کد خبر: ۴۶۳۷۱
تاریخ انتشار : ۲۵ ارديبهشت ۱۳۸۵ - ۱۴:۱۱

نگاه نیوزویک به حضور نهاوندیان در آمریکا

آفتاب‌‌نیوز :
نیوزویک می نویسد که ایرانی ها و آمریکایی ها هیچگاه رسما با یکدیگر گفت و گو نمی کنند، البته به استثنای معامله سلاح در برابر گروگان که به شکل مخفیانه در دوره ریگان صورت گرفت، از 26 سال پیش تا امروز دو طرف با یکدیگر به مذاکره ننشسته اند. پس این سوال پیش می آید که محمد نهاوندیان مشاور نزدیک مذاکره کننده ارشد هسته ای ایران ماه گذشته در واشنگتن چه کاری داشت؟ 


مقامات آمریکایی می گویند که با حضور وی در این کشور هیچ کاری نداشته اند و در واقع ادعا کردند که اندکی هم از اینکه نهاوندیان گرین کارت آمریکا را داشته متعجب شده اند چرا که موجب ورود و خروج آزادانه وی به این کشور می شود. به گزارش نیوزویک نهاوندیان که خود تحصیلکرده دانشگاه جرج واشنگتن در رشته اقتصاد است، گفته که وی برای انجام امور شخصی از قبیل نشان دادن آمریکا به فرزندش به این کشور سفر کرده است. این موضوع از قول ایرانی های مقیم آمریکا که با وی دیدار داشته اند، نقل شده است.
اما همه داستان به نوشته نیوزویک این نیست چرا که نهاوندیان در سفر چند هفته ای خود با جواد ظریف، نماینده ایران در سازمان ملل دیدار کرده بود و دیداری هم با مقامات گروه بین المللی بحران داشته بود. این گروه فعال اخیرا پیشنهادی برای برون رفت از بن بست ایران و آمریکا ارائه داده است که شامل به رسمیت شناختن حق ایران برای غنی سازی مقادیر کم اورانیوم بوده و در عین حال شامل توقف برنامه هسته ای ایران به مدت سه سال و بازرسی های شدید بین المللی از تاسیسات می شود. نیوزویک می نویسد که در این دیدار نهاوندیان به مسئول خاورمیانه این گروه که از مقامات دولت کلینتون است، اعلام کرده که ایران خواستار گسترده شدن همکاری تمامی مسائل دو جانبه از جمله مساله هسته ای، تجاری و امنیتی را در بر می گیرد و به گفته تهران با واشنگتن از مساله عراق به مسائل دیگر است. این همکاری تمامی مسایل دوجانیه هسته ایی ،تجاری و امنیتی را در بر می گیرد. یکی از شرکت کنندگان این جلسه که خواست نامش فاش نشود، گفت که نهاوندیان به وضوح چشم و گوش خود را برای شنیدن مواضع آمریکایی ها باز کرده و هشیار بوده است. 


احمدی نژاد هم به نظر می رسد که درگیر رقابت میان سیاستمردان ایران در عرصه دیپلماسی شده باشد چرا که در سفرهای خارجی خود کاملا با حسن نیت برخورد کرده و به تازگی نامه ای 18 صفحه ای به جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا فرستاده است. 


گزارشگر نیوزویک معتقد است که هر چند این نامه لحنی تند و خطاب آمیز به قدرت آمریکا داشت ولی در واقع نخستین پیامی بوده که میان سران تهران و واشنگتن از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357رد و بدل شده است و به اعتقاد مقامات ایرانی، این کشور مصمم به مذاکره مستقیم با آمریکاست و منتظر نشانه ای از طرف مقابل است. 


با این حال همانطور که این جمله آمریکایی هم اشاره می کند، موضع تندبوش هنوز تغییر نکرده و او هرگونه مذاکره مستقیم را رد کرده است اما هم چنان خواهان پی گیری دیپلماسی از طریق سه کشور اروپایی است. ولی با ادامه یافتن بن بست دیپلماتیک و بیم و نگرانی مقامات پنتاگون از آینده گزینه های نظامی، موضع شدید دولت هم ممکن است تغییر کند. نیکلاس برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا هم در این خصوص اعلام کرده که منتظر است تا نفوذ آمریکا و شانس موفقیت آن به بالاترین حد ممکن برسد.
هفته نامه نیوزویک در ادامه می آورد که آمریکا که پس از جنگ عراق، در انزوا قرار گرفته، سعی دارد از انزوای بیشتر به سبب بن بست هسته ای با ایران پرهیز کند. دولت بوش در عین حال به دنبال خشنود ساختن شرکای خود به ویژه فرانک والترا اشتاین مایر وزیر خارجه آلمان است که علنا اعلام کرده تنها واشنگتن می تواند وضعیت ایران را از بن بست خارج کند. بوش همچنین از مواضع نظامیان کشورش هم آگاه است به طوری که دو نفر از افسران ارشد آمریکایی به وی گفته اند که ارتش نظر مساعدی نسبت به کارآمدی حملات هوایی علیه تاسیسات ایران ندارد.
حتی دونالد رامسفلد وزیر دفاع آمریکا هم نگران به نظر می رسد به طوری که هفته گذشته اظهار داشت که نقصان اطلاعات در مورد عراق، سبب شده تا در مورد برنامه هسته ای ایران محتاط تر عمل کنند. وی هم چنین از سناتور وارنر، رئیس کمیته تسلیحاتی خواسته که از گزارش هایی که به گزینه نظامی دامن می زنند اجتناب کند. نیوزویک به نقل از مقامات نظامی آمریکا می نویسد که آنها نگرانند که برنامه ایران به حدی فراگیر شده باشد که مقابله نظامی تنها بخشی از آن را در برگیرد و ایران بتواند در مناطق دیگر مثل عراق، افغانستان، خلیج فارس و جنوب لبنان( علیه اسرائیل) اقدامات آمریکا را تلافی کند.
برخی از منتقدان دولت هم می گویند که اگر آمریکا پروسه اقدامات دیپلماتیک را طولانی تر کند، تهران را به اهدافش نزدیک کرده و اینکه اگر آمریکا سه سال پیش به جای ارائه مشوق از طریق سوئیس، مذاکره مستقیم را آغاز کرده بود، اکنون ایران 164 سانتریفیوژ نداشت، اما اکنون اگر وارد مذاکره شود ناچار است سانتریفیوژهای ایران و غنی سازی در مقادیر کم را بپذیرد و معلوم نیست که در صورت ادامه یافتن دیپلماسی در سه سال آینده، آمریکا مجبور به پذیرش چه چیزهای دیگر باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین