کد خبر: ۴۴۰۸۶
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۸۴ - ۱۶:۱۹
گزارش تحلیلی« آفتاب»

سفارت های نیمه تعطیل

آفتاب‌‌نیوز :

کاریکاتورها
اوج تبلیغات درباره کشورها و سفارتخانه ها را می توان در حمله و اعتراضات ماه گذشته به سفارتخانه های دانمارک، انگلستان، فرانسه، آلمان، ایتالیا دانست. اتفاقی که پس از اهانت یک روز نامه دانمارکی به ساحت حضرت رسول داشت، رخ داد .  البته در مورد دانمارک به ورود معترضین به داخل سفارت دانمارک در تهران انجامید .این عمل برای بسیاری یادآور تسخیر سفارت امریکا در سال 58 و البته با مقیاسی کوچک بود. با گذشت یک ماه از اعتراض به سفارتخانه های غربی در تهران می توان این گونه برداشت کرد که مقامات ایران با گسترش حمله به سفارتخانه ها تصمیم به برخورد با این قضیه گرفتند. همچنین برخی از مراجع همچون آیت الله صانعی دراین باره ضمن محکوم کردن توهین به مقدسات تاکید کرد:"حمله به سفارتخانه ها کاردرستی نیست و غلط است."

البته در اوج بحران هسته ای ایران و در روزهایی که تنش میان ایران و اروپا ومناسبات ایران با امریکا به اوج رسیده بود، انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز به ساحت حضرت رسول اکرم موجب تحریک احساسات پاک ومذهبی مسلمانان جهان و از جمله ایران شد و این امر به حملات خشونت آمیز به سفارتخانه ها نوعی مشروعیت مذهبی بخشید.

واکنش به حملات
تندترین واکنش نسبت به معترضین از سوی وزیر کشور صورت گرفت. وزیر کشور پس از بازدید از نمایشگاه وزارت دفاع در جمع خبرنگاران ضمن مشکوک دانستن حمله به سفارتخانه ها گفت:" برخی از افرادی که به سفارتخانه ها حمله می کنند اغراض خاصی دارند، برخی افرادی هستند که احساساتی می شوند و افرادی دیگری هم هستند که اغراض خاصی دارند که مقاصدشان برای ما مشکوک است و متاسفانه تعرض هایی هم داشته اند."

اظهارات وزیر کشور و مشکوک دانستن این قضیه اگر چه برخی معترضین را با تردیدهای جدی در مشروع یا نامشروع بودن این حملات مواجه کرد و تا حدودی از این حملات کاست اما هنوز تعدادی دیگر بودند که همچنان خواهان حمله به سفارتخانه ها بودند.

در تجمع مقابل سفارت انگلیس و هنگامی که مسئولان برگزاری تجمع رسما پایان آن را اعلام کردند، تعدادی از حاضران در تجمع به سمت سفارت انگلستان حمله کردند و با پرتاب مواد آتش زا فضای این تجمع را ملتهب کردند که البته نیروی انتظامی با واکنشی مناسب مانع از ادامه فعالیت این افراد شد.

نقش سایت های داخلی
برخی پایگاه های خبری داخلی نیز دراین بین مشوق اعتراض به سفارتخانه های غربی بودند و حتی بر نیروهای انتظامی و امنیتی به دلیل حمله به سفارتخانه های غربی خرده می گرفتند.
پایگاه خبری « خدمت» که در دوران انتخابات ریاست جمهوری از محمود احمدی نژاد حمایت می کرد و اکنون از جمله حامیان دولت است در مطلبی به نقل از یک کارشناس ناشناس نوشت:« حفاظت ویژه و منحصر به فرد از سفارتخانه انگلستان با چه هدفی صورت می گیرد؟« به نوشته خدمت در شرایطی که انگلیس به عنوان یکی از بانیان قطعنامه اخیر آژانس، گزارش پرونده هسته ای ایران به شورای امنیت را باعث شد، ایجاد حصار امنیتی شدید برای حفاظت از سفارت انگلیس قابل توجیه نیست

اما در این باره دکترداود هرمیداس باوند استاد روابط بین الملل دانشگاه می گوید: « بر اساس حقوق بین الملل، حفاظت از سفارتخانه های خارجی و دیپلمات ها، وظیفه هر کشوری محسوب می شود و مسئولیت هر گونه تعرض یا وارد آوردن خسارت به سفارتخانه های خارجی بر عهده دولت ها می باشد«

واکنش احزاب و روحانیون
محکوم کردن حمله به سفارتخانه ها از سوی ائمه جمعه شهرهای مختلف ایران نیز صورت گرفت تا آنجا که « سید احمد خاتمی» امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه « سفارتخانه ها دوست دارند به آتش کشیده شوند»، از تظاهر کنندگان خواست به سفارتخانه های خارجی در تهران حمله نکنند.
استانداری تهران نیز با صدور اطلاعیه ای تعرض به سفارتخانه کشورهای اروپایی را نه تنها به مصلحت نظام مرضی رضای پیامبر اکرم ندانست و این عمل را موجب خدشه دار کردن امنیت جمهوری اسلامی دانست.

احزاب کشور نیز جملگی حمله به سفارتخانه ها را محکوم کردند. محمد نبی حبیبی دبیر کل موتلفه حمله به سفارتخانه های کشورهای خارجی را عملی درست ندانست و البته تصریح کرد:« خشونت در مقابل کسانی را که اهانت می کنند تا حدی که به حمله به سفارتخانه های آنها منتهی نشود را غیر منطقی نمی دانم.
محمد رضا خاتمی دبیر کل حزب مشارکت نیز در مراسم اصلاح طلبان در مراسم دفاع از پیامبر اکرم(ص) ضمن محکوم کردن اهانت به رسول اکرم گفت:" امروز شاهد گسترش خشونت و تخاصم میان اسلام و غرب هستیم، این خشونت چه به شکل کنش صورت گیرد و چه به شکل واکنش در برابر یک اقدام، مورد قبول ما نیست."
خاتمی اما در ادامه در واکنش به حمله به سفارتخانه های غربی گفت:« کسانی که رفتار آنها در سطح کشور خود شان و چهره اسلام را مخدوش کرده است، نمی توانند مدافعان خوبی برای اسلام باشند زیرا‌ آنها خود مشکل هستند، به این دلیل که آنچه امروز غربی ها به آن می تازند و حمله می کنند، همان چیزی است که به نام اسلام از سوی گروه های تندرو و حکومت های مدعی اسلام ارائه شده است.»

در عرصه بین الملل تلاش بسیار و رفت و آمدها و هزینه های فراوانی انجام می گیرد تا میان دو کشور اعتماد سازی انجام گیرد . اقدامات نشریات اروپایی به هیچ وجه مورد تایید نیست و اهانت به ساحت پیامبر از هر جهت محکوم است و مورد انزجار می باشد. اما بهتر بود که مسئولین کشور از طرق قانونی و حقوقی و همچنین مجامع و محاکم بین المللی این موضوع را مورد رسیدگی قرار می دادند. این نوع رفتار ضمن آنکه عزت ایرانیان را به نمایش می گذاشت مانع از رسیدن برخی کشورهای غربی به اهدافشان بود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین