کد خبر: ۴۶۹۸۲
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۱:۳۳

حامد کرزای در اصفهان

آفتاب‌‌نیوز :
پیش از سفر کرزای به تهران وزیر خارجه و سخنگوی وی از ابراز تمایل کابل به میانجیگری در روابط ایران و آمریکا خبر داده بودند اما شخص رییس جمهور افغانستان در پایان سفر رسمی اش در حضور همتای ایرانی خود گفت که در دیدار با رئیس جمهور ایران بین خودمان حرفهای "سری" زیادی داشتیم.

کرزای در پاسخ به سوال یک خبرنگار افغان درباره اینکه  وی حامل پیام " سری " به ایران بوده است گفت چنین نبوده و  به چه دلیل باید پیام سری وجود داشته باشد،رییس جمهور افغانستان می گوید همه چیز ما آشکار است و دیدگاههای مشترکی با دیگر داریم. 

حامد کرزای پیش از عزیمت به اصفهان با همتای ایرانی خود یک بیانیه مشترک صادر کرد.این بیانیه در واقع گزارش رسمی از نتیج سفر رییس جمهور افغانستان به تهران است. متن کامل بیانیه تهران به شرح زیر است.


جناب آقاي حامد كرزاي، رييس جمهوري اسلامي افغانستان در راس يك هيات عالي‌رتبه از تاريخ 6 الي 8 خرداد ماه (ماه جوزا) 1385 بنا به دعوت رسمي جناب آقاي دكتر محمود احمدي‌نژاد، رييس جمهوري اسلامي ايران از تهران ديدار رسمي به عمل آوردند. جناب آقاي كرزاي در جريان اين ديدار با مقام معظم رهبري و رييس محترم جمهور و رييس مجلس شوراي اسلامي ملاقات و گفت‌وگو کردند. 

هدف از اين ديدار، گفت‌وگو و تبادل نظر مقامات دو كشور در خصوص گسترش روابط دو جانبه، تداوم مشاركت جمهوري اسلامي ايران در بازسازي افغانستان، رايزني و تبادل نظر پيرامون مسايل منطقه‌يي و تحولات بين‌المللي بود و در اين راستا گفت‌وگوهاي مفيدي صورت گرفت.


طرفين در راستاي توسعه و تقويت هر چه بيشتر روابط بر اساس حسن همجواري، احترام به حاكميت ملي و مصالح دو كشور با بيان اين مطلب كه مرزهاي مشترك دو كشور، مرزهاي صلح و دوستي بوده و منافع دو ملت را تضمين مي‌نمايد. بر گسترش همكاري‌هاي مرزي، امنيتي و مبارزه قاطع با اشرار تاكيد کردند و به منظور تداوم اين همكاري‌هاي مرزي، امنيتي و مبارزه قاطع با اشرار تاكيد کردند و به منظور تداوم اين همكاري‌ها و گسترش آن خواستار برگزاري مداوم جلسات كميسيون عالي مشترك امنيتي براي ساماندهي همكاري‌ها در اين زمينه شدند.


جمهوري اسلامي ايران، بازسازي افغانستان را در مقطع كنوني ضروري‌ترين نياز در راستاي تثبيت امنيت و توسعه پايدار در افغانستان مي‌داند و بر اين اساس هم‌چنان در برنامه‌هاي عمراني، سرمايه‌گذاري و ايجاد صنايع در اين كشور كمك و همكاري خواهد نمود. طرف افغاني ضمن قدرداني از طرح‌ها و اقدامات انجام شده در چارچوب كمك‌هاي جمهوري اسلامي ايران به افغانستان طي چهار سال گذشته، خواستار تداوم اين همكاري‌ها شد.


با عنايت به ايجاد زيرساخت‌هاي حمل و نقل و ترانزيتي در توسعه‌ي اقتصادي منطقه، دو طرف جهت احداث طرح مهم راه‌آهن خواف – هرات كه در راستاي توسعه‌ي راه‌هاي ارتباطي افغانستان مي‌باشد، به توافق رسيدند. جزييات اجراي اين پروژه‌ي مهم توسط هيات‌هاي كارشناسي دو كشور مورد بررسي قرار گرفته و يادداشت تفاهم اجرايي آن در حضور روساي محترم جمهور دو كشور امضاء شد.


دو طرف ضمن ابراز رضايت از توافقات به عمل آمده‌، در مورد تشكيل كميسيون مشترك اقتصادي بين دو كشور، بر برگزاري دومين اجلاس آن در آينده نزديك كه مي‌تواند اقدام مهمي در جهت توسعه هر چه بيشتر روابط اقتصادي دو كشور باشد، تاكيد کردند.


دو طرف ضمن ابراز خرسندي از اسناد امضاء شده در جريان اين سفر (موافقت‌نامه تشويق و حمايت از سرمايه‌گذاري، همكاري قضايي، استرداد مجرمين و انتقال محكومين به حبس و همكاري‌هاي فرهنگي، علمي و آموزشي و يادداشت تفاهم احداث خط آهن، قرنطينه‌ي گياهي و ...) بر اجرايي نمودن توافقات به عمل آمده تاكيد کردند. طرفين هم‌چنين آمادگي خود را جهت مذاكره كارشناسان فني دو كشور و امضاء اسناد همكاري در راستاي تحكيم، تقويت و تسهيل روابط دو جانبه در كليه‌ي زمينه‌ها از جمله تعيين مرزهاي گمركي جديد در مناطق مشتركي مرزي را بر اساس اصول حسن همجواري و منافع مشترك مورد تاكيد قرار دادند.


جمهوري اسلامي ايران آمادگي شركت‌هاي ايراني را جهت مشاركت فعال به صورت دو جانبه يا چند جانبه در طرح‌هاي بازسازي افغانستان اعلام نمود. دولت افغانستان ضمن استقبال از مشاركت شركت‌هاي ايراني در بازسازي و سرمايه‌گذاري در افغانستان تلاش خواهد کرد تا تسهيلات و زمينه‌هاي لازم را براي سرمايه‌گذاري و فعاليت بخش‌هاي مختلف اقتصادي فراهم کنند


با عنايت به وجوه مشترك فراوان فرهنگي و تاريخي دو كشور كه زمينه را براي توسعه هر چه بيشتر روابط در زمينه‌هاي مختلف فراهم نموده است، دو طرف از اقدامات مهمي كه در بخش فرهنگي و آموزشي در خصوص آموزش كادر وزارتخانه‌هاي افغانستان، اعزام مستشاران فني، اعطاي بورس تحصيلي، چاپ كتب درسي، احداث و تجهيز مدارس و كتابخانه‌ها و ... صورت گرفته، ابراز خرسندي نموده و تداوم آن را مورد تاكيد قرار دادند.


مواد مخدر هم‌چنان به عنوان يكي از معضلات اساسي در منطقه و جهان محسوب مي‌شود، رفع اين معضل نيازمند همكاري و مبارزه همه جانبه بين‌المللي با اين پديده است. عدم توجه به اين موضوع موجب بروز مشكلات سياسي و اجتماعي در افغانستان و منطقه شده و مي‌تواند زمينه‌ي رشد تروريسم را فراهم آورد. در جهت مبارزه با مواد مخدر با عنايت به اين كه برنامه‌ها و اقدامات مهمي در اين زمينه بين بخش‌هاي ذيربط دو كشور با همكاري جامعه‌ي بين‌المللي در جريان مي‌باشد، جمهوري اسلامي ايران ضمن آمادگي كمك و هرگونه همكاري جهت ريشه‌كن شدن كشت مواد مخدر در افغانستان، توجه بيشتر جامعه‌ي جهاني و دولت افغانستان جهت مقابله با اين پديده ضروري مي‌داند.


دو طرف ضمن ابراز اميدواري به استمرار و تسريع روند بازسازي جهت فراهم شدن زمينه بازگشت مهاجرين افغان در ايران در چارچوب برنامه‌ي سه جانبه با كميسارياي عالي پناهندگان سازمان ملل متحد در اين زمينه تاكيد کردند. طرفين ضمن رايزني در خصوص همكاري‌هاي منطقه‌يي بر لزوم هماهنگي بيشتر در مجامع و سازمان‌هاي منطقه‌اي از جمله اكو در چارچوب منافع مشترك تاكيد کردند. دو طرف هم‌چنين از همكاري‌هاي سه جانبه منطقه‌يي جمهوري اسلامي ايران و افغانستان با ازبكستان و تاجيكستان (به صورت جداگانه) كه در راستاي توسعه‌ي اقتصادي و تسهيل ارتباطات و ترانزيت كالا به افغانستان خواهد بود، ابراز رضايت کردند. طرفين با بيان خطر تروريسم در منطقه و جهان بر مبارزه همه جانبه با آن تاكيد و خواستاري همكاري‌هاي مشترك كشورهاي منطقه و جهان در مبارزه و ريشه‌كني اين پديده‌ي شوم شدند.


طرفين ضمن تاكيد بر حق مسلم كشورها و برخورداري آنها از فن‌آوري‌ها و صنايع جديد از جمله فن‌آوري صلح‌آميز هسته‌يي در چارچوب قوانين بين‌المللي، ضرورت دستيابي به راه‌حل مسالمت‌آميز در پرونده‌ي هسته‌يي جمهوري اسلامي ايران از طريق گفت‌وگوهاي ديپلماتيك را مورد تاييد قرار دادند.

این بیانیه به امضای محمود احمدي‌نژاد رييس جمهوري اسلامي ايران و حامد كرزاي رييس جمهوري اسلامي افغانستان رسیده است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین