به گزارش برنا، اخیرا نیویورک تایمز با انتشار مطلبی اتهامات رسوایی های متعدد اخلاقی را علیه هاروی وینشتاین، تهیه کننده و مغول نسل جدید هالیوود مطرح کرده است. تهیه کننده بسیاری از مهم ترین فیلم های تاریخ سینما مثل «پالپ فیکشن»، «شکسپیر عاشق»، «دار و دسته نیویورکی»، «مالنا»، «سگ های انباری»، «شکلات»، «ارباب حلقه ها»، «بیل را بکش»، «شیکاگو»، «هوانورد»، «فارنهایت 11/9»، «لعنتی های بی آبرو»، «سخنرانی پادشاه»، «چشمان بزرگ»، «هشت نفرت انگیز» و... که سال 2004 به خاطر خدماتش به صنعت سینمای بریتانیا توانست نشانی سلطنتی را از آن خودش کند که معادل شوالیه برای غیر بریتانیایی ها است.

 انگار همه رسانه ها منتظر چنین روزی بوده اند و حالا خیلی ها از این که فساد اخلاقی وینشتاین در یک دهه گذشته بر ملا شده ابراز خوشحالی می کنند. اما این فقط رسانه ها نیستند که با هیاهوی خبری شادیشان را علنی کرده اند. همکاران و دیگر اعضای صنعت سینما هم به اتفاقات اخیر واکنش نشان داده اند.

لینا دانم، بازیگر، نویسنده و تهیه کننده هالیوودی در صفحه توییتر خودش نوشته: «آن زنی که تصمیم گرفت در مورد تجربه آزار و اذیت خودش توسط وینشتاین صحبت کند لایق احترام ما است. این یک شوخی یا آسان نیست. این شجاعت است.»

رز مک گاون بازیگر سریال افسون شده بدون آوردن نام وینشتاین نوشت: «هر کسی با ---- کار می کند در این شریک است. در اعماق وجودتان می دانید که شما خیلى کثیف هستید. خودتان را تمیز کنید.»

امبر تامبلین، بازیگر فیلم های «127 ساعت» و «جانگوی رها از بند» که دومی یکی از مهم ترین فیلم های کمپانی وینشتاین هم به حساب می آید با انتشار لینک مطلب نیویورک تایمز می نویسد: «توجه داشته باشید و هیچ وقت فراموش نکنید: با جلو آمدن، زنان چیزی به دست نمی آورند و همه چیز خودشان را از دست می دهند.»

اسکات دریکسون کارگردان فیلم «دکتر استرنج» هم با شبیه دانستن این رسوایی و رسوایی کلیسای کاتولیک نوشت: «30 سال مخفی کردن سوء استفاده جنسی- نه فقط در کلیسای کاتولیک بلکه در هالیوود اوج لیبرالیزم»

اما اگر دنبال چهره های درجه یک صنعت سینما هستید می توانید پیام بری لارسن را بخوانید. بازیگر برنده اسکار بهترین نقش اول زن برای فیلم «اتاق» که به زودی با نقش کاپیتان مارول به دنیای ابرقهرمانان دیزنی وارد می شود در صفحه اجتماعی خودش نوشت: «مثل همیشه در کنار نجات یافتگان شجاع تجاوز و آزار جنسی هستم. این تقصیر شما نیست. من به شما ایمان دارم.»

جاد آپتاو کارگردان کمدی «فاجعه» هم نوشته: «پولدارها، سکوت را با توافق ها می خرند. این بند محرمانه به وحشی ها اجازه می دهد دهه ها به بقیه مردم آسیب برسانند.»

جیک تپر ژورنالیست و کاریکاتوریست آمریکایی هم از قول تهیه کننده هالیوودی دیگری که می شناخت و نمی خواست نامش را فاش کند نوشت: «از این که این قدر طول کشید تا رفتار هاروی وینشتاین رو شود شوکه شده ام. این یکی از رازهای علنی هالیوود بود.»

اما شاید جالب ترین بخش واکنش ها به این رسوایی در کنفرانس خبری کاخ سفید رخ داد. هاروی وینشتاین یک دموکرات متعصب است که در طول و پیش از انتخابات کمک های سنگینی به این حزب کرده. همین نکته دستمایه سوال کنایه آمیز یک خبرنگار از سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید شد. خبرنگاری پرسید آیا شما فکر می کنید بعد از این رسوایی دموکرات ها باید پولی که برای کمپین های انتخاباتیشان از وینشتاین گرفته اند را پس دهند؟ که البته سارا سندرز با پاسخی به دور از حاشیه سازی گفت که این موضوع به خودشان ربط دارد و ما تصمیم گیرنده نیستیم.

اما در چنین شرایطی وکلای ویشتاین اعلام کرده اند از نیویورک تایمز شکایت خواهند کرد. آنها اعلام کرده اند که این گزارش جعلی و ساختگی است و نیویورک تایمز بدون در نظر گرفتن مدارکی که از سوی آنها ارسال شده اقدام به انتشار عجولانه گزارش کرده. جالب این که در صحبت های چارلز هاردر به عنوان یکی از وکلای اصلی این پرونده آمده که تمام پرداخت های این پرونده به حساب «سازمان زنان» ریخته خواهد شد. اما سخنگوی نیویورک تایمز هم گفته که به ادعای مطرح شده در گزارش خودشان ایمان دارند و می گوید که پیش از انتشار گزارش، وینشتاین فرصت پاسخگویی پیدا کرده. پاسخی که تماما در متن گزارش بازتاب داده شده است.

نکته جالب اما واکنش اعضای شرکت وینشتاین است. ابتدا درک زیف یکی از ثروتمندترین پشتیبانان شرکت و از اعضای بلند پایه هیئت مدیره استعفا داد. دیروز هم دو عضو دیگر اصلی هیئت مدیره، تیم سارنوف و مارک لزری تصمیم به خروج از کمپانی گرفتند. سارنوف قائم مقام مدیر عامل شرکت و لزری که یکی از مالیکن تیم بسکتبال میلواکی باکس هم به حساب می آید مدیر مالی این کمپانی بود. شنیده می شود احتمال این که خود هاروی ویشتاین هم امروز یا در این هفته از سمت خودش استعفا دهد وجود دارد. با وجود این مسائل چیزی که برای کارگردانان کمپانی وینشتاین می تواند نگران کننده باشد این است که مدیر عامل شرکت درست در فصل جوایز مورد حمله رسانه ها قرار گرفته و این مسئله شاید باعث تغییر سرنوشت تعدادی از مجسمه های اسکار شود. خصوصا این که برادران وینشتاین دو تن از پر قدرت ترین دستان پشت پرده آکادمی به حساب می آیند.