آفتابنیوز : دکتر
داود نعمتی انارکی در گفتوگو با ایسنا به بیان عملکرد صداوسیما در
برگزاری مناظرات و همچنین تبلیغات نامزدهای دوازدهمین دورهی انتخابات
ریاست جمهوری و اتفاقاتی که در این روزها در سازمان صداوسیما رخ داد،
پرداخت و بیان کرد: اولا اصل بیطرفی نسبت به مناظرهها و دیگر برنامهها
در سازمان صداوسیما ملموس بود و همگان به آن اذعان دارند. در ثانی
برنامهها جذابیت و محتوای لازم را برای مخاطبان داشتند.
او
گفت: مهمترین برنامههایی که همچون دفعات قبل برای تبلیغات نامزدها نسبت
به آن اهتمام جدی در صداوسیما وجود داشت، اجرای زنده مناظرات بود که
مسؤولان سازمان بر آن تاکید داشتند که در نهایت هم به صورت زنده برگزار و
تلاش شد تا این برنامهها با دقت و به شکل حرفهای برگزار شوند و نامزدها
آراء و دیدگاههای خود را در برابر سوالها مطرح کنند.
پشت صحنه مناظرهها جذابیتهای خاص خودش را داشت
نعمتی
معتقد است که پشت صحنه مناظرهها هم جذابیتهای خاص خودش را داشت، هم از
سویی تلاش دستاندرکاران را شاهد بودیم و هم از سویی دقت همراهان نامزدها
در توجه به سخنان آنها که جالب توجه بود، چرا که شاید نتیجه مشاورههای
خود را در کلام نامزدها میدیدند.
مدیرکل روابط
عمومی سازمان صداوسیما سپس در توضیحاتی گفت: شروع تا اتمام مناظرهها شامل
چندین مرحله بود. از ورود نامزدها به داخل صداوسیما که مورد استقبال
مسؤولان سازمان قرار میگرفتند و در نهایت آمادهسازی نامزدها برای رفتن به
استودیو و گرفتن مناظره. همچنین سه مشاور هر نامزد را در این مناظرهها
همراهی میکردند که در لابیای که پیشبینی شده بود، مناظره را تماشا
میکردند.
وی دربارهی نگرانیهایی که ممکن بود
در راستای برگزاری مناظرهها ایجاد شود، اظهار کرد: با برنامهریزی صحیح و
هوشمندانهای که انجام شد، مناظرهها به خوبی برگزار و در معرض تماشای
میلیونها مخاطب قرار گرفت. در واقع فضا، فضای بسیار خوبی بود و بسیار عالی
مدیریت شد.
چالشها به پشت صحنه مناظرهها منتقل نشد
او
با اشاره به اینکه در هیچکدام از مناظرهها تنش حادی وجود نداشت، اظهار
کرد: یکسری چالشهای گفتمانی در مناظرهها بین نامزدها پدید آمد که این هم
از ویژگیهای برنامههای زنده است و از طبیعت چنین برنامههایی نشأت
میگیرد. به هر حال در نگاه و دیدگاه هر نامزد با دیگری اختلاف نظرهایی
وجود دارد که در جاهایی هم به چالش کشیده می شد و نکته مهمتر این بود که به
هیچ وجه چالش ها به پشت صحنه مناظره ها منتقل نشد و ما خودمان هم به عنوان
مخاطب از پشت صحنه، بیننده مناظره بودیم و نگرانی ای برای ما ایجاد نکرد.
مدیر
کل روابط عمومی صداوسیما در ادامه درباره عملکرد صدا و سیما و تیمی که
کارگردانی مناظره را بر عهده داشتند یادآور شد: در مورد برنامه های رادیویی
و تلویزیونی نامزدها و مناظره ها هفته ها کار کارشناسی انجام شد و عوامل
فنی و عوامل هنری تلاش کردند به نحو مطلوب و حرفه ای آن را انجام دهند.
نعمتی همچنین تاکید کرد که اصل بی طرفی سازمان در برگزاری مناظره ها ملموس بود و همه نسبت به آن اذعان دارند .
وی تصریح کرد: سازمان صداوسیما در پرداختن به موضوع انتخابات توانست مرجعیت خودش را برای مخاطب حفظ کند.
او
سپس تاکید کرد: رسانه ملی امسال برای اولین بار در موضوع انتخابات برای
فعالیت خود شعار « عدالت رسانه ای، آگاهی بخشی و مشارکت حداکثری » را
انتخاب کرد که واقعا تلاش کرد به این شعار پایبند باشد.
صداوسیما در ضبط و پخش برنامههای نامزدها عدالت را رعایت کرده؟
مدیرکل
روابط سازمان صداوسیما با تاکید بر اینکه صداوسیما در ضبط و پخش
برنامههای نامزدها عملکردی مثبت داشته و عدالت را رعایت کرده است، تصریح
کرد: صداوسیما هیچ تفاوتی بین برنامههای نامزدها قائل نشد و نامزدها،
برنامههای خود را به راحتی در معرض افکار عمومی قرار دادند.
او یادآور شد، این عملکرد، تحقق همان شعار عدالت رسانهای است که رییس محترم صداوسیما آن را در مصاحبهای عنوان کرده بود.
نعمتی
همچنین مطرح کرد: این برنامهها با هدف آگاهی بخشی به مخاطبان از سیاستها
و راهبردهای نامزدها پیش بینی شده بود تا رسانه بتواند نقش موثری را در
تحقق مشارکت حداکثری ایفا کند.
او در ادامه
دربارهی ایجاد فضای نقادی در مناظرهها و اینکه صداوسیما در برنامههای
آتی هم فضای نقد را ایجاد کند، اظهار کرد: از انتقاد و نقد میتوانیم به
عنوان یک ابزار مثبت یاد کنیم. وقتی هر رسانه و یا سازمانی خودش را در معرض
نقد منصفانه و صحیح و حرفهای، کارشناسان و مردم قرار میدهد، میتواند از
نتایج آن بهرهمند شوند و بر نقاط قوت فعالیتهایش بیفراید.
وی
افزود: در طول مدتی که برنامههای مختلف نامزدها از شبکههای مختلف
تلویزیون و رادیو پخش میشود، نسبت به دریافت نظرات مخاطبان اقدام کردیم و
آن را در اختیار مسؤولان قرار دادیم که بسیار مورد توجه بود و نتایج خوبی
به همراه داشت. باید عرض کنم که در ارتباط با مناظرهها هم در فاصله زمانی
۲۴ ساعت برای هر مناظره، حدود ۹ هزار تماس تلفنی مردم را دریافت کردیم و
بلافاصله انعکاس دادیم و از طرفی نقدهایی هم که در رسانهها نسبت به برنامه
ها منتشر می شد در اختیار مسوولان قرار دادیم، چرا که معتقدیم توجه به این
نظرات و نقدها میتواند هم اعتبار رسانه و فعالیتهایش را دوچندان کند و
هم میزان اعتماد مخاطب را به رسانه افزایش دهد و از طرفی منجر به کاهش
نقاط ضعفها شود.
مقایسه این دوره از مناظرات با دورههای قبل
این
استاد ارتباطات در بخش دیگری از گفتوگوی خود در مقایسه عملکرد صداوسیما
در مناظرات این دوره از انتخابات با دوره گذشته اظهار کرد: فکر میکنم هر
کدام از مناظرهها را باید در ظرف زمانی خود مقایسه کرد، اما این نکته را
عرض کنم که دیدگاه های مردم نسبت به مناظره ها مثبت بوده و بعضا اظهار کرده
اند که رسانه رویکردی حرفه ای در برگزاری آن داشته است.
دکور گران مناظرهها چه میشود؟
نعمتی
همچنین درباره دکور مناظرههای انتخاباتی نیز که آیا حفظ خواهد شد، اظهار
کرد: یکی از نقاط قوت برنامه مناظره در تماس های مردمی دکور زیبای آن بوده و
اکثرا به آن اذعان داشته اند و تقاضا کرده اند که دکور برنامه مناظره حفظ
شود و برخی برنامههای گفتوگو محور و مناظرهای در ارتباط با موضوعات
مختلف در آن ادامه پیدا کند، چراکه برنامههای گفتوگومحور و مناظرهای جزو
برنامههایی هستند که هم درصد زیادی بیننده دارند و هم مخاطبان در این
برنامه ها با طرح دیدگاههای مختلف آشنا می شوند و میتوانند ارزیابی
مناسبی نسبت به بحثهایی که در برنامههای مناظرهای انجام میشود، داشته
باشند.
پشت صحنه تصور نمیکردید که شش نامزد رقیب هم هستند
مدیرکل
روابط سازمان صداوسیما در پاسخ به این سوال که جو حضور نامزدهای دوازدهمین
دوره انتخابات ریاستجمهوری دقایقی قبل از شروع مناظره چگونه بود، اظهار
کرد: جو بسیار خوبی وجود داشت و در همین زمان اندک فضای صمیمی بین آن ها
وجود داشت به گونه ای که شما تصور نمیکردید که این شش نامزد به عنوان رقیب
قرار است با یکدیگر مناظره کنند.
چرا پوشش انتخابات در انحصار صداوسیما قرار گرفت؟
در
حالی که برنامههای نامزدهای ریاست جمهوری در تلویزیون، بویژه مناظرهها،
از مهمترین ابزارهای تبلیغاتی به شمار میرود، انحصار تهیه و انتشار اخبار
آن، در این دوره، تنها در اختیار صداوسیما قرار داده شد.
نعمتی
در بخش پایانی گفتوگوی خود درباره عدم حضور خبرنگاران رسانهها در پشت
صحنه مناظرات و دیگر برنامه های نامزدها و انحصاری کردن مصاحبهها برای
خبرنگاران صدا و سیما توضیح داد: بخش عمده برنامههای نامزدهای
ریاستجمهوری زنده پخش میشد و مخاطبان، کل برنامهها را از آنتن زنده شاهد
بودند، از سویی تعداد برنامهها به قدری زیاد بود که واقعا به لحاظ زمانی
شرایطی وجود نداشت که همه خبرنگاران از رسانههای مختلف در صداوسیما حاضر
شوند و این کار ما را پیچیدهتر میکرد. با توجه به اینکه نامزدها در
مدتزمان کمی قبل از ضبط یا پخش در محل استودیو حاضر میشدند بنابراین
امکان اینکه فضایی فراهم شود تا خبرنگاران رسانههای مختلف در آنجا حضور
داشته باشند، وجود نداشت و ما توانستیم فقط شرایطی را برای انجام
مصاحبههای درگاهی برای سه یا چهار خبرنگار سازمان فراهم کنیم.
خبرهای درگاهی خبرنگاران صدا و سیما در مناظرهها
وی
افزود؛ پخش این مصاحبههای درگاهی قبل از شروع برنامه و پس از اتمام آن
برای مخاطب جذابیت های خاصی دارد و روح زنده بودن برنامه را به مخاطب
انتقال می دهد.
مدیر کل روابط عمومی صداوسیما در
پایان با اشاره به ارتباط خوبی که بین روابط عمومی رسانه ملی با دیگر
رسانهها وجود دارد، اظهار کرد: تمام تلاش همکارانم در بخش اطلاعرسانی این
بود که آخرین اخبار حضور نامزدها را در رسانه ملی همراه با عکس در اختیار
رسانهها قرار دهیم و فکر میکنم از این طریق توانستیم تاحدودی رضایت
دوستان خبرنگار و همکاران را در رسانه های دیگر فراهم کنیم.