کد خبر: ۴۷۷۶۳
تاریخ انتشار : ۲۸ خرداد ۱۳۸۵ - ۱۴:۱۷

افشای فکس محرمانه در باره مذاکره ایران وآمریکا

آفتاب‌‌نیوز :
این روزنامه به نقل از مقامات دولت پیشین آمریکا می نویسد که در آن زمان دولت بوش فکر می کرد که دولت ایران در ‌آستانه مشکلات قرار دارد و این فرصت را کوچک شمرد.آنها حتی رسما به سفیر سوئیس که این فاکس را فرستاده بود اعتراض کردند ،هر چند ظاهر نامه حکایت از اصل بودن این پیشنهاد و حمایت از سوی ایران داشت. 

واشنگتن پست پس از بیان این موضوع به ماه گذشته بر می گردد که دولت بوش ناگهان تغییر سیاست داده و اعلام کرد که حاضر است به گفتگوهای اتحادیه اروپا با ایران بر سر برنامه مناقشه برانگیز هسته ای این کشور بپیوندد. 

اکنون بسیاری از مقامات دولت قبلی می گویند که آمریکا در سال 2003 فرصتی مناسب را از دست داد زیرا در آن زمان قدرت آمریکا در اوج بود و این هم هنوز به این سطح از دانش هسته ای نرسیده و به چنین درآمد بالای نفتی دست نیافته بود.

واشنگتن پست: آمریکا باید با ایران مذاکره کند(کلیک کنید)

 یکی از مقامات ارشد سابق شورای ا منیت ملی آمریکا که پیشنهاد ایران را دیده بود می گوید که در آن زمان ایران در حال غنی سازی نبود و اقدام این کشور تلاشی جدی برای دستور کاری جامع در مصالحه ایران – آمریکا محسوب می شد. 

واشنگتن پست سپس مدعی می شود با اینکه گزارش این اقدام ایران مربوط به گذشته است، اصل این سند از هفته های اخیر به دست یکی از کارشناسان خاورمیانه در بنیاد کارنگی رسیده است.

 این کارشناس می گوید که آنرا از طریق منابع ایرانی به دست آورده است و این روزنامه آمریکایی هم صحت آنرا با مقامات سابق ایران و آمریکا تایید کرده است. به گفته این کارشناس خاورمیانه در آن زمان ایران از پیروزی سه هفته ای آمریکا در عراقی که هشت سال نتوانسته بود آنرا شکست دهد، هراسان بوده و در این پیشنهاد مجموعه اهداف ایران برای مذاکره با آمریکا آورده است که شامل دستیابی کامل به فناوری هسته ای صلح ‌آمیز، پایان دادن به تحریم ها و رسمیت شناختن «منافع قانونی امنیتی» ایران شده و ایران در مقابل حاضر به همکاری کامل به قوانین هسته ای، اقدام جدی در مقابل تروریسم و همکاری در عراق و از این دست مسائل شده است. 

در حال حاضر کارشناسان آمریکایی اذعان دارند که موضع آمریکا اکنون کاملا ضعیف تر از گذشته است و فرصت های بسیاری از دست رفته است. 

ریچارد هاس که در آ‌ن زمان رئیس سیاستگذاری وزارت خارجه بود و اکنون رئیس شورای روابط خارجی آمریکاست، در این خصوص می گوید که رویکرد آن زمان ایران به سرعت رد شد. 
وی معتقد است با اینکه تشخیص حمایت همه جانبه از این پیشنهاد در ایران دشوار بوده ولی ارزش بررسی داشته است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین