کد خبر: ۴۴۵۸۳
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۳۸۵ - ۱۸:۱۷

پاداش امریکا به روسیه

آفتاب‌‌نیوز : بوش در این باره گفته است نشست گروه هشت را بایکوت نخواهد کرد اما «نگرانی خود را درباره رعایت نشدن نرم های دموکراسی» به ولادیمیر پوتین اعلام خواهد کرد. وی گفت: «من از مواضع خود در برابر روسیه عقب نشینی نکرده ام. من مصرانه تلاش می کردم ولادیمیر پوتین را به حمایت از ارزش های جهانی مانند حکومت قانون، آزادی ادیان، حق مردم برای اجتماع و ایجاد احزاب سیاسی و مطبوعات آزاد قانع کنم.»

در هفته های اخیر بسیاری از سناتورهای سرشناس امریکا و در راس آنها سناتور روسافوب (کسی که ترس از روسیه دارد) جان مک کین فشار فراوانی به کاخ سفید می آوردند تا نشست گروه هشت را در سن پترزبورگ بایکوت کند. روزنامه ی تاثیر گذار واشنگتن پست نیز با چنین رویکردی به این مساله دامن می زد.

اما به نظر می رسد بوش قصد ندارد از سیاست پیشین خود در ارتباط با روسیه دست بردارد. به گمان وی بایکوت نشست سران گروه هشت می تواند ضربه سختی به پوتین باشد و بدین ترتیب «روسیه کاملا از گوش فرادادن به هر گونه انتقادی نسبت به خود سر باز خواهد زند.» وی گفت: «من باید دوباره با پوتین دیدار داشته باشم و صمیمانه نگرانی های خود را به وی گوشزد کنم. من تا کنون متقاعد شده ام که روسیه متوجه شده است که منافع روسیه در همکاری با غرب و قرار گرفتن آن در جبهه ی غرب می باشد.»

از لحن سخنان بوش چنین بر می آید که دیدگاه رجب صفرف مدیر کل مرکز مطالعات ایران معاصر در روسیه درباره همسویی روسیه با امریکا در قبال پرونده هسته ای ایران درست تعبیر شده است. 

رجب صفرف پس از همراهی روسیه با غرب در صدور بیانیه شورای امنیت به ایران ابراز داشته: «تغییر موضع آشکار اخیر روسیه درست پس از دیدار لاورف با کوندالیزارایس به وجود آمد و روشن است که موضوع اصلی گفت و گوی میان آنها مساله هسته ای ایران بوده است. اطلاعاتی در دست است که در این دیدار یک توافق غیر رسمی به دست آمده که بر اساس آن پیشنهادهایی به روسیه از جمله تسریع در روند ورود روسیه به سازمان تجارت جهانی، پذیرش کامل روسیه در گروه هشت و شرکت جورج بوش در نشست سران گروه هشت در سن پترزبورگ در ماه ژوئن و برخی دیگر از پیشنهادهای تعارفی داده شده است. در ازای این پیشنهادات، امریکا خواستار عقب نشینی روسیه از مواضع خود در قبال پرونده ی ایران شده است. 

به باور من این اشتباهی بسیار جدی از سوی دولت روسیه بود، چرا که حتی اگر چنین توافقی در کار نبود، کارشناسان خود درباره حقوق روسیه به این نتایج می رسیدند. پس از این دیدار تغییرات زیادی در مواضع روسیه پدید آمد. به عنوان مثال پیش از این دیدار روسیه دو خواسته مطرح می کرد اما پس از آن سرگی لاورف اعلام کرد که پیشنهاد روسیه برای ساخت تاسیسات مشترک غنی سازی اورانیوم در خاک روسیه به قوت خود باقی است به شرطی که ایران همه ی خواست های آژانس بین المللی هسته ای را اجرا کند.»

صفروف همچنین به دیدار پوتین از پکن و عقد قراردادهای دوجانبه بین روسیه و چین اشاره می کند و می افزاید این دیدار نیز در تغییر مواضع روسیه و چین در برابر پرونده ی هسته ای ایران تاثیر فراوانی داشته است.
ظاهرا تاثیر این دیدار نیز به نگرانی ها درباره مسایل تامین انرژی چین و از دست دادن امتیازات فراوان اقتصادی دو کشور در پی تحریم اقتصادی احتمالی ایران بر می گردد.

منتقدین روسیه در امریکا طی هفته گذشته بنا به ادعای پنتاگون درباره کمک اطلاعاتی روسیه به حکومت صدام حسین پیش از اشغال عراق توسط امریکا فشارهای شدیدی به روسیه آورده بودند. این ادعا در امریکا چنان سر و صدایی به پا کرد که کندالیزا رایس وزیر امور خارجه ی امریکا آن را در گفت و گویی با سرگی لاورف مطرح کرد و از وی خواستار توضیح و «اطلاعات کامل تر» شد.

اما تناقض در اینجاست که خود رییسان دپارتمان نظامی امریکا یا درباره اتهامات پنتاگون به روسیه ابراز بی اطلاعی می کنند یا بدبینانه به آن می نگرند.
دونالد رامسفلد وزیر دفاع امریکا در این باره گفت: «من درباره موضوع همکاری روسیه با رژیم صدام حسین از طریق روزنامه ها اطلاع کسب کرده ام.» پیتر پیس رییس ستاد کل ارتش امریکا نیز کل ماجرا را تحریف اخبار تلقی می کند.

البته پس از به نتیجه رسیدن فشارهای امریکا به روسیه و همسویی آن با امریکا در قبال پرونده ی هسته ای ایران تغییر موضع مقامات امریکا درباره ی این اخبار دور از انتظار نبود. این نیز می تواند یکی دیگر از پاداش های امریکا به روسیه باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین