کد خبر: ۴۳۰۶۹۳
تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۰:۵۲

دانشمندان خون را جوان کردند

محققان دانشگاه لوند توانستند با استفاده از یک تکنیک سلول‌های بنیادی، سلول‌های خونی جوان تولید و بدن را وادار به تولید خونی جوان‌تر کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها همراه با بالا رفتن سن ایجاد می‌شوند و پیر شدن بدن هم در ژن‌ها برنامه‌ریزی شده‌ است. مدت‌هاست که تحقیقات نشان داده است که ساعت زیستی در ژنوم هر موجود زنده، زمان پیری و جوانی را تعیین می‌کند و عوارض آن‌ را نیز به‌دنبال می‌آورد.

خون به‌عنوان مهم‌ترین و تنها عضوی که در تمام نقاط بدن وجود دارد نیز پیر می‌شود. در واقع پیر شدن منجر به کمتر تولید شدن برخی سلول‌ها در خون می‌شود و به دنبال آن بیماری‌هایی مانند لوسمی و کم‌خونی نیز با بالا رفتن سن بیشتر بروز می‌کنند. محققان دانشگاه لوک موفق شدند با استفاده از سلول‌های بنیادی و سلول‌های پایه خون‌ساز، خون بدن موش‌های آزمایشگاهی را جوان کنند و تعداد سلول‌های محافظ مانند گلبول‌های سفید را در آن افزایش دهند. در این تکنیک سلول‌های بنیادی به سلول‌های جوان تولید خون تبدیل و به بدن جاندار تزریق شدند و پس از پذیرش و جانشینی، آنها خون جوان را در رگ‌ها به جریان درآوردند.

به گزارش تسنیم، نتایج این تحقیق هنوز روی انسان آزمایش نشده و به اثبات نرسیده است اما تا همین‌ جا نیز نتایج بسیار مهمی را در اختیار پزشکی و زیست‌شناسی گذاشته است. یکی از این نتایج این است که برخلاف تصور گذشته، بیماری‌هایی مانند سرطان خون و نقص دستگاه ایمنی، حاصل جهش ژنتیکی در سلول‌های خونی بدن نیستند. در صورتی‌ که خون جوان نیز به بیماری‌های پیری مبتلا شود، نشان می‌دهد که جهش‌ ژنتیکی حین حیات جاندار، عامل بیماری‌زا نیست و عامل ژنتیکی بیماری، در زمان تولد در DNA وجود داشته است. در غیر این‌ صورت، بیماری‌هایی که در اثر گذشت زمان و کهولت سن در خون بروز می‌کنند، قابل پیشگیری خواهند بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین