کد خبر: ۴۸۶۹۶
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۸۵ - ۱۱:۳۴
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی:

شورای امنیت در مورد ایران متحد نیست

آفتاب‌‌نیوز :  
اواخر هفته گذشته متن موافقتنامه ای که دولت های بریتانیا، فرانسه و آلمان به ایران پیشنهاد داده اند تا بر اساس آن، غنی سازی اورانیوم در این کشور به تعلیق در بیاید، از طریق دولت های عضو شورای امنیت سازمان ملل متحد دراختیار رسانه ها قرار گرفت. 

بروجردی در پاسخ خود افزود: با توجه به حساسیت موضوع و بدون یک کار کارشناسی دقیق نمی توانیم به یک جمع بندی برسیم و در مذاکرات اخیر آقایان لاریجانی و سولانا در مورد ابهامات موجود پیشنهاد بحث شد. 
وی اظهار داشت: فکر می کنم با یک فاصله زمانی منطقی جمهوری اسلامی ایران به یک جمع بندی نهایی برسد و نظر نهایی خود را اعلام کند. 

رئیس کمیسیون امنیت ملی تأکید کرد: آنچه که از آغاز جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد این بود که با توجه به اینکه کار تحقیقاتی امری متفاوت با غنی سازی صنعتی است بنابراین، این مرحله از کار غنی سازی که مورد نیاز دانشمندان هسته ای است استمرار می یابد.
بروجردی گفت: غرب باید بپذیرد کار تحقیقاتی غنی سازی هسته ای با کار صنعتی هسته ای متفاوت است ما در این مرحله در همین حد فعال هستیم و به نظر می رسد این مرحله به عنوان واقعیتی از سوی غرب باید پذیرفته شود. 

وی اظهار داشت:‌با توجه به این واقعیت که 5/2 سال به طور کلی عملیات غنی سازی خود را متوقف کردیم تکرار این توقف کامل ضرورتی ندارد.
نماینده بروجرد در مجلس هفتم افزود: با توجه به اینکه آمریکا و کشورهای غرب منتظر نتیجه مشترک هستند راه حصول پذیرفتن، قبول غنی سازی صلح آمیز است که در مراحل تحقیقاتی است و برای مراحل بعدی هم همانگونه که اعلام شده ایران آماده مذاکره است. 

رئیس کمیسیون امنیت ملی در پاسخ به این سوال که در شرایط فعلی بهترین راه برای ما پذیرفتن بسته است یا نه گفت: مشکلی در پذیرفتن بسته نداریم و با توجه به اینکه اگر آنها از پیش شرط خود مبنی بر تعلیق کامل صرفنظر کنند زمینه برای مذاکره آماده می شود. 

بروجردی در پاسخ به این سوال که نهایتا واکنش شورای امنیت چگونه خواهد بود تصریح کرد: شورای امنیت به نظر می رسد همان کشورهای 1+5 هستند و من فکر می کنم نظر واحدی در مورد پرونده ایران ندارند.
وی اظهار داشت: کشورهای عضو دائم شورای امنیت مانند چین و روسیه تا کنون نشان دادند به دنبال نگاه سیاسی نیستند بلکه دنبال این هستند که بر اساس راه حل منطقی حرکت کنند. 

بروجردی در پایان افزود: امیدوار هستیم به جای نگاه سیاسی، با یک نگاه فنی و حقوقی در شورای امنیت روند طبیعی پرونده دنبال شود.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین