کد خبر: ۴۷۰۹۷
تاریخ انتشار : ۱۰ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۷:۰۹

پیشنهاد نیویورک تایمز به کاخ سفید: مذاکره کنید

آفتاب‌‌نیوز : نیویورک تایمز ادعا می کند که اگر اوضاع همین طور پیش برود امکان دستیابی ایران به سلاح هسته ای در طول دهه آینده بیشتر خواهد شد و این خود چشم اندازی نه چندان مطبوع از ایران ارائه خواهد داد که اکنون هم در پی مواجهه با غرب است.
هیچ یک از استراتژی هایی که تاکنون در جهان در پیش گرفته شده، احتمال چندانی ندارد که شیوه ایران را تغییر دهد. مشوق هایی که اروپا می تواند ارائه دهد برای ترغیب ایران به توقف برنامه هسته ای خود بسیار محدود به نظر می آید. 

تحریم هایی که مورد قبول چین و روسیه هم هستند، در این مقطع زمانی چندان تاثیری بر ایران نخواهند داشت و علاوه بر آن چند گزینه معدود نظامی که واقعا قابل اجرا باشند، بیش از آنچه مفید باشند، ضرر به دنبال خواهد داشت. 

چنین چشم اندازی برای این مشکل که نمی توان از آن چشم پوشی کرد، نیازمند یافتن رویکردی کاملا متفاوت است ؛یعنی گفت و گوی مستقیم میان تهران ـ واشنگتن که در آن به ایران بسته متنوعی از مشوق های اقتصادی و تضمین های امنیتی درازای توقف کامل تمامی برنامه هایی ارائه شود که به اعتقاد واشنگتن منجر به تولید سوخت مورد استفاده در سلاح هسته ای می شود. 

در حال حاضر برخی از مقامات ایرانی به دنبال چنین مذاکراتی هستند ولی واشنگتن به نظر تمایلی به این کار ندارد. نیویورک تایمز معتقد است که خود داری دولت بوش از مذاکره مستقیم، برای منافع بلند مدت آمریکا بسیار پرهزینه خواهد بود زیرا برنامه غنی سازی اورانیوم ایران ادامه می یابد و زمان به نفع واشنگتن پیش نخواهد رفت. 

مذاکره مستقیم با ایران ممکن است به توافقی قابل قبول میان دو طرف نینجامد ولی با آزمودن تمایل ایران به چانه زنی به طور جدی، آمریکا خود را در شرایط دیپلماتیک قوی تری در جهان قرار داده و می تواند بعدها از تحریم های موثر جهانی بهتر استفاده کند.

 به نظر می رسد که تلاش های کنونی واشنگتن برای صدور قطعنامه ای معنا دار از سوی سازمان ملل علیه ایران، راه به جایی نخواهد برد به طوری که دو هفته پیش در لندن، که با هدف نزدیکی دیدگاه های پنج کشور عضو دائم شورای امنیت برگزار شده بود، تنها باعث پررنگ شدن تفاوت های میان اعضا شد. 

چین و روسیه که از ابتدا مخالف تحریم و نظامی گری بودند، هنوز هم با استدلال به اینکه گزینه های دیپلماتیک به پایان نرسیده اند، بحث در مورد تحریم علیه ایران را زود می دانند.
حتی متحدان اروپایی واشنگتن مانند آلمان هم معتقدند که مذاکره مستقیم میان ایران و آمریکا به برون رفت از این وضع منجر خواهد شد. 

در واقع بدون حمایت چین و روسیه از آمریکا در شورای امنیت، این کشور در اتخاذ اقداماتی نمادین از قبیل محدودیت های بانکی و مالی اروپا و آمریکا برای ایران، بسیار مشکل پیدا خواهد کرد زیرا چنین کاری تاثیر چندان بارزی بر کشوری که روزانه 300 میلیون دلار درآمد نفتی دارد، نخواهد داشت. 

تنها تحریمی که شانس مقابله با ایران را افزایش می دهد، تحریم جامعه جهانی در مورد خرید نفت ایران است. اگر دولت آمریکا به انجام مذاکره مستقیم با ایران رضایت دهد و ایرانی ها مخالفت کنند، متقاعد کردن چین و روسیه هم برای در پیش گرفتن چنین تحریمی بسیار آسان تر خواهد بود.  

به عقیده تحلیل گر نیویورک تایمز ،تا زمانی که دولت بوش از مخالفت سر سخت خود با مذاکره مستقیم دست بر ندارد، تصور ایرانی غیر هسته ای هم دشوار خواهد بود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین