده اند. 

یا انجام حمله نظامی گسترده علیه ایران که باعث تخریب کامل یا جزئی از مراکز هسته ای ایران گردد که البته این گزینه نیازمند حضور بالفعل آمریکا وقصد بالفعل واشینگتن برای انجام این کار است. 

یا آنکه ضربه ای محدود انجام پذیرفته وباعث به تعویق افتادن برنامه های اتمی ایران بین پنج تا ده سال شود. 

آنچه از تبیین این دو مورد مشخص شده است این است که گزینه ها همگی به سوی افزایش بحران امنیتی پیش می روند ، وبه رغم آنکه این خطرات بازتاب مستقیمی را بر منطقه ونیز تولید نفت وقیمت های آن دارد اما با این وجود به سوی آن پیش می رود. 

از اینرو دیگر جایی برای استفاده از واژه آیا برای حمله اسرائیل با حمایت آمریکا که از طریق ضربه ای هوایی موشکی علیه مراکز هسته ای ایران است وجود ندارد بلکه باید پرسید چه زمان این مسئله روی خواهد داد. 

در ادامه این جو سازی ها آمده است : حداقل این نظری است که در حومه جنوبی لبنان مهمترین پایگاه حزب الله وجود دارد . 

یکی از تحلیلگران لبنانی که چندی پیش با رهبران حزب الله دیدار وگفتگو کرده است در این رابطه می گوید حتمی بودن رویارویی ایرانی ـ اسرائیلی با توجه به اطلاعاتی است که از تهران به دستشان رسیده ونیز با توجه به تحلیل های که در بیروت صورت گرفته بدست آمده است. 

اطلاعاتی که به زعم روزنامه کویتی از تهران به دست حزب الله رسیده این است که اسرائیل به طور بالفعل واز چند ماه پیش طرح هجومی خود را به مرحله اجرا گذارده ودر چارچوب این طرح نیروگاه های بوشهر یک وبوشهر 2 را با استفاده از تجاربی که از حمله هوایی عراق بوشهر در سال ها 1987 و1988 که نقشه های آن اکنون در اختیار نیروهای اشغالگر آمریکایی است ونیز حمله اسرائیل به مرکز هسته ای اوزیراک عراق در سال 1981 مورد هدف قرار می گیرند. 

تحلیل های لبنانی نشان می دهند که هم پیمانی محافظه کاران جدید آمریکا ونیز محافظه کاران قدیمی اسرائیل نیاز مبرمی به یک پیروزی در خاور میانه دارد ودر چارچوب شکست های آمریکا در عراق این نیاز برای دولت بوش کاملا مشهود است. 

بی شک حمله هوایی موفق اسرائیل به مراکز هسته ای ایران باعث فراهم شدن این پیروزی خواهد شد بخصوص که می تواند اهداف محور تل آویو ـ واشینگتن را فراهم کند: 

ـ در نطفه خفه کردن طرح اتمی ایران پیش از متولد شدن آن در سال 2007 . 

ـ برهم زدن اوضاع داخلی ایران وبخصوص علیه محافظه کارانی که قوه مجریه ومقننه را در قبضه خود گرفته اند. 

ـ لجام زدن به چشمداشت های تهران در کشورهای نفتی خلیج فارس که اکنون در راس اولویت های منافع امپراطوری آمریکا قرار گرفته است. 

ـ دریافت بهای دخالت ایران در عراق ، فلسطین ، سوریه ولبنان. 

از میان این اهداف چهارگانه ظاهرا اسرائیل وبه تبع آن آمریکا به دنبال تحقق هدف آخر هستند.
اما چرا ؟ 

چون اکنون ما شاهد رویارویی ژئو استراتژیک فراگیر بین اسرائیل وایران در خاور میانه بزرگ هستیم ، خاورمیانه ای که از کوه های آسیای میانه وقفقاز تا سواحل دریای عرب امتداد پیدا کرده است. 

این رویارویی با پایان یافتن جنگ سرد در سال 1989 آغاز شد زمانیکه دولت عبری رویکرد مناطق نفوذ را به اجرا گذارد. رویکردی که دو نخست وزیر سابق اسرائیل یعنی اسحق رابین وشیمون پرز آن را "خاورمیانه جدید" نام نهادند. 

این تلاش موفقیت هایی را هم در وضعیت داخلی اعراب بدست آورد ، زیرا نظام های عربی پس از دو جنگ 1967 و1991 بشدت ضعیف وفرتوت شده بودند اما این پیشروی با دیوار سترگ ایران برخورد کرد ، زیرا تهران هم می خواهد به یک قدرت محوری واصلی در منطقه تبدیل شود. 

اینجا بود که رویارویی حتمی آغاز شد ، جنگی که ایران آنرا با واسطه از طریق حزب الله در جنوب لبنان واز طریق جنبش های حماس وجهاد اسلامی در داخل فلسطین انجام می دهد اما به هر شکل جنگ اصلی وخطرناک اکنون در عراق دایر است. 

تل اویو با سرعت بسیار زیادی به محض ورود نیروهای آمریکایی به بغداد در سال 2003 وارد عراق شد ، تا بتواند جای پای خود در میان کردهای عراقی مستحکم کند. 

اسرائیل از این اقدام خود به دنبال تحقق چند هدف است : 

1- رویارویی با قدرت شیعیان ایرانی وعراقی که در کشور بین النهرین شکل می گرفت ، این اقدام قرار بود با شکل گیری یک نیروی کرد هم پیمان با دولت اسرائیل انجام شود. 

2- تلاش شود به هر شکل ممکن عراق به سه کشور کوچکتر تقسیم شود ، وهر یک از این مناطقث خود مختار با مشکلات اطراف خود سرگرم گردد وبخصوص در این رابطه به ایران تاکید بیشتری شده است تا این کشور هم با جنگ داخلی که از طریق فوران آتش فشان مسئله کردی مشغول وسرگرم شود. 

3- استفاده از برگ برنده کردها عراق وایران برای معامله با ایران بر سر سر حزب الله لبنان ، این نظری است که "کاوه افراسیابی" تحلیلگر امریکایی است. 

4- تحقق رؤیای تاریخی اسرائیل در مورد ساخت خط لوله نفت از موصل به حیفا. 

5- ودست آخر قرار دارد طرح اسرائیل بزرگ بر روی ریل اجرا که می تواند اینبار از طریق خاور میانه جدید یا خاور میانه فراگیر به اجرا در آید. 

این اهداف همانگونه که مشخص است زنگ های خطری برای تهران محسوب می شوند که همواره از تهدید نیروهای آمریکایی مستقر در مرز عراق با این کشور نگران بود این در حالی است که اکنون امریکا واسرائیل به طور مشترک در کنار این مرزها خیمه زده اند وتل آویو اینبار از برگ برنده کردهای عراقی وایرانی برای ضربه زدن به استقرار سیاسی تهران استفاده می کند. 

حال اگر نقطه رویارویی عراق را با نقاط رویارویی دیگر در لبنان ، فلسطین وسوریه هم در چارچوب آنچه که به مسایل تروریسم شهرت یافته مرتبط سازیم ومسئله اتمی را هم به آن بایافزاییم به خوبی بغرنجی اوضاع برای ما مشخص خواهد شد. 

این رویکردی است که در واقع با برخی از مسایل وحوادث خاور میانه هم بی ارتباط نیست ، مسایلی که گرچه ظاهرا با محور اصلی بی ارتباط است اما در حقیقت در کنه این مسئله قرار گرفته است.
 
این مسایل عبارتند از : 

الف : فرماندهان امنیتی اسرائیل دولت جمهوری اسلامی ایران را بعنوان خطر بزرگ برای اسرائیل اعلام کرده وادعا می کنند که این کشور تا سال 2007 به سلاح هسته ای دست خواهد یافت. 

ب: کریستین ساینس مانیتور بر این باور است که نوعی تغییر لهجه در میان اعضای کنگره به سوی حملات بیشتر علیه ایران مشاهده شده است ، این در حالی است که مجلس سنای آمریکا هم بر دولت بوش جهت انجام اقدامی علیه ایران فشار وارد می کند. 

پ: رویارویی بین حزب الله که از سوی ایران حمایت می شود واسرائیل که از سوی آمریکا مورد حمایت قرار می گیرد بسوی گسترش پیش رفته است ، بخصوص که ادعا می شود این حزب در صحنه های فلسطین وعراق هم نقش آفرینی می کند. 

ت: افزایش تنش بین تهران وواشینگتن پس از اتهام آمریکا به ایران در مورد حمایت از گروه القاعده وبرخی از سازمان های اصولگرای اهل تسنن در عراق. 

ث: سردی خطرناک روابط ایران واروپا پس از ماه عسلی چند سال باعث می شود که ایران خط دفاع بین المللی خود را در رویارویی با آمریکا واسرائیل از دست بدهد. 

به کجا خواهیم رفت ؟ 

به طور حتم به سوی رویارویی 

اما چه زمان؟ 

این سئوالی است که بسیاری از چهره های حومه جنوبی لبنان را نگران کرده ودر عین حال چهره آنها را مصمم می کند. 

زیرا حزب الله کاملا مطمئن است که می تواند به همراه ایران اسرائیلی ها را مجبور به پرداختن بهای بسیار سنگینی کند ودروازه های جهنم را به روی اسرائیل وآمریکا بگشاید. 

حال بین ان نگرانی واین تصمیم منطقه خاور میانه تمامی این منطقه بر روی بشکه ای از باروت که همه می دانند حتما منفجر خواهد شد می رقصند ونمی دانند چه زمان این حادثه رخ خواهد داد. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین