کد خبر: ۹۰۷۳۲۰
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۷
تبلیغات

گلوگاه در کامپیوتر به چه معناست؟ وقتی اجزای سیستم در تعارض هستند!

در رایانه‌های شخصی گلوگاه به مولفه‌ای گفته می‌شود که قدرت پردازش یا عملکرد گرافیکی را محدود می‌کند. گلوگاه معمولا به دلیل تفاوت در حداکثر قابلیت‌های دو جزء اتفاق می‌افتد، جایی که حداکثر ظرفیت یک قسمت از قسمت دیگر بیشتر است و باعث ایجاد یک اثر گلوگاهی می‌شود که در آن عملکرد کاهش می‌یابد.
گلوگاه در کامپیوتر به چه معناست؟ وقتی اجزای سیستم در تعارض هستند!
آفتاب‌‌نیوز :

 گلوگاه مفهومی با اهمیت برای گیمر‌ها و افرادی است که تمایل دارند سیستم حرفه‌ای اسمبل کنند. در صورتی که قطعات مناسبی انتخاب نکنید و باهم از نظر قدرت و سرعت سازگاری مناسبی نداشته باشند گلوگاه اتفاق می‌افتد. در این حالت یکی از قطعات نمی‌تواند از نهایت توانش برای پردازش استفاده کند.

در ادامه توضیحات بیشتری درباره این مفهوم خواهیم داد. در صورتی که قصد خرید کامپیوتر گیمینگ دارید این مطلب برایتان مفید خواهد بود.

گلوگاه چیست؟

گلوگاه در کامپیوتر به چه معناست؟ وقتی اجزای سیستم در تعارض هستند!

در رایانه‌های شخصی گلوگاه به مولفه‌ای گفته می‌شود که قدرت پردازش یا عملکرد گرافیکی را محدود می‌کند. گلوگاه معمولا به دلیل تفاوت در حداکثر قابلیت‌های دو جزء اتفاق می‌افتد، جایی که حداکثر ظرفیت یک قسمت از قسمت دیگر بیشتر است و باعث ایجاد یک اثر گلوگاهی می‌شود که در آن عملکرد کاهش می‌یابد. گلوگاه رایانه شخصی لزوما به دلیل برند، سن یا کیفیت قطعات اتفاق نمی‌افتد؛ بلکه در حقیقت به عملکرد آن‌ها در رابطه با سایر قطعات ابستگی دارد. در صورتی که قطعات را به درستی انتخاب نکنید با این مشکل مواجه خواهید شد و نمی‌توانید از حداکثر قابلیت‌های دستگاه استفاده کنید. این اتفاق بیشتر در مواردی می‌افتد که CPU و GPU اختلاف بسیار زیادی از لحاظ سرعت عملکرد داشته باشند. هنگامی که گلوگاه اتفاق می‌افتد به این معنی است که CPU یا GPU شما به اندازه کافی قدرتمند نیستند که بتوانند با کاری که می‌خواهید انجام دهید سازگار شوند. این موضوع می‌تواند در بازی باعث کاهش نرخ فریم و عملکرد شود؛ همچنین می‌تواند منجر به لکنت صدا و تصویر در هنگام پخش محتوای آنلاین یا تماشای فیلم شود.

انواع گلوگاه در کامپیوتر

گلوگاه انواع مختلفی دارد و در صورت خرید اشتباه در هر قطعه‌ای در کامپیوتر ممکن است اتفاق بیفتد.

۱.     گلوگاه CPU و GPU؛ وقتی CPU قوی‌تر است

CPU مسئول کل عملیات محاسباتی است و دستورالعمل‌های رندر را به واحد پردازش گرافیکی (GPU) ارسال می‌کند. در اغلب مواقعی که گلوگاه اتفاق می‌افتد CPU آنقدر ضعیف است که نمی‌تواند با یک کارت گرافیک قدرتمند در دستگاه‌های با برنامه‌ریزی ضعیف همراه شود و تعداد فریم‌ها در ثانیه را به شدت محدود می‌کند. در صورتی که قدرت CPU و GPU یکسان باشد می‌توانید از ۱۰۰ درصد قدرت هر دو نهایت استفاده را داشته باشید. با توجه به این موضوع هنگام خرید cpu دقت کافی داشته باشید.

۲.     گلوگاه GPU و CPU؛ غلبه GPU بر CPU

در صورتی که پردازنده قوی‌تری از کارت گرافیک داشته باشید نیز مشکل گلوگاه خواهید داشت. در هر صورت بین این دو قطعه باید تناسب کافی وجود داشته باشد؛ بنابراین قبل از خرید بهتر است درباره همه قطعات و سازگاری آن‌ها با یک دیگر به درستی تحقیق و پرس و جو کنید.

۳.     گلوگاه هارد دیسک

یکی دیگر از موارد گلوگاه به هارد دیسک مربوط می‌شود. اگر از دستگاه قدیمی‌تری استفاده می‌کنید؛ اما CPU، GPU و همچنین RAM خود را ارتقا داده‌اید، گزینه بعدی که باید ارتقا دهید، هارد دیسک است. هارد‌های قدیمی‌تر زمان بارگذاری طولانی‌تری را تجربه می‌کنند. در صورت ارتقا بهتر است از SSD استفاده کنید.

۴.     گلوگاه صفحه‌نمایش

فقط اجزای داخلی نیستند که باعث ایجاد گلوگاه می‌شوند. فرض کنید که صاحب یک Nvidia RTX ۳۰۸۰ پیشرفته هستید، اما همچنان روی یک مانیتور ۶۰ هرتز و ۱۰۸۰ p بازی می‌کنید. در حالی که خروجی ویدیوی شما استثنایی خواهد بود، و بازی‌ها را با تنظیمات فوق‌العاده بازی می‌کنید، بیشترین بهره را از سخت‌افزار خود نمی‌برید، که نوع دیگری از گلوگاه است.

چگونه می‌توان گلوگاه در کامپیوتر را تشخیص داد؟

گلوگاه در کامپیوتر به چه معناست؟ وقتی اجزای سیستم در تعارض هستند!

متوجه شدن درباره گلوگاه کامپیوتر کار سختی نیست. تنها نیاز به جست و جو و مشورت با افراد حرفه‌ای دارد. می‌توانید با استفاده از برنامه‌های جانبی به میزان مصرف GPU و CPU نظارت کنید. باید هنگام انجام بازی‌های مختلف و کار‌های گرافیکی سنگین نظارتی روی عملکرد این دو قطعه داشته باشید. در صورتی که GPU مصرف بیشتری از CPU داشته باشد گلوگاه اتفاق می‌افتد. در کنار این موارد سایت‌های زیادی هستند که با وارد کردن مشخصات سیستم می‌توانید از آن‌ها اطلاعات خوبی در زمینه گلوگاه به دست آورید.

خرید قطعات کامپیوتر از فروشگاه اینترنتی تکنولایف

در صورتی که قصد خرید کامپیوتر گیمینگ دارید و می‌خواهید کیس گیمینگ اسمبل کنید یا حتی نیاز به سیستمی قدرتمند برای رندرینگ یا کار‌های تخصصی دیگر دارید می‌توانید تمامی قطعات مورد نیاز آن از جمله CPU و GPU را خریداری کنید؛ همچنین می‌توانید رم و سایر لوازم مورد نیازتان را نیز از همین سایت خریداری کنید. تمامی قطعات مورد نیاز یک سیستم حرفه‌ای را می‌توانید از فروشگاه اینترنتی خریداری کنید و در صورت مشکل درباره سازگاری قطعات با یکدیگر می‌توانید از کارشناسان مجرب کمک بگیرید. خرید از تکنولایف بسیار راحت، ایمن و خوشایند بوده و خیلی زود پس از سفارش، کالای مورد نظر را دریافت خواهید کرد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین