کد خبر: ۴۷۵۹۸۰
تاریخ انتشار : ۲۶ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۹

کلانتری: در آلودگی هوای تهران کامیون ها مقصر هستند

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به سهم بالای کامیون‌ها در آلودگی هوای شهر تهران اظهار کرد: ۵۱ درصد آلودگی شهر تهران ناشی از تردد ۲۰ تا ۲۵ هزار کامیون است که شبانه وارد تهران می‌شوند.
آفتاب‌‌نیوز : به گزارش ایسنا، عیسی کلانتری در مراسم روز جهانی حفاظت از لایه اوزون که امروز در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد اظهار کرد: تجربه طرح ملی حفاظت از لایه اوزون نشان می‌دهد که می‌توان با یک کار هماهنگ مشکلات محیط‌ زیستی را حل و فصل کرد.

وی افزود: وقتی تخریب لایه اوزون از سوی مردم و مسئولان درک می‌شود و وقتی اجماع ملی و بین‌المللی در این زمینه ایجاد می‌شود می‌بینیم که بعد از ۳۰ سال لایه اوزون ترمیم می‌شود. این سبک و مدل در حفاظت از لایه اوزون را باید در محیط زیست کشورمان الگو قرار دهیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: خوشبختانه دولت جمهوری اسلامی ایران همیشه به تعهدات بین‌المللی خود پایبند بوده است. پایبندی به پروتکل مونترال در زمینه حفاظت از لایه اوزون نمونه بارز این خصیصه است همچنین جمهوری اسلامی ایران به سایر تعهدات در قالب برجام یا صلح ایران و عراق پایبند بوده و هرگز تعهدات بین‌المللی خود را زیر پا نگذاشته است.

کلانتری در ادامه اظهار کرد: امیدواریم یک تعهد ملی نیز برای حل مشکلات محیط زیست در داخل کشور داشته باشیم و بتوانیم مشکلات عمده محیط زیست کشور در حوزه پسماند، تخریب خاک، هدررفت منابع آبی و از بین رفتن حیات وحش را حل کنیم.

وی با تاکید بر اینکه لازم است مردم در جریان مشکلات محیط زیست کشور قرار گیرند، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست باید بتواند مشکلات محیط زیست کشور را عمومی کند چون بدون توجه و مطالبه‌گری مردم نمی‌توانیم مشکلات را حل و فصل کنیم. قطعا با چند محیط‌بان یا حضور چند کارشناس محیط زیست در اجلاس‌های خارجی نمی‌توانیم بر مشکلات فائق بیاییم.

کلانتری با بیان اینکه موفقیت در طرح ملی حفاظت از لایه اوزون باید الگوی حل مشکلات داخلی محیط زیست کشور باشد، گفت: باید بتوانیم مشکلات محیط زیست را عمومی کنیم چون بدون مردم نمی‌توانیم مشکلات را حل و فصل کنیم برای همین قصد داریم با توسعه آموزش و فرهنگ‌سازی محیط زیست، ۸۰ میلیون محیط‌بان داشته باشیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست به لحاظ تشکیلاتی دچار تحولاتی خواهد شد، گفت: در تغییرات جدید سازمان کاوه مدنی در مدیریت اجتماعی، فناوری و آموزش محیط زیست فعالیت خواهد کرد.

کلانتری با تاکید بر اینکه نباید اصل محیط زیست را با مسائل فرعی اشتباه بگیریم، گفت:‌ برخی مسائل محیط زیستی ممکن است برای گروه خاصی در کشور جذابیت داشته باشد اما واقعیت این است که مشکلات عمده مثل آلودگی هوا در کلان‌شهرها و پسماندها در نقاط مختلف کشور به ویژه در استان‌های شمالی،محیط زیست کشور را به خطر انداخته است.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد:در سازمان حفاظت محیط زیست نباید اصل را فدای فرع کرد. متاسفانه شاهد آن هستیم که در مسائل اساسی محیط زیست کارشناس کافی در سازمان حفاظت محیط زیست نداریم. این بدین معناست که منابع محدود این سازمان را به‌خوبی تخصیص نداده‌ایم.

کلانتری در ادامه اظهار کرد: امیدواریم پروژه حفاظت از لایه اوزون را به عنوان یک الگو مدنظر قرار دهیم زیرا وقتی تولیدکنندگان و انتشاردهندگان مواد مخرب با خطرات این مواد آشنا می‌شوند خود آنها برای جلوگیری از انتشار مواد مخرب پیشقدم می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست باید بتواند در برابر برخی درخواست‌ها و پروژه‌ها راهکار ارائه دهد، ‌گفت: این سازمان نباید در مقابل طرح‌ها و پروژه‌های مختلف «نه» بگوید چون در این صورت کسی حرف سازمان را گوش نمی‌دهد و بخش‌های مختلف سازمان را دور می‌زنند بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست باید بتواند در مقابل ملت و نسل‌های آینده پاسخگو باشد. اگر در مواردی سیاست‌ها و درخواست‌ها ضد توسعه‌ای و ضد محیط زیستی بود آنها را باید اصلاح کنیم.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست در پایان اظهار کرد: مقام معظم رهبری نیز به حفظ محیط زیست پایبند هستند و بسیار تاکید دارند ولی در عین حال ایشان معتقدند باید برای درخواست‌هایی که مشکل محیط زیستی دارند جایگزین داشته باشیم امیدواریم بتوانیم سازمان حفاظت محیط زیست را به یک سازمان مردمی تبدیل کنیم تا مردم به حرف ما گوش دهند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین