کد خبر: ۴۶۷۵۷
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۰:۳۲

روایت زنان اصولگرا از افول دوم خرداد

آفتاب‌‌نیوز :
هنوز زمان زیادی از صحبت های مغز متفکر اصلاحات نگذشته است که دنبال میخی برای تابوت اصلاحات بود. نهال نو پای دوم خرداد با تمام زحمتی که برای رشد گرفت، درخت بی ثمری از آب در آمد و شکست، مهر آخر پرونده ای شد به نام : دوم خرداد. 

نقد اصلاحات از درون
اولین ضربه شکست در انتخابات دور دوم شوراها بر پیکر اصلاح طلبان رد انداخت. انتخاباتی که از نظر کثرت و آزادی در شرکت کاندیداها در نوع خود کم نظیر بود. اما این آزادی رای چندانی را در صندوق اصلاح طلبان نریخت و کام رادیکال ترین کاندیداها نیز از نتیجه آرا تلخ شد. 

با این همه هنوز اصلاح طلبان امید تازه ای را در کرسی های مجلس هفتم می جستند. بازی مجلس هم نتیجه دلچسبی به همراه نداشت و اقلیت دیروز مجلس تبدیل به اکثریت قدرتمند اصولگرا شد. 

اصلاح طلبان هنوز مبهوت و گیج دو شکست پی در پی بودند تا خاتمی با عبای شکلاتی خود در جشن سلامی شرکت کند که عملا میهمانی خداحافظی رئیس جمهور اصلاحات بود. 

معین، شکست خورده آخرین این میدان بود که بعد از ضربه ، نقد اصلاحات از درون جبهه اصلاح طلبی را خواست. 

صدای نقد بیش از هر جای دیگر از جبهه خاموش و از تب و تاب افتاده اصلاحات بلند بود. اما اصولگرایان چه می گویند از دلایل شکست رقیب از نفس افتاده؟ 

اصلاحات بی جمهوریت و اسلامیت
دبیر سیاسی جبهه پیروان خط امام و رهبری ، یک اصولگرای معتقد است. او اصلاح طلبان را محکوم به شکست می داند و از همان زمان نیز بر این شکست ایمان داشته است.او معتقد است ما نظام جمهوری اسلامی را داشتیم که اصلاح طلبان نه به جمهوریت آن عمل کردند و نه به اسلامیت اش. 

مریم بهروزی می گوید: « اصلاح طلبان در همان مقطع طلایی کسب قدرت خود که هم دولت ، هم مجلس و هم شوراها را در اختیار داشتند به قدری سیاسی عمل کردند که ماموریت خودشان را فراموش کردند . همه دیدند که این دولت رفاه و امنیت مردم را نمی خواهد . مردم می دیدند که اینهمه دعوا بر سر قدرت بیشتر و توان خواهی بیشتری است که مردم در آن سهمی ندارند.» 

دبیرکل جامعه زینب ، نقطه قوت اصلاح طلبان را در توسعه سیاسی و رشد مطبوعات می داند . نقطه قوتی که به زعم وی مثبت هم نبوده است و می گوید:« یکی از داغ ترین شعارهایی که دولت اصلاح طلب داد توسعه سیاسی بود.اگر ملاک این توسعه افزایش گروه ها و احزاب باشد موفق بوده اند. اما این احزاب چقدر مفید عمل کردند یا در زمینه مطبوعات که با وجود گسترش رسانه ها تعداد تخلفات مطبوعاتی و تنش هایی که مطبوعات درست می کردند هم بیشتر شد. نتیجه این توسعه سیاسی نه رقابت سالم بود و نه آرامش سیاسی.»
 
بهروزی تز گفتگوی تمدن ها یا سیاست تنش زدایی را تا حدودی نادیده می گیرد و در مورد عملکرد دولت اصلاحات در حوزه سیاست خارجی می گوید:« آن زمان ما یک دیپلماسی فعال نداشتیم . فقط واژه های غربی می آمدند و تبلیغ می شدند، اما سیاست خارجی ما منفعل بود. حالا بعد از 8 سال باز ندای اسلام خواهی و عدالت طلبی و روح ولایت فقیه است که دیپلماسی ما را فعال کرده است.» 

وی افزایش قیمت نفت را بزرگترین شانس مردم و اصلاح طلبان در آن مقطع می داند و می گوید:« بالا رفتن قیمت نفت دست دولت اصلاح طلب نبود و نتیجه توجه خدا به مردم بود و گرنه چنان چالش اقتصادی در آن دولت به وجود می آمد که کسی نمی توانست آن را جمع کند. چنانچه تا آخر هم این دولت یک اقتصاد رهایی داشت که پایه و اساس اش هم روشن نبود.» 

عضو ارشد پیروان خط امام و رهبری ، انتقادات اصولگرایان را سنگ اندازی ندانست و با نام بردن دوم خرداد با عنوان " حماسه حضور" یادآور شد که تمام انتقادات به خاطر ضربه نخوردن نظام بوده است. 

شايق:اصلاح طلبی شکست نخورده است
در حالی که با سالگرد دوم خرداد تحلیل از دلایل شکست داغ تر شده و اصلاح طلبان با جدیت بیشتری آن را دنبال می کنند ، ندایی از جبهه اصولگرایان بر خواست که می گفت: اصلاح طلبان شکست نخورده اند. 

صدا از حنجره عشرت شایق، یکی از جنجالی ترین چهره های اصولگرای مجلس هفتم برمی خواست. 

نماینده تبریز از واژه شکست چندان برآشفت که تلفن خود را به قهر خاموش کرد و وقتی دوباره سر سخن گشود گفت:« چه کسی گفته اصلاحات شکست خورده است. این کلمه بار منفی دارد. این چه نگاهی به عرصه های سیاسی است که وقتی جریانی جای خود را به جریان دیگری می دهد می گویند شکست خورد.اگر این نگاه حاکم شود باید به همه روسای جمهور گذشته بگوییم روسای شکست خورده.» 

شایق تعریف شکست را عدم تحقق شعارهای انتخاباتی می داند و معتقد است:« شعار دوم خرداد توسعه سیاسی بود که محقق شد. مگر کسی برای حفظ کیان ارزش های دینی یا معیشت مردم شعار داده بود؟ بعد از شعارها هم بحث قانون اساسی است و کسانی که به صحنه می آیند باید به آن عمل کنند. قوانین زیادی داریم که از قبل هم کسی به آن عمل نمی کرد و شاید در دولت نهم هم به آن توجه نکند. اینجا دیگر مردم بدون تعارف یا رای می دهند یا نه.» 

این نماینده اصولگرا، شرط اول اصولگرایی را عدالت می داند و می گوید:« اگر من یا هر کس دیگری که ادعای اصولگرایی داریم عدالت را در نظر نگیریم اصولگرا نیستیم. اگر من امروز به کسانی که در مجلس ششم بودند و رای نیاورند با حقارت نگاه کنم فردا جانشین من هم همین کار را می کند.من اصولگرا هستم و باید بدانم که مادام العمر اصولگرایی در صدر قدرت نخواهد ماند.» 

شایق اشتغال زایی را بزرگترین مطالبه مردم می داند و می گوید اگر ما به این مورد توجه نکنیم اصولگرایانی می شویم که فردا یکی مثل شما دنبال دلایل شکست اش می گردد. 

عضو کمسیون اصل نود مجلس ششم از همراهان خود می خواهد از مصادره واژه اصولگرایی دست بردارند و اصولگرایی خود را در نقد به دور از توهین و بر پایه عدالت نشان دهند.
عشرت شایق نگاه سوم یک اصولگرا را در نقد اصلاح طلبان نشان داد. نگاهی که شاید با مواضع رادیکال قبلی او در موارد مختلف چندان سازگار نبود. 

تاریخ تبرئه گر
اصلاح طلبان هنوز در حال ترمیم بدنه خود هستند. آنها هنوز پیکره زخمی خود را در جستجوی دلایل شکست می کاوند.
اصولگرایان نیز به دلیل کسب قدرت مشغله هایی دست و پا گیرتر از نقد رقیب دارند.
در این میان شاید تاریخ اصلاح طلبان را تبرئه کند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین