کد خبر: ۴۸۵۰۸۷
تاریخ انتشار : ۰۴ آبان ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۴

تعیـین جنسیت مرگبار

طی سالیان اخیر تعیین جنسیت جنین بازار داغی پیدا کرده و علیرغم خطرناک بودن برای سلامت جنین، زوجین علاقمند تا قبل از تولد فرزند خود جنسیت آن را به دلخواه خود تعیین می کنند و به نوعی در جنسیت جنین دخالت دارند.
آفتاب‌‌نیوز :
برخي از زوجين مايلند حتي جنسيت اولين فرزند خود را هم تعيين كنند، عدهاي نيز براي بارداريهاي دوم و سوم و چندم خود به سراغ مراكز سونوگرافي براي تعيين جنسيت جنين رفته و با مراجعه مكرر به اين مراكز به دنبال جنسيت دلخواه خود مي روند.

به باور برخي متخصصان زنان با پيشرفت تكنولوژي و دستاوردهاي علم پزشكي تعيين جنسيت جنين امروزه كار دشواري نيست و تنها به بودجه خانواده ها بستگي دارد؛ هر چند كه استفاده از اين تكنيك ها ارزان نيست اما امروزه به راهي براي تحقق آرزوهاي بسياري از خانواده هاي ايراني تبديل شده و اين مسير را براي خانواده هايي كه از وضعيت مالي خوبي برخوردار هستند هموار كرده است.

بر اساس تحقيقات ميداني، هزينه هر سونوگرافي در مراكز دولتي زير50 هزار تومان و در مراكز خصوصي 150 هزار تومان ميباشد. هزينه سونوگرافي 3 بعدي و 4 بعدي كه تنها در مراكز خصوصي انجام مي شود نيز بين 250 هزار تا 300 هزار تومان در نوسان است كه تنها افراد متمول جامعه از خدمات سونوگرافي سه بعدي و چهار بعدي استفاده مي كنند. 

نگاه اين قشر به انجام اين نوع سونوگرافي تشريفاتي است و براي پر كردن و تكميل آلبوم خاطرات دوران بارداري و زايمان خود مكرراً اقدام به انجام سونوگرافي سه بعدي و چهار بعدي مي كنند و ديگر از جنبه الزام پزشكي خارج شده است.

در همين رابطه متخصص زنان و زايمان و فلوشيپ نازايي در گفتوگو با خبرنگار «خبرجنوب» با اشاره به برخي توصيهها براي تعيين جنسيت جنين گفت: توصيه برخي افراد به زوجين مبني بر استفاده از رژيم غذايي و يا ... براي تعيين جنسيت جنين هيچ گونه جنبه علمي ندارد و اين موارد توصيه نميشود.

دكتر صديقه عمويي افزود: تنها در صورتي كه در خانوادههاي زوجين سابقه ناهنجاري ژنتيكي وابسته به جنس وجود داشته باشد پزشكان توصيه به انجام آزمايشهاي PJD (تشخيص ژنتيكي قبل از انتقال جنين) و يا IVF (لقاح خارجي) ميكنند.

وي گفت: توصيههاي غيركارشناسي مبني بر تعيين جنسيت جنين تنها ميتواند موجب از دست رفتن فرصتهاي طلايي براي بارور شدن زوجين شود.

در ادامه كارشناس مامايي و اولين مجري زايمان در آب در جنوب كشور نيز در گفت و گو با «خبرجنوب» گفت: استاندارد استفاده از سونوگرافي در دوران بارداري در جهان 3 تا 4 مرتبه است اما در صورت بروز علائم خطر، به تشخيص پزشك، سونوگرافي در شرايط ويژه نيز انجام ميشود.

دكتر مريم فخار با اشاره به خطرات ناشي از سونوگرافي در دوران بارداري براي جنين اظهارداشت: افراط در سونوگرافي باعث ايجاد استرس در جنين مي شود.

وي افزود: براساس مقاله هاي علمي، عوارض ناشي از سونوگرافي سه بعدي و چهار بعدي بسيار شديدتر است و باعث كاهش شنوايي جنين شده و انجام آن توصيه نميشود.

فخار با بيان اين كه سونوگرافي سه بعدي و چهار بعدي تنها براي تشخيص اختلالات و ناهنجاريهاي جنين بايد انجام شود، گفت: متاسفانه اين نوع سونوگرافي به دستاويزي براي خانواده هاي ثروتمند تبديل شده و جنبه تشريفاتي پيدا كرده است به نحوي كه زنان باردار طبقه مرفه براي تكميل و پر كردن آلبوم خاطرات دوران بارداري و زايمان خود با صرف هزينههاي گزاف اقدام به انجام سونوگرافي سه بعدي و 4 بعدي ميكنند و به گونه اي اين نوع سونوگرافي را از بعد پزشكي خارج كرده اند كه علاوه بر ايجاد استرس در جنين، باعث كاهش شنوايي نوزاد نيز مي شود.

منبع: خبرجنوب
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین