کد خبر: ۴۴۳۸۹۴
تاریخ انتشار : ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۴

تفاوت نگاه و رویکرد دولت روحانی با رقبا در اولین مستند انتخاباتی

مستند کمتر از نیم ساعت «رئیس جمهور، روحانی » از شبکه اول سیما حاوی نکات قابل تاملی است با این حال تحلیل محتوای این مستند در بردارنده مفاهیم کلی نقدپذیری، عقلانیت، تدبیر و از رهگذر این مفاهیم توسعه یافتگی است.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش عصرشنبه ایرنا، در اولین فیلم مستند انتخاباتی حجت الاسلام و المسلمین روحانی نامزد دوازدهمین دوره ریاست جمهوری به موضوع‌های مختلفی از جمله به آزادی بیان و پس از بیان در دانشگاه ها، عملکرد صدا و سیما در دولت یازدهم، فضای دانشگاه ها، اهمیت دادن حضور زنان در جامعه، محیط زیست و نجات دریاچه ارومیه، مساله هسته‌ای و برجام، قومیت ها، ورزش، سفرهای مقامات بلندپایه خارجی به ایران بعد از توافق برجام، پیگیری ریزگردهای خوزستان از ابتدای دولت یازدهم و ادای دین نسبت به آیت الله هاشمی رفسنجانی پرداخته شد.
شاید بتوان گفت نقطه قوت این فیلم به لحاظ فنی تصویر و تدوین آن بود و از لحاظ محتوا انتخاب به جا و دقیق موضوع‌های جذاب و چالش برانگیز بود.
و نقطه ضعف آن را بتوان اتکای مطلق فیلم به سخنان روحانی و به کار نگرفتن روش هایی که از خطی شدن و یکصدا بودن مستند بکاهد اما با این حال مستند به خوبی بسته شده بود، هرچند که چندان نوآوری و خلاقیت در آن نبود.
شروع مستند با نشست دانشجویی و انتقادهای دانشجویانی برگزار شد که در سال‌های قبل نمی توانستند حتی مقابل رئیسان دانشگاه چنین بی محابا بتازند و پاسخشان تعلیق و اخراج بود.
اینکه می توان با عقلانیت و تدبیر و بهره گیری از ظرفیت‌های موجود در کشور مشکلات بزرگی همچون پرونده هسته‌ای را به سرانجام رساند قدرت انتخاب دستگاه دیپلماسی را افزایش یافت و در موضعی عزت مندانه با رهبرانی از شرق و غرب نشست و برخاست کرد.
اعتماد به دستگاه دیپلماسی و پشتیبانی همه جانبه از دیپلمات هایی که به کار زار دیپلماتیک رفته اند؛ شعار آشنایی که مبنا و معیاری در ادبیات سیاسی ایران برای نشان دادن تمایز گفتمانی و سیاسی خود با جناح و طیف رقیب است. ضرورت استفاده از ظرفیت زنان و اینکه ایران متعلق به همه ایرانیان از هر قوم و مذهبی اعم از شیعه و سنی است از نکات حائز اهمیت در این مستند است.
ضرورت رویکرد ملی در نگاه به مسایل و اینکه در جنگ تحمیلی همه مردم حضور داشتند و کسی نباید جنگ را مصادره به مطلوب کند؛ اینکه بحران کم آبی در تالابها و ریزگردها بحرانی است ملی و همه باید دغدغه این بحران را داشته باشند؛ انسجام اجتماعی و نقش ورزش قهرمانی در امیدبخشی و انسجام بخشی به جامعه؛ آزادی و اینکه دولت با وجود تمام فشارها از آزادی در عرصه های مختلف حقیقی و مجازی دفاع می کند از دیگر نکات این مستند است.
نگاه دقیقتر به این مستند بیانگر تفاوت نگاه و رویکرد دولت روحانی با رقباست.
شرح کامل فیلم:
این فیلم مستند با همایش روز 16 آذر و با سخنرانی دانشجویان موافق و مخالف در مورد موضوعات مختلف از جمله برجام، بیکاری، آسیب های اجتماعی، اعتیاد گسترده نوجوانان و جوانان، طلاق، فساد، فساد اداری و حمله به سفارت عربستان شروع شد.
یکی از موضوع های مورد طرح از سوی دانشجویان برجام بود. در این مستند به برخی انتقادها از برجام و اینکه قرار بود پس از وعده صد روزه بسیاری از مشکلات کشور حل شود و در عین حال تحسین برجام اشاره شده است.
در این مستند روحانی به هشت سال دفاع مقدس و دفاع از سرزمین ایران، خوزستان، کردستان و از هر سرزمینی که دشمن قصد طمع داشت اشاره کرد که همزمان با این صحبت های روحانی تصاویری از جنگ تحمیلی، آزادسازی خرمشهر و خوزستان پخش می شد.
در ادامه تصاویری از ریزگردها و مشکلات هوای خوزستان پخش شد که همزمان با پخش این تصاویر روحانی می گفت من شک ندارم روزی که گرد و غبار اهواز را فرا گرفت هیچ ایرانی نیست که نگران نباشد. مشکل، مشکل همه ماست و ما قادریم حل کنیم.
در ادامه سفر وزیر اطلاعات به خوزستان و حضور او در بین مردم عرب منطقه پخش شد که نسبت به گرد و خاک و بیکاری اعتراض داشتند که سید محمود علوی با زبان عربی خطاب به مردم می گوید که من وزیر اطلاعات روحانی هستم.
بعد از پخش این تصاویر بخشی از سخنان روحانی در جمع دانشجویان پخش می شود که در آن تاکید می کند: بعضی ها می گویند که آقا، خوزستان که حالا خاک شده به فکر افتادی؟ نه بابا. ما از 92 به فکر بودیم. البته اعتراف هم می کنیم که امکانات ما محدود است.
روحانی در ادامه با طرح این سوال که چه شد الان خشکسالی شد؟ گفت: این ماجرا سال ها طول کشیده، قدم به قدم اشتباهات بشری و اقدامات ناحق ما را به اینجا رسانده است. سرزمین مان را آباد و درختکاری و احیا کنیم، این ها نماز و روزه نیست امر به معروف است. اگر با طبیعت ظرف 20 تا 30 سال جنگیدیم 'فکر کردین سه روزه حل می شود'؟ ولی باید حل کنیم. باید دست به دست هم دهیم و معضلات را حل کنیم.
در ادامه تصاویری از دریاچه ارومیه پخش می شود که همزمان با پخش این تصاویر روحانی می گوید: عده ای به ما ایراد گرفتند چرا سر دریاچه ارومیه این همه سرمایه گذاری کردید؟ امروز آثار این را می بینید. اگر دریاچه ارومیه خشک و یک طوفان شده بود، این طوفان نمک با 14 استان کشور چه می کرد و چه بلایی سر مردم می آمد؟ قدم مهمی برداشتیم. دریاچه تثبیت شده و 10تا 12 سانت هم ارتفاع آب بیشتر شد. البته کار باید ادامه پیدا کند.
روحانی افزود: خدا شاهد است مثل دریاچه ارومیه ما در تمام این مدت دنبال هامون هم بودیم که هامون، جازموریان، تالاب شادگان و هورالعظیم را احیا کنیم. ما که نمی خواهیم با ذهن و زندگی مردم بازی کنیم. شوخی که نداریم. با شعر و شعار کشور اداره نمی شود.
در این مستند، روحانی با طرح این سوال که چرا ما هر استانی می رویم با دنیایی از مشکلات باید روبه رو باشیم؟ افزود: مگر در چشم انداز 20ساله رهبر معظم انقلاب نفرمودند که ما ظرف 20 سال از تمام کشورهای منطقه از لحاظ فناوری علمی، اقتصادی باید جلو بیافتیم؟ قرار ما در 10 سال پیش این شد.
وی در این مستند به رشد اقتصادی کشورهای منطقه اشاره کرد و گفت: رشد اقتصادی بسیاری از کشورهای شمالی ما در سال های گذشته بین هفت تا هشت درصد است. ما به کجا رسیدیم و رشد اقتصادی ما چند درصد بود؟ در پایان سال 91، رشد اقتصادی ما منفی 6.8 درصد بود و تقریبا 7 واحد درصد منفی بود که ای کاش صفر بودیم. چرا این گونه شد، تورم و وضع رونق اقتصادی و سرمایه چه مقدار بود؟ مگر در همان سیاست چشم انداز 20ساله یک جمله اش این نبود؟'تعامل سازنده با جهان'
روحانی در این مستند به چگونگی انتخاب وزیرامورخارجه خود اشاره کرد و گفت: بعد از ریاست جمهوری ام آقای ظریف را صدا زدم و به او گفتم یک مسئولیت مهمی می خواهم روی دوش تو بگذارم که مساله هسته ای است.
روحانی به سختی به توافق اشاره کرد و گفت: آقایان ظریف، عراقچی و تخت روانچی پیش من آمدند و گفتند دیگر نمی توانیم ادامه دهیم و کاری نمی شود کرد که من به آنها گفتم مطمئنم موفق می شویم.
و در ادامه گوشه‌ای از سخنان ظریف و تیم هسته ای کشورمان در مذاکرات 5+1 و توافق نهایی را پخش کرد که در آنجا ظریف گفت: امروز برای ما یک روز تاریخی می باشد. افتخار بزرگی است اعلام کنیم که به یک توافق در مورد موضوع برنامه هسته ای ایران دست یافته ایم. یک تعهد مشترک به صلح، تلاش مشترک برای امن تر کردن دنیای ما.
در ادامه این فیلم مستند روحانی به توافق برجام و تحریم ها اشاره کرد و گفت: اگر برجام یک کار کرده است؛ آن این که قطعنامه های الزامی فصل هفتم شورای امنیت سازمان ملل را بدون این که لحظه ای ما آن را اجرا و عمل کنیم حتی برای یک روز و یک ساعت و برای اولین بار در تاریخ سیاسی جهان لغو کرد.
وی در این مستند به آغاز دولت و مشکلات آن اشاره کرد وگفت: آغاز دولت مشکلاتی داشتیم. آمار و ارقام مشعشع و درخشان است. نمی خواهم بگویم به وضع مطلوب رسیدیم. ما به وضع مطلوب نرسیدیم اما گام هایی را در این راه برداشتیم.
روحانی در این مستند هنگام نام بردن صدا و سیما فقط شروع به خندیدن کرد و بعد در ادامه این مستند روحانی خطاب به صدا و سیما گفت: مردم را مایوس نکنید. بگذارید نشاط داشته باشند. چطور هر چه گریه کنیم حرام نیست یک دفعه بخندیم حرام است؟
در ادامه این مستند شروع به پخش صحنه های ورزشی، کشتی جهانی در کرمانشاه و حضور زنان در میادین ورزشی در المپیک و مدال آوردن آنها پرداخت و همزمان با پخش این تصاویر روحانی به حضور زنان در همه صحنه های جامعه و به خصوص عرصه های ورزشی اشاره کرد و گفت: هیچ چیز مهم تر از امید برای یک ملت نیست. قهرمانان ما امید آفرینند. ورزش می تواند بالاتر از اقتصاد با ایران هراسی بجنگد.
روحانی ادامه داد: شما در کرمانشاه چه کردید؟ دولت آمریکا را شرمنده نمودید. مردم بزرگوار کرمانشاه میهمان نوازی کردند. دنیا هم قضاوت کرد. مسابقات جهانی المپیک، پارالمپیک. در گذشته بیشتر مردانه بود. امروز به لطف خدا نیم دیگر جامعه ما، بانوان ما وارد صحنه ورزش و رقابت شده اند.از کیمیا تا زهرا تا ساره چه نشاطی را در جامعه ما به وجود آورده اند؟
وی تاکید کرد: مگر می شود کشوری از لحاظ اقتصادی پیشرفت کند و نیمی از جامعه آن در خانه بماند؟ این چه تفکری است که فکر می کنند امنیت زن و اخلاق زن فقط در داخل خانه تامین می شود؟ آن خانه ای که درش هم حتما بسته و دو قفله باشد؟ ما بعد از 37 سال انقلاب اسلامی اگر چنین تفکری در ما هست حتما نقص ماست. زن مشکل نیست. قومیت مشکل نیست. مذهب مشکل نیست.
روحانی در ادامه به مساله قومیت ها در ایران اشاره کرد و گفت: قبل از مساله قومیت همه ایرانی هستیم. اگر ادبیات کردی در دانشگاه کردستان تدریس می شود به این معناست که ما امروز در راستای اجرای قانون اساسی ایران حرکت کردیم.
وی ادامه داد: من به همه مسئولان امنیتی در سراسر کشور عرض می کنم؛ اقوام مختلف در ایران از کرد، بلوچ، ترکمن، عرب و آذری و لر نقاط امنیتی ایران نیستند. این اشتباه است. اینها نقاط قوت و عظمت ایران اسلامی ما هستند.
روحانی در ادامه به مساله حقوق شهروندی اشاره کرد و گفت: من بر حقوق شهروندی اصرار دارم. در حقوق شهروندی همه در کنار هم هستیم. هر کس در این سرزمین است، ایرانی است و نه تفاوتی بین مرد و زن در حقوق شهروندی وجود دارد و نه در مذاهب مختلف و ادیان مختلف و نه در میان اقوام مختلف.
وی در ادامه این مستند به دفاع از حقوق ملت اشاره کرد و گفت: چرا دو میلیارد دلار پول ما که در سال 87 می شد همه اش را بردارند، چرا نشد؟ آن وقت به ما می گویند چرا به آمریکایی ها لبخند می زنید. ما لبخند می زنیم و شما پول‌ها را به آمریکایی‌ها دادید. خدا به ما کمک خواهد کرد در این دادگاه آمریکا را محکوم کرده و پولمان را پس می گیریم.
روحانی افزود: ما که شکایت کردیم تا پولمان را پس بگیریم می گویند چرا لبخند می زنیم. او که رفته پول ما را به آمریکایی‌ها داده می گویند انقلابی است. انقلابی یعنی کسی که از حقوق، حیثیت و عزت مردم دفاع می کند. در تعامل سازنده ما حقمان را می خواهیم. اشتغال جوانانمان و زندگی و رفاه مردم را می خواهیم.
این مستند در ادامه تصاویری از میادین نفتی غرب کارون پخش کرد که همزمان روحانی با پخش این تصاویر گفت: ما یک منبع مشترک نفت بین خودمان و عراق در غرب کارون داریم. عراق شرکت های خارجی از شل و بی پی و ... را آورده و از تمام این منبع استفاده می کند. ما روزی که دولت را تحویل گرفتیم تولیدمان در منطقه غرب کارون 45 هزار بشکه بود. ما باید بالای یک میلیون بشکه نفت برداشت کنیم. ما برنمی داریم آن طرف برداشت می کند و این منبع مشترک خالی می شود. چه کار باید بکنیم؟
روحانی افزود: ما فقط در نفت و گاز بیش از 200میلیارد دلار سرمایه می خواهیم شوخی که نداریم. نمی خواهیم که با ذهن و زندگی مردم بازی کنیم. ما باید خودمان را با شرایط جهانی کم و بیش تطبیق دهیم. انزوا مفهومی ندارد.
وی در ادامه به فضای مجازی و ضرورت بدون فیلتر ماندن آن اشاره کرد و گفت: می توانیم در چنین شرایطی بگوییم فضای مجازی کلا ممنوع و شبکه های مجازی را روزانه و ساعتی فیلتر می کنیم مساله واقعا حل می شود؟
روحانی به استفاده درست از فضای مجازی اشاره کرد و گفت: با آموزش دقیق باید به جوانان بگویم از این ابزار چه استفاده های خوبی می توان داشت؟ با فیلتر و ممنوعیت ما می توانیم زندگی کنیم؟ آیا شدنی است؟ امروز ده‌‌ها نهاد تحت عنوان دغدغه فرهنگی از دولت پول می گیرند در حالی که این بودجه را باید در آموزش و پرورش خرج کنیم.
وی تاکید کرد: نگاه ما به دانش آموز باید کاملا یکسان باشد؛ از هر قومیتی و دارای هر مذهبی و وابسته به هر جناح و حزبی که می خواهد باشد.
روحانی در ادامه این مستند به انتقاد از دولت و رییس جمهور اشاره کرد وگفت: از رئیس جمهور انتقاد کنید. و از نظر من از دیگر قوا هم انتقاد کنید. مگر می شود در دنیای امروز دولتی داشته باشیم که کسی مخالف نباشد. باید بتوان نظر مخالف را گفت.
وی افزود: خیلی از دوستان هستند که به من می گویند چرا در برابر این همه تخریب و حرف‌های تند جواب نمی دهی و حرف نمی زنی؟
** روایت روحانی از صبر و تحمل آیت الله هاشمی؛
در ادامه این مستند تصاویری از روحانی در کنار مرحوم آیت الله هاشمی پخش شد که روحانی گفت: در میان همه دوستانمان و رفقا، آیت الله هاشمی را یکی از صبورترین افراد یافتم. وقتی می گویید بحث نظام، انقلاب و کشور در پیش است تحمل می کرد خیلی شخصیت با تحملی بود و خیلی گذشت می کرد.
وی ادامه داد: در هفته‌های آخر شاید هفت، هشت یا 10 روز قبل از رحلت، به من گفت من از صبر تو تعجب می کنم. گفتم آقای هاشمی شما! که گفت'شما در میان همه ما صبورتر بودید و صبور تر هستید، اما وقتی دولت تو را و تخریب ها را نگاه می کنم و این که سکوت کردی و در برابر این‌ها حرف نمی زنی با این همه رفاقتی که با هم داشتیم من در این حد نمی دانستم تو صبر داری و صبوری می کنی'.
روحانی گفت: یکی از افتخارات دولت یازدهم این است که هر کس هر چه خواست گفت. تقریبا هر کس هم به رئیس جمهوری حرف ناروا زد تا حدی تشویق هم شد. در عین حال مردم ما الحق و الانصاف خوب در صحنه بودند.
**دفاع روحانی از رای مردم در خرداد 92
در ادامه به انتخابات سال 92 اشاره کرد و گفت: اگر شما در خرداد 92 رای می دادید و بعد کنار می رفتید حتما دولت نمی توانست این راه را ادامه دهد. هیچ تردید نکنید. ما راهی را با هم شروع کرده ایم. نیمه راه را آمدیم. برخی از برنامه های ما تکمیل و پایان یافته است. اکثر برنامه‌های ما بین راه و نیمه کاره است باید تکمیل شود برخی مسیرهای سخت هم باید شروع شود.
بعد از پخش نماهنگی روحانی در پایان گفت: دوباره آمدم برای ایران. همه ما باید دوباره بیاییم در کنار هم بایستیم و ایران را بسازیم.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین