کد خبر: ۴۲۴۸۷
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۰:۳۰
علي حسيني تاش سرپرست تيم مذاكره‌كننده‌ ايران با روسيه:

روسيه در حاشيه موضوع هسته‌اي ايران قرار دارد

آفتاب‌‌نیوز : علي حسيني تاش سرپرست تيم مذاكره‌كننده‌ ايران با روسيه با حضور در دانشگاه اصفهان طي سخناني در جمع دانشجويان با بيان اين كه ايران به اصول و قوانين NPT پايبند است، يادآور شد: بعد از حوادث 11 سپتامبر در اولين سخنراني بوش و قبل از اين‌كه موضوع هسته‌يي ايران مطرح شود، ايران در كنار عراق و كره شمالي به عنوان محور شرارت عنوان شد و قبل از آن‌كه آمريكا حمله‌ي نظامي خود را به عراق انجام دهد و موضوع هسته‌يي و قضيه‌ي نطنز افشا شود طرح حمله به ايران نيز مطرح شد كه آيا آمريكا اول به ايران حمله كند و يا به عراق. استراتژي جديد آمريكا نظم نوين بين‌المللي است و عمدتا بر محور خاورميانه متمركز است و دليل آن تحرك بزرگ اجتماعي سياسي منطقه، ناشي از موج بعد از انقلاب اسلامي و هم‌چنين فروپاشي نظام دوقطبي در سطح بين‌المللي بود كه منطقه‌ي خاورميانه را بسيار حائز اهميت ‌كرده است.

معاون دبير شوراي عالي امنيت ملي موقعيت ايران در چنين فضايي را امنيتي خواند و افزود: شرايطي پيش آمده بود كه موضوع امنيت ملي محور و اصل تمام سياست‌گذاري‌ها صرف‌نظر از موضوع هسته‌يي نظام گشت.

وي خاطرنشان كرد: سياست كشور ما بعد از انقلاب اسلامي بر اين اساس استوار است كه به دنبال موقعيت استراتژيك باشيم و برد ژئوپلتيك خود را افزايش دهيم و هر آن‌چه را كه در منطقه اتفاق مي‌افتد يا به نوعي متاثر از وجود ايران باشد و يا براي تغيير اين اتفاقات تاثيرگذاري لازم از جانب اين كشور امكان داشته و ايران در همه‌ي پديده‌ها حاضر باشد.

حسيني‌تاش گفت: موضوع هسته‌يي در اين بستر مطرح شد و در اين بستر بايد براي حل آن راهكار انتخاب كرد. لذا موضوع هسته‌يي را نبايد موضوع جداگانه و خالي از بستر آن مورد توجه قرار داد. قطعا تاريخ مساله‌ حائز اهميت است؛ چراكه هرجا در مسير سربالايي قرار گرفتيم، بايد مسير سرپاييني طي كنيم و برعكس.

وي سپس به تعريف بحران پرداخت و دو عنصر اساسي را پايه ايجاد بحران دانست و اظهار داشت: اين دو عنصر شامل منافع و امنيت است كه همواره بايد بين اين دو مقوله بده بستان صورت گيرد و اصولا موضوع هسته‌يي يك مفهوم امنيتي است و يك بحث فني صرف نمي‌باشد.

وي افزود: امروز پديده‌ي هسته‌يي فضاي خاصي را در كشور ما ايجاد كرده است؛ يك بعد آن شامل دغدغه‌ها و نگراني‌هايي است كه مردم به خاطر خطرات و پيچيدگي‌هاي آتي آن دارند و ديگر اين‌كه انساني كه در دنياي امروز زندگي مي‌كند نمي‌تواند خود را فارغ از مفهوم ملت حفظ كند و در اين راستا اگر كشوري بخواهد موقعيتي داشته باشد، افراد آن جامعه هريك اساس گفتار يك ملت هستند، اما يكي از مشكلات جهان سوم اين است كه اين مفهوم وجود ندارد.

حسيني‌تاش با بيان اين‌كه مردم يك جامعه بايد بدانند منافع ملي آن‌ها چيست، تاكيد كرد: مردم بايد بدانند چرا قطعات هواپيما به يك كشور داده نمي‌شود؟ و يا نيروگاه بوشهر كه قرار بود قبل از انقلاب ساخته شود چرا احداث نشد؟

وي با تاكيد بر اين‌كه مساله‌ي هسته‌يي امروز عاملي شده است تا منافع ملي را همه با هم حس كنيم، گفت: در اين ميان دانشگاهيان و نخبگان نقش اساسي دارند و برنامه انرژي هسته‌يي ايران فرصتي است براي دست و پنجه نرم كردن ما براي كسب موقعيت استراتژيك و دست يافتن به هويت ملي.

سرپرست تيم مذاكره كننده ايران با روسيه درباره طرح مسكو نيز گفت: اين طرح را در چند كلمه مي‌توان خلاصه كرد؛ ايران حق فعاليت صلح آميز را دارد. ايران به لحاظ انجام فعاليت صلح آميز مورد اعتماد نيست، لذا بايد فعالت‌هاي صلح آميز را تا كسب اعتماد متوقف كند و بعد از كسب اعتماد به فعاليت صلح آميز خود بپردازد.

وي افزود: طرح روسيه گفته است؛ اگر ايران نگران تضمين تامين سوخت هسته‌يي است، امكاناتي فراهم مي‌كنيم كه سوخت ايران در مسكو توليد شود. طرح روسيه اين است؛ اگر قرار باشد فعاليت‌هاي ايران براي اعتماد سازي براي يك دوره موقت متوقف شود، به لحاظ فني حاضريم در تامين سوخت با ايران همكاري كنيم.

حسين تاش ادامه داد: طرح روسيه فني است. معنايش اين نيست كه روسيه روي اين قضيه تحركي دارد و نسبت به اين طرح فعال است.

وي درباره شرايط طرح روسيه گفت: تحرك روسيه بسيار مثبت است و ما روندي داريم كه در حال حاضر اين روند را ادامه مي‌دهيم. دنبال اين هستيم كه مسير حل مساله در مسير غلط قرار نگيرد و مشكل بي جا و بي خود برايمان درست نشود. 

وي يادآور شد: ما در مورد تحرك روسيه بيشتر با مسكو صحبت مي‌كنيم، اين كه كدام مسير براي حل مساله درست و يا كدام غلط است، روسيه چه كار مي‌خواهد بكند كه كار در مسير درست قرار گيرد. اگر بستر درست بود حال در اين بستر درست فرمول كارآمد چيست؟ بنابراين خصوصيت اين فرمول را تنظيم مي‌كنيم تا به نتجيه برسيم.

حسيني تاش اظهار داشت: ما و روسيه فكر مي‌كنيم مسير درست حل مساله‌ در آژانس است و نه شوراي امنيت. ايران را نبايد از حقوقش محروم كرد. در اين راستا ايران نيز در موضع ضعف قرار نگرفته و توافق نشده است كه طرح روسيه را آن طور كه عوض كرده‌اند، بپذيرد، لذا گفت‌وگو‌ها هنوز قابل طرح است و ما در حال بررسي بستر مناسب و ارائه‌ي فرمول هستيم.

وي افزود: روسيه در اين مسير تلاش خوبي داشته و به تدريج از وضعيت منفعل در صحنه‌ي هسته‌يي ايران به فعاليت مي‌رسد كه اين نقطه‌ي مثبتي است.

سيني تاش تاكيد كرد: توقف فعاليت‌هاي هسته‌يي ايران مطلقا معنا ندارد و بحث چرخه‌ي سوخت به معناي كامل كلمه اين است كه جمهوري اسلامي بنا ندارد، به هيچ وجه فعاليتش را متوقف و يا حق خود را فرو گذارد.

وي افزود: مسير حل مساله‌ي هسته‌يي ايران حتما مسيري است كه بايد داراي ضمانت باشد و ما آن‌چه را كه برايمان ضمانت‌آور است - البته به پشتباني الهي و همتي كه ملت ايران خواهند داشت-به هيچ وجه از دست نخواهيم داد.

وي تاكيد كرد: هيچ كدام از اين مسايل به معناي بن بست نيست طرف مقابل هم خط قرمز دارد ما هم خط قرمز داريم.

وي درباره ساخت و تكيمل نيرو‌گاه بوشهر نيز اظهار داشت: معتقديم بخشي از تاخير در اجراي پروژه‌ي بوشهر دلايل سياسي است ولي ربطي به موضوعي كه اكنون در حال درگيري با آن هستيم ندارد. همكاري جداگانه‌اي بين ما و روسيه وجود داشته و طرف روسي معتقد به دلائل فني در تاخير است. از طرف ديگر نيز با تغيير مديريت روسيه خواستار تسريع در اجراي پروژه بوشهر است و ما هم اميدواريم نيروگاه بوشهر ساخته شود و زمان بندي آن تاخير نداشته باشد.

سرپرست تيم مذاكره‌كننده ايران وروسيه موضوع مهم نيروگاه بوشهر را سوخت آن دانست و افزود: ما قرارداد سوخت داريم و براي 10 سال سوخت نيروگاه بوشهر را بايد روسيه تامين كند. قرار بود اين سوخت به ايران منتقل شود، ولي هنوز منتقل نشده و يكي از مباحث ما با روس‌ها اين است كه چرا سوخت منتقل نمي‌شود. روسيه سعي مي‌كند در اين راستا سوءظن ناشي از عدم انتقال را كه سياسي است، رفع كند و به زودي هم انتقال داده خواهد شد و آن‌ها هم قول داده‌اند مشكلات حل شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین