کد خبر: ۴۴۹۳۹۷
تاریخ انتشار : ۰۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۳۵

مرگ قصاب بندرعباسی بر اثر تب کریمه کنگو تائید شد

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: مرگ قصاب بندرعباسی که با علائمی شبیه تب کریمه کنگو به یکی از بیمارستان های این شهر مراجعه کرده بود، پس از بررسی و آزمایش های صورت گرفته به این بیماری، تائید شد.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایرنا بر اساس گزارش روز سه شنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان ، غلامعلی جاودان افزود: در روزهای گذشته فرد قصابی که در کشتارگاه شهرستان بندرعباس مشغول فعالیت بود با علائم حاد بیماری تب کنگو به بیمارستان مراجعه کرد که تلاش های پزشکی برای نجات این فرد بی اثر ماند.
 
وی بیان داشت: تمام مراکز بهداشتی و درمانی و 17 بیمارستان استان هرمزگان آماده مقابله و پذیرش بیماران با علائم مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو هستند.
 
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اظهارکرد: افراد قصاب، چوپان، دامپزشکان، پزشکان و پرستاران بیشترین جامعه در معرض خطر بیماری تب کریمه کنگو هستند.
 
جاودان یادآورشد: بیماری تب کنگو اپیدمی نیست و شهروندان در صورت مشاهده علائم خون ریزی و افسردگی در بیماران بلافاصله به مراکز درمانی مراجعه کنند.
 
وی با بیان اینکه خوردن گوشت هیچ ایرادی ندارد، گفت: گوشت باید از قصابی های مجاز و با تائید دامپزشکی تهیه شود و زنان خانه دار در هنگام دست گرفتن گوشت از دستکش استفاده کنند و برای اطمینان بیشتر قبل از استفاده، گوشت را 24 ساعت در یخچال نگهداری کنند.
 
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان هم درباره فوت این قصاب بندرعباسی به دلیل ابتلا به تب کنگو گفت: کشتارگاهی که این فرد قصاب در آن اشتغال داشته متعلق به بخش خصوصی است و از بهترین کشتارگاه‌های استان محسوب می‌شود.
 
محمد جانباز افزود: به دلیل وجود سردخانه و توزیع گوشت پس از 12 ساعت نگهداری در سردخانه، امکانی برای آلودگی آن وجود ندارد و مردم به‌هیچ‌عنوان نگران نباشند.
 
وی اظهارکرد: دام هایی که از پاکستان به‌ صورت قاچاق وارد کشور می‌شوند بیشتر از دام‌های ایران به انواع بیماری ها از جمله بیماری تب کنگو مبتلا هستند، اما بااین ‌حال تب کنگو هم‌اکنون به‌عنوان بیماری بومی دام‌های ما نیز به شمار می‌رود.
 
مدیرکل دامپزشکی هرمزگان افزود: برای جلوگیری از شیوع بیماری تب کریمه کنگو در استان از شهروندان توصیه می شود گوشت های مصرفی خود را از قصابی های مجاز و دارای مجوز دامپزشکی خریداری کنند.
 
جانباز اضافه کرد: همچنین مردم هرمزگان دام های نذری خود را از کشتارگاه های مجاز که مورد نظارت اداره کل دامپزشکی استان است، خریداری کنند و در هنگام ذبح دام از دستکش، ماسک و چکمه استفاده کنند.
 
وی گفت: هیچ خطری سلامت مردم بندرعباس را تهدید نمی‌کند و کسانی که به‌صورت مستقیم با دام نیز سرو کار دارند چنانچه نکات بهداشتی را رعایت کنند، هیچ مشکلی پیش نخواهد آمد.
 
گفتنی است طبق آمار دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان امسال پنج مورد مشکوک به بیماری تب کریمه کنگو در استان (بندرعباس 2 مورد، بندرخمیر، میناب و رودان هر کدام یک مورد) مشاهده شده که یک مورد مثبت گزارش شد که به دلیل تاخیر در مراجعه به مرکز درمانی فوت کرده است.
 
بیماری تب کریمه کنگو بیماری کشنده است که از حیوان به انسان سرایت می کند و این بیماری از راه کنه، گوشت های آلوده، خراش روی دست و همچنین از راه تنفس به انسان منتقل می شود. این بیماری در صورت تشخیص به موقع قابل درمان است و داروی آن در کشور وجود دارد.
 
تب شدید، سردرد، خونریزی زیر جلدی و افسردگی از علایم بیماری تب کریمه کنگو است.
 
بیماری در حیوانات اهلی هیچ گونه علائم مشخصی ندارد و خطر انتقال بیماری در انسان در ذبح حیوان آلوده و یا یک دوره کوتاه پس از ذبح حیوان آلوده وجود دارد ( به دنبال تماس با پوست یا لاشه حیوان). همچنین تماس با خون و بافت بیماران بخصوص در مرحله خونریزی یا انجام هرگونه اعمالی که منجر به تماس انسان با خون، بزاق، ادرار، مدفوع و استفراغ آنها گردد، باعث انتقال بیماری می شود.بیمار در طی مدتی که در بیمارستان بستری است بشدت برای دیگران آلوده کننده است.
 
شروع علائم ناگهانی این بیماری حدود یک تا هفت روز طول می کشد.متوسط سه روز ( بیمار دچار سردرد شدید ، تب، لرز، درد عضلانی ) بخصوص در پشت و پاها(، گیجی، درد و سفتی گردن، درد چشم، ترس از نور )حساسیت به نور می گردد.
 
ممکن است حالت تهوع، استفراغ بدون ارتباط با غذاخوردن و گلودرد در شروع بیماری وجود داشته باشد که گاهی با اسهال و درد شکم و کاهش اشتها همراه می شود.
 
تب به طور معمول بین سه تا166 روز طول می کشد و تورم و قرمزی صورت، گردن و قفسه سینه، پرخونی خفیف حلق و ضایعات نقطه ای در کام نرم و سخت شایع هستند.
 
در این بیماری تغییرات قلبی عروقی شامل کاهش ضربان قلب و کاهش فشارخون مشاهده می شود.
 
لازم به یادآوری است این بیماری از سال 78 در ایران شناسایی شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین