کد خبر: ۴۲۷۸۳۵
تعداد نظرات: ۴ نظر
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۳
همه کشورهای منطقه با یک تهدید عمومی مواجه هستند

خطر ترامپ برای خاورمیانه/زمینه بهبود روابط ایران با بحرین و عربستان/ ایران و اعراب به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند؟

یک تحلیلگر ایرانی معتقد است که دولت جدید امریکا موضعی رادیکال نسبت به کشورهای اسلامی دارد و این ممکن است برای ایران و سایر کشورهای منطقه خطرناک باشد. او اشاره می‌کند که لفاظی‌های ترامپ دستگاه دیپلماسی ایران را وادار کرده که به دنبال بهبود روابط با کشورهای همسایه برآید.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- سایت «یور میدل ایست» با انتشار گزارشی به  دیدار اخیر حسن روحانی رییس‌جمهوری کشورمان با مقام‌های کویتی و عمانی اشاره و استدلال می‌کند که هراس ایجاد شده در میان رهبران منطقه از مواضع تند ترامپ سبب شده تا ایران و کشورهای حوزه خلیج فارس به دنبال بهبود روابط و همگرایی بیشتر برآیند. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ این سایت می‌نویسد: «روحانی روز چهارشنبه با مقام‌های کویتی و عمانی دیدار داشت تا بلکه بتواند قدری به کاهش تنش ایجاد‌شده میان ایران و کشورهای عربی منطقه که به سبب حمایت طرفین مقابل یکدیگر در سوریه و یمن ایجاد شده بکاهد. این بار روحانی با لحنی آشتی‌جویانه در سفر کوتاه‌مدت خود به کشورهای حاشیه خلج فارس با مقام‌های عربی دیدار کرد. البته این سفر عربستان سعودی را شامل نمی‌شود. روحانی  به امیر کویت شیخ صباح ال احمد الصباح گفته بود که امروز برادران مسلمان باید در برابر ایده‌های تفرقه‌افکنانه در کنار یکدیگر بایستند. او گفته بود که علیرغم تفاوت‌ها و اختلاف‌نظرها می‌توان اختلاف میان کشورهای منطقه را از طریق گفت‌و‌گو حل و فصل کرد.»

هراس از ترامپ در خاورمیانه/ ایران و اعراب به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند؟

کویت برخلاف بسیاری از همسایگان عربی ایران، روابط حسنه خود با تهران را حفظ کرده است و ماه گذشته نیز گفت‌و گویی‌ها را با تهران برای کمک به عادی‌سازی رابطه ایران و کشورهای عرب حوزه خلیج فارس آغاز کرد. ایران همچنین، روابط خوبی با عمان دارد و سلطان قابوس از روحانی استقبال گرمی بعمل آورد. عمان میانجی‌ای کلیدی میان ایران و غرب بوده است. روابط تهران با سایر کشورهای حوزه خلیج فارس پس از حمایت ایران از نظام اسد در سوریه و انصارالله در یمن تیره و تار شد.»

سفر روحانی کمتر از یک ماه پس از به قدرت رسیدن ترامپ انجام شده است. او با خود موجی از غیر‌قابل‌ پیش‌بینی‌بودن تصمیمات سیاسی را به همراه آورده است به خصوص پس از اعلام ممنوعیت صدور روادید برای اتباع هفت کشور مسلمان از جمله ایران عراق و یمن. او همچنین در کارزار انتخاباتی خود گفتمانی ضد‌اسلامی را به کار گرفته بود.

یک تحلیلگر ایرانی معتقد است که دولت جدید امریکا موضعی رادیکال نسبت به کشورهای اسلامی دارد و این ممکن است برای ایران و سایر کشورهای منطقه خطرناک باشد. او اشاره می‌کند که لفاظی‌های ترامپ دستگاه دیپلماسی ایران را وادار کرده که به دنبال بهبود روابط با کشورهای همسایه برآید. او می‌گوید: «به نظر می‌رسد که همه کشورهای منطقه با یک تهدید عمومی مواجه هستند و این فرصت خوبی برای نزدیک‌شدن کشورهای مسلمان به سوی یکدیگر است. این امر می‌تواند گامی مهم باشد و در این میان می‌توان میانجی‌گری‌هایی را انجام داد. در این میان انتظار می‌رود که زمینه بهبود روابط ایران با بحرین، عربستان سعودی، امارات و قطر فراهم شود و افزایش گفت‌و‌گو در برابر تهدیدات ایالات متحده را شاهد باشیم». 

شورای همکاری  همکاری خلیج فارس نیز در نشستی در منامه خواستار آغاز گفت‌و‌گوهای کویت با تهران برای زمینه‌سازی مذاکرات به منظور بهبود روابط تهران با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس شده بود. این سایت می‌نویسد: «این موضوع در نهایت به ارسال نامه‌ای از سوی امیر کویت به تهران در ماه گذشته منجر شد. سفیر سابق ایران در کویت در مطلبی در روزنامه اعتماد نوشته بود که کویتی‌ها قطعا می‌توانتد نقش مهمی ایفا کنند چرا که ایران آن کشور را به عنوان دوست خود برسمیت می‌شناسد و کویتی‌ها قابل اعتماد هستند. او اشاره کرده بود که ایران علاقمند به حل و فصل اختلافات با کشورهای منطقه است. او افزوده بود که خارجی‌ها از جمله اسرائیلی‌ها، بریتانیایی‌ها و امریکا نمی‌خواهد ایران با کشورهای همسایه روابط خوبی داشته باشد». 

با این حال، «سامی الناصف» تحلیلگر سیاسی معروف کویتی می‌گوید که ابتکار عمل تهران بستگی به آن دارد که ایران بیش از شعار به آن‌چه می‌گوید عمل کند. 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
1
5
هیچیک از کشورهای اسلامی و حتی دوست و برادر از ممنوعیت ورود ایرانیان به آمریکا ناراحت نشدند و حتی انتقاد نکردند.
همه کشورهای منطقه ، دوستدار ترامپ هستند.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۳۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
0
3
هوای مسقط چطوره؟
معرف
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۱
1
1
بحرین اختلافات بسیار عمیقی داره
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۸
0
1
حسن عباسی و سعید قاسمی در چه حالند؟؟؟؟چماق ها را از روی میز بردارند و ان را پنهان کنند که دوران چماقداری و چماق شناسی بپایان رسیده و کار را به دیپلماسی و کارشناسان علم سیاست و کاربلدان فهیم بسپارید .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین