کد خبر: ۴۴۱۳۶۱
تعداد نظرات: ۸ نظر
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۸:۴۱
طبق نظرسنجی‌ها، بیش از ۶۰ درصد گفته‌اند که رئیسی را نمی‌شناسند

پرونده‌های دردسرساز قالیباف، ریسک بزرگ رئیسی/پیش‌بینی تحلیلگر روس؛ بعید است که قالیباف و رئیسی با هم تا پایان باقی بمانند

رئیسی و قالیباف نماینده جناح‌های مختلف محافظه‌کاران هستند. قالیباف نماینده طیف مدرن‌تر محافظه‌کاران است که هنجارهای سرمایه‌داری را در علم اقتصاد پذیرفته و از روش‌های مدرن برای مدیریت اقتصاد استفاده می‌کند. رئیسی محافظه‌کارتر است و به طیف‌های سنتی تعلق‌خاطر دارد. قالیباف اما در برهه‌هایی تاریخی لحظات دشواری را داشته است. در دهه ۹۰ میلادی، در دوران ریاست‌جمهوری خاتمی او فرمانده پلیس تهران بود و در آن زمان برخوردهایی میان نیروی انتظامی و دانشجویان معترض تظاهرکننده در کوی دانشگاه ایجاد شد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- سایت «وستنیک کاوکاز» که اخبار و گزارش‌هایی را با تمرکز بر روسیه و حوزه قفقاز منتشر می‌کند در مصاحبه‌ای با «یلنا پیش‌بینی تحلیلگر روس از انتخابات ایران/پرونده‌های دردسرساز قالیباف، ریسک بزرگ رئیسیدنیایوا» تحلیلگر مسائل ایران، تحولات مرتبط با انتخابات ریاست‌جمهوری را با او به بحث و بررسی گذاشته است. 

به گزارش آفتاب‌نیوز؛ دنیایوا پژوهشگر ارشد در موسسه مطالعات شرق در اکادمی علوم روسیه می‌نویسد: «اگر به محمود احمدی‌نژاد و حامیان او یعنی معاونش و پنج وزیرش اجازه داده شده بود تا در انتخابات شرکت کنند آنان می‌توانستند یک نیروی سوم محافظه‌کار را ایجاد کنند و ماجراهای پیش از انتخابات ایران جنجالی‌تر می‌شد اما این اتفاق نیفتاد و آنان ردصلاحیت شدند. در حال حاضر، جبهه نیروهای لیبرال و میانه‌رو به نمایندگی حسن روحانی، اسحاق جهانگیری و مصطفی هاشمی‌طبا حضور دارند و همچنین، مخالفان آنان از نیروهای محافظه‌کار؛ یعنی محدباقر قالیباف، ابراهیم رئیسی و مصطفی میرسلیم». 

او در ادامه می‌افزاید: «نامزهای اصلی روحانی، قالیباف و رئیسی هستند. هاشمی‌طبا نماینده‌ای از طرفداران اصلاحات است که نفوذ آنچنانی ندارد. میرسلیم یک سنت‌گرای محافظه‌کار است که او هم محبوبیت گسترده‌ای در میان مردم ندارد. جهانگیری نیز نامزد حمایت روحانی بود. زیرا نگرانی‌هایی وجود داشت که شورای نگهبان روحانی‌ را رد‌صلاحیت کند به‌همین‌خاطر او نیز ثبت‌نام کرده بود. او پیشتر خود گفته بود که تنها هدفش حمایت از روحانی است و به‌نفع او به‌احتمال زیاد کنار خواهد کشید؛ همان‌گونه که محمدرضا عارف کاندیدای اصلاح‌طلبان در انتخابات سال ۲۰۱۳ میلادی به‌نفع روحانی پنج روز پیش از انتخابات کناره‌گیری کرد و از هوادارانش خواست تا به روحانی رای دهند.» 

این تحلیلگر آکادمی علوم روسیه در ادامه اشاره می‌کند که قالیباف و رئیسی هر دو مخالفان اصلی روحانی در انتخابات هستند. البته بعید است که هر دو تا پایان باقی بمانند اما این امکان وجود دارد که از این موضوع برای کسب فرصت به منظور جذب رای بیشتر در مقایسه با آرای روحانی استفاده کنند در نتیجه، ممکن است انتخابات به دور دوم بکشد. نیروهای محافظه‌کار رادیکال از رئیسی حمایت می‌کنند او سابقه مدیریت اجرایی و سیاسی نداشته و تنها در دستگاه قضایی کار کرده است. مردم عادی واقعا او را نمی‌شناسند. طبق نظرسنجی‌ها بیش از ۶۰ درصد گفته‌اند که او را نمی‌شناسند؛ به‌طور خاص نسل جوان. نسل ابتدایی و انقلابی اما او را به‌خاطر می‌آورند. در دادگاه‌ها کار کرده و در این اواخر تولیت آستان قدس رضوی را برعهده داشته است. او از حمایت روحانیت برخوردار است و از طریق کانال‌های مذهبی حمایت می‌شود. مساجد و روحانیون باور دارند که در شرایط دشوار کنونی او کسی است که می‌تواند در برابر فشار وارد شده از سوی ترامپ بایستد. آنان معتقدند پس از تغییر رویکرد آمریکا در قبال ایران اکنون کشور نیازمند رییس‌جمهوری مقتدرتر و انقلابی‌تر است. آنان معتقدند که روحانی چهره‌ای نرم‌ و میانه‌روانه‌تر دارد و خواستار برقراری کانال همکاری با همه کشورها از جمله غرب است.»

او در ادامه درباره قالیباف می‌نویسد: «او در سپاه فعالیت کرده و در میان جوانان مذهبی و سپاهیان طرفدارانی دارد. رئیسی و قالیباف نماینده جناح‌های مختلف محافظه‌کاران هستند. قالیباف نماینده طیف مدرن‌تر محافظه‌کاران است که هنجارهای سرمایه‌داری را در علم اقتصاد پذیرفته و از روش‌های مدرن برای مدیریت اقتصاد استفاده می‌کند. رئیسی محافظه‌کارتر است و به طیف‌های سنتی تعلق‌خاطر دارد. قالیباف اما در برهه‌هایی تاریخی لحظات دشواری را داشته است. در دهه ۹۰ میلادی، در دوران ریاست‌جمهوری خاتمی او فرمانده پلیس تهران بود و در آن زمان برخوردهایی میان نیروی انتظامی و دانشجویان معترض تظاهرکننده در کوی دانشگاه ایجاد شد. پس از آن او شهردار شد. بسیاری از منتقدان‌اش می‌گویند توجه کافی به حفظ و نگهداری از ساختمان‌ها نداشته است. همچنین، پرونده‌هایی چون موضوع فروش زمین به اعضای شورای شهر تهران از سوی شهرداری علیه او مطرح شده بودند.»

این تحلیلگر مسائل ایران در ادامه پیش‌بینی خود درباره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران می‌گوید: «من فکر می‌کنم رئیسی در آخرین مرحله از انتخابات عرصه را ترک کند. وضعیت برای او پیچیده است چرا که نامش به عنوان یکی از چهره‌هایی که می‌تواند در آینده ساختار قدرت ایران، نقش مهمی ایفا کند، مطرح شده است. در صورتی که رئیسی نتواند اکثریت مطلق را در انتخابات ریاست‌جمهوری به نفع خود کسب کند این بدان معناست که باید از ایفای نقش مهم سیاسی دیگر نیز چشم پوشی کرده و با آن خداحافظی کند. با این حال، او اکثریت مطلق حمایت را نمی‌تواند کسب کند مگر آن‌که از حمایت‌های ویژه‌ای برخوردار باشد. بسیاری از تحلیلگران سیاسی در ایران باور دارند که اتفاق عجیبی در حال روی دادن است.» 

دنیایوا در پاسخ به این پرسش که آیا یک مبارزه جدی در پیش است، می‌گوید: «البته و بسیار غیر‌قابل پیش‌بینی. حتی میرسلیم و هاشمی‌طبا که نامزدهای مطرحی نیستند می‌توانند در طول مناظره‌های سیاسی وضعیت خود را بهبود بخشند و ممکن است قالیباف و رئیسی رای هواداران خود را به میرسلیم بدهند در نتیجه او ممکن است بخش مهمی از آرای اصولگرایان را به سوی خود جلب کند. ما تصویر واقعی را تنها یک یا دو روز پیش از انتخابات خواهیم دید.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۸
کامران
|
Kuwait
|
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۵
15
44
در ایران عصر بی سوادی به پایان رسیده ملت به دنبال فردای نوین اسایش و از هر چیز مهتر امنیت هستن...بازگشت به گذشته غیر قابل تصور مساوی با 100سال به عقب....با احترام به دیگر کاندیدهای محترم.....ولی دکتر روحانی بهترین گزینه واسه ادامه کار در پست ریاست جمهوری.....
پاسخ ها
حامد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
نمیدونم بقیه جاهای دنیا صرف داشتن مدرک تحصیلی و داشتن گوشی هوشمند و کار کردن با اینترنت، نشاندهنده سواد و بلوغ سیاسی به حساب میاد؟ میخواین به روحانی و اسلافش رای بدین، بدین. چرا بقیه رو بیسواد میدونین؟
دکتر شکیبا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۶
8
8
چه وحشتی انداخته این کاپیتان قالیباف !!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۸
0
3
تحلیل گران روسی خیلی فعال شدن
لیلی
|
Germany
|
۲۳:۴۴ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۸
1
0
چرا یکی به این سرهنگ‌خلبان نمیگه خود جزو اولین نفرات این چهار درصدی و خودت بیشتر از همه تقویشون میکنی .چرا اینقدر به توهین میکنیمگه هرچیزی بگی مردم قبول میکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۹
1
0
با روحانی تا 1400
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۴۶ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۲
0
0
حوب شد جهانگیری تو مناظره بود
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۲۴
0
1
روس ها دلشون میخواد مردم ایران همیشه مثل کره شمالی باقی بمونن و با دینا قطع رابطه کرده و فقط با روس ها رابطه داشته باشن و بهبود روابط با غرب را به منزله نفوذ غرب در حوزه استحفاظی خود می دانند بنابراین همواره در انتخابات از نامزدهای تندرو حمایت کرده اند. ضمنا روس تباربودن برخی هم نباید فراموش شود به هرحال رنگ رخساره خبر می دهد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین