کد خبر: ۴۵۱۸۳
تاریخ انتشار : ۲۸ فروردين ۱۳۸۵ - ۱۶:۱۰

مخالفت چین و روسیه با اقدامات تنبیهی علیه ایران

آفتاب‌‌نیوز : چین و روسیه به شدت با هرگونه تحریم یا اقدام تنبیهی بر علیه ایران مخالفند، از سوی دیگر انگلیس متحد اصلی امریکا نیز اعلام کرده است که با حمله نظامی به ایران مخالف است. در حالی که گزینه های پیش روی دولت جرج بوش در برخورد با ایران در حال کم شدن است، برخی از اعضا کنگره امریکا راه حل بن بست موجود در برنامه هسته ای مذاکره مستقیم با ایران اعلام کرده اند. نمایندگانی از دو حزب دمکرات و جمهوری خواه گفته اند که امریکا در مورد برنامه هسته ای ایران برای استفاده از مذاکره مستقیم به روش های دیپلماتیک دیگر نیاز دارد.
روزنامه واشنگتن پست با اشاره به سخنان برخی از اعضا کنگره به نقل از ریچارد لاجر، رئیس کمیته روابط خارجی سنا نوشته است: بخشی از مساله ایران به انرژی مربوط می شود و مذاکره با آن می تواند مفید باشد.
وی همچنین بر خلاف استراتژی دولت بوش گفته است امریکا باید از اعمال فشار بر جامعه بین الملل برای تحریم ایران کمتر استفاده کند.
این در حالی است که مک کورمک سخنگوی کاخ سفید اعلام کرده است که ایالات متحده قصد دارد این هفته متحدین خود را برای اعمال اقدامات تنبیهی بر علیه ایران تحت فشار قرار دهد.
روسیه و چین از اعضا دائم شورای امینت که دارای حق وتو نیز می باشند با اعمال تحریم بر علیه ایران مخالفت کرده اند.
نیکلاس برنز معاون وزیر امور خارجه امریکا که در نشست اعضا دائم شورای امنیت و آلمان در مسکو در مورد برنامه هسته ای ایران شرکت خواهد کرد با بیان اینکه ادامه برنامه هسته ای از سوی تهران به منزوی شدن آن می انجامد ابراز امیدواری کرده است که تحریم هایی که برای ایران در نظر گرفته می شود مردم این کشور را تحت فشار قرار ندهد.
روزنامه واشنگتن پست همچنین با اشاره به مذاکرات ایران و امریکا در مورد مسائل عراق به رد شایعات مربوط به مذاکره دو طرف در مورد برنامه هسته ای ایران از سوی تهران پرداخته است. این روزنامه امریکایی می افزاید: بوش، از هر گونه تلاش ایران برای آغاز دیپلماسی چند جانبه نگران است. چرا که آنها( ایرانی ها) مذاکره مستقیم امریکا ـ ایران در مورد برنامه هسته ای اشان را رد کرده اند، هر چند مذاکره دو جانبه در مورد اوضاع عراق را پذیرفته اند.
این در حالی است که وزیر خارجه امریکا استراتژی این کشور در مقابل ایران را تا پایان مهلت شورای امنیت (28 آوریل) در مرحله دیپلماتیک توصیف کرده است. بنا به گفته مقامات امریکایی اقدام بعدی، اعمال تحریم بر علیه ایران خواهد بود. گزینه ای که با وجود مخالفت چین و روسیه و منافع تجاری کشورهای اروپایی با ایران به نظر دستیابی به اجماع در مورد آن برای امریکا کاری سخت و دشوار باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین