کد خبر: ۴۷۳۳۴
تاریخ انتشار : ۱۹ خرداد ۱۳۸۵ - ۰۰:۲۵

گزارش هفته: جهان در انتظار پاسخ ایران

آفتاب‌‌نیوز : کاندولیزا رایس، وزیر امور خارجه آمریکادر عین حال که همواره در خصوص فعالیت های هسته ای ایران از لحنی تهدید آمیز استفاده می کرد،یکی از حامیان حل مناقشه هسته ای ایران از طریق دیپلماسی به شمار می رود.

 رایس باید استعفا بدهد(کلیک کنید) 

به همین علت او همواره مورد انتقاد طیف حاکم بر سیاست خارجی آمریکا موسوم به نئو محافظه کاران بوده است. 

بعد از اعلام تصمیم آمریکا برای ورود به جریان مذاکرات هسته ای، نئو محافظه کاران موضع جدید آمریکا مبنی بر آمادگی مشروط آمریکا برای گفت و گو با ایران را نشانه ضعف و تردید سیاستمداران کاخ سفید دانستند و به همین علت خواستار استعفای وزیر امور خارجه آمریکا شدند.

هر چند که اعلام آمادگی مشروط آمریکا برای ورود به مذاکرات هسته ای باعث خوشحالی سیاستمدارانی در این کشور شد که طرفدار چنین اقدامی بوده اند ولی مشروط بودن این مذاکرات باعث مطرح شدن انتقاداتی توسط تعدادی از سیاستمداران مطرح این کشور گردید. 

بدون پیش شرط با ایران گفتگو کنید(کلیک کنید)

 در همین خصوص جیمی کارتر، رئیس جمهور اسبق آمریکا ضمن تشکر از دولت این کشور برای اعلام آمادگی برای ورود به مذاکرات هسته ای به سیاستمداران آمریکایی هشدار داد که باید بدون پیش شرط با ایران مذاکره کنند.

اعلام تصمیم آمریکا برای ورود به مذاکرات هسته ای بازتاب جهانی گسترده ای در بین متحدان اروپایی آمریکا داشت. یکی از کشورهای که بیش از هر کشور اروپایی دیگری از این تصمیم استقبال کرد آلمان بود. آنجلا مرکل، صدر اعظم آلمان و فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر امور خارجه این کشور برای حل پرونده هسته ای ایران از طریق دیپلماتیک تلاش های زیادی انجام داده بودند و حتی چندین بار رسما از ایالات متحده درخواست ورود به مذاکرات را کرده بودند.

 به جواب ایران خوش بین هستم(کلیک کنید) 

به هر حال سیاستمداران آلمانی با تشکر از تصمیم آمریکا به اظهار نظرهایی در خصوص جواب نهایی جمهوری اسلامی ایران پرداختند. در همین خصوص اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان در این هفته اظهار امیدواری کرده بود که به جواب مثبت ایران برای قبول تعلیق غنی سازی برای مذاکره با آمریکا خوش بین است. 

مهمترین رویدادی که در این هفته در پرونده هسته ای ایران شاهد آن بودیم ورود خاویر سولانا، کمیسر سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران و تحویل بسته تشویقی کشورهای 1+5 به علی لاریجانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی بود.

 خاویر سولانا در بدو ورود خود به ایران مورد استقبال منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران قرار گرفت و در طی اقامت 24 ساعته خود در ایران با علی لاریجانی و منوچهر متکی گفت و گوهایی انجام داد.

 پایان مذاکرات لاریجانی و سولانا (کلیک کنید) 

هر چند که این دیدارها پشت درهای بسته و بدون حضور خبرنگاران انجام شد ولی اظهارات صورت گرفته از سوی هر دو طرف مذاکره نشان دهنده مثبت بودن مذاکرات بوده است. منوچهر متکی در جریان این مذاکرات گفته بود اگر هدف آنها سیاسی کردن پرونده ایران نباشد ما می توانیم با آنها مذاکرات سازنده ای داشته باشیم.

منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران در اظهارات خود به این موضوع اشاره کرد که  اتحاد و همدلي مردم و مقاومت جمهوري اسلامي ايران در پرونده هسته اي، باعث عقب نشيني غربي‌ها شد.

 متکی: غربی ها عقب نشینی کردند(کلیک کنید)
  
وزیر خارجه ایران می گوید که رويكرد جديد تهران موجب شد تا پرونده هسته‌اي از بين راه شوراي امنيت برگردد و اروپائي‌ها پيشنهادهای  جديدي ارائه كنند.

مثبت ارزیابی شدن مذاکرات سولانا با مقامات ایرانی سبب افزایش امیدها و ملاقات ها در بین مقامات اروپایی شد. در همین خصوص آنجلا مرکل، صدر اعظم آلمان و ژاک شیراک، رئیس جمهور فرانسه در دیداری که با یکدیگر در برلین داشتند ایران را تشویق به پذیرش پیشنهادات ارائه شده از سوی کشورهای 1+5 کردند.

 ایران به پذیرش بسته اروپا تشویق شد(کلیک کنید) 

مرکل در یک کنفرانس خبری مشترک با رئیس جمهور فرانسه گفته بود،ما هر کاری که می توانستیم انجام دادیم تا آمادگی طرف خودمان (اروپا) را برای مذاکره با ایران نشان دهیم، حالا نوبت ایران است.

اما جالب توجه اینکه در حالی که کشورهای اروپایی در این هفته ارزیابی مثبتی از روند مذاکرات داشتند و سعی درترغیب ایران به پذیرش مشوق های ارائه شده می کردند وزیر خارجه عمان در دیدار نخست وزیر و وزیر خارجه مصر ادعا کرد که کشورهای حوزه خلیج فارس از تبعات زیست محیطی نیروگاه هسته ای بوشهر نگران هستند .یوسف بن علوی گفته بود این نگرانی برای همه ما مشروع است.

 این شیخ های نگران(کلیک کنید)

با وجود تشویق ها یا ابراز نگرانی هایی که دراین هفته صورت گرفت ایالات متحده در یک موضع گیری رسمی همه کشورها را به آرامش دعوت کرد و گفت باید برای تصمیم گیری در خصوص مشوق های ارائه شده به ایران مهلت کافی داد تا در این خصوص تصمیم مناسبی بگیرد. 

باید به ایران مهلت بدهیم(کلیک کنید)

 تونی اسنو، سخنگوی کاخ سفید این هفته گفت باید به ایرانی ها زمان کافی بدهیم تا آنها نگاهی به پیشنهادها  بیندازند. او افزود:نباید از ایران انتظار یک جواب سریع را داشت.

یکی دیگر از مهمترین اخباری که در این هفته مورد توجه رسانه ها و مطبوعات خبری جهان قرار گرفته بود موضوع محتوای پیشنهادهای  ارائه شده به ایران بود. 
یکی از موضوعاتی که خبرگزاریها و مطبوعات جهان توجه خاصی به آن در این هفته نشان دادند این بود که آیا در مشوق های ارائه شده توسط سولانا به ایران تضمین امنیتی به ایران ارائه شده است یا خیر.

 آمریکا: به ایران تضمین امنیتی ندادیم 

انتشار اخباری در این خصوص آمریکا را وادار به اظهار نظر رسمی در این باره کرد. شان مک کورمک، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در این باره گفت که در مشوق های ارائه شده هیچ تضمیمی در خصوص عدم استفاده از اقدام نظامی علیه ایران به این کشور ارائه نشده است. وي در پاسخ به پرسشي در خصوص اقدامات آتي واشنگتن در صورت رد طرح پيشنهادي از طرف ايران گفته بود كه اگر ايران با مذاكره مخالفت كند گام هاي بعدي بايد در شوراي امنيت برداشته شود.

تحولات پرونده هسته ای ایران در این هفته نیز همچنان سبب نوسان قیمت در بازار جهانی انرژی شد. پس از ارزیابی مثبت ایران از پیشنهاد اروپا که نگرانی از قطع منابع نفتی خاورمیانه را کاهش داد،‌بهای نفت روز چهارشنبه نزدیک به 72 دلار در هر بشکه رسید. نفت خام آمریکا با 26 درصد کاهش با قیمت 24/72 دلار و نفت برنت لندن با 23 درصد کاهش با بهای 58/70 دلار معامله شد. 

این در حالی است که روز دوشنبه پس از هشدار ایران در مورد به خطر افتادن جریان انرژی در منطقه در صورت خطای آمریکا، بهای نفت به بیش از 73 دلار صعود کرده بود.

اما یکی از اتفاقات دیگر این هفته نیز انتشار اخباری در خصوص ارسال نامه ای توسط کمیته یهودیان آمریکایی – آیپک – به بیش از 100 هزار عضو این کمیته و درخواست از آنها برای کمک مالی به این کمیته برای تشدید مواضع آمریکا علیه فعالیت های هسته ای ایران بود. 

نامه به 100 هزار عضو آیپک برای تحریم ایران(کلیک کنید) 

 این اقدام در حالی صورت گرفت که جرج بوش، رئیس جمهور آمریکا اعلام کرده بود که به دنبال حل پرونده هسته ای ایران از طریق مذاکره است.

اینک پس از تحویل بسته مشوق های اروپا به ایران، جهان در انتظار پاسخ تهران است.

 انتظار می رود جمهوری اسلامی حداکثر تا پیش از برگزاری نشست رهبران هشت کشور صنعتی جهان در سن پترز بورگ روسیه موضع رسمی خود را در قبال مشوق های اروپایی ارایه کند.

 هشت کشور بزرگ صنعتی جهان ،24 تیر ماه  به مدت دو روز نشست ویژه خود را به ریاست روسیه برگزار خواهند کرد.

 روسیه، چین، آمریکا، بریتانیا، آلمان، ایتالیا، ژاپن، فرانسه و کانادا عضو گروه هشت هستند که شامل گروه 1+5 نیز می شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین