کد خبر: ۴۸۷۱۳
تاریخ انتشار : ۲۴ تير ۱۳۸۵ - ۲۲:۲۱

اسراییل و انفعال اعراب

آفتاب‌‌نیوز :   
لازمه پاسخ به تجاوز اسرائیل به سوریه داشتن اتحاد میان رهبران کشورهای اسلامی است اما آیا کشورهای اسلامی از چنین اتحادی برخوردار هستند؟ 

بهر حال به دنبال نشست بی نتیجه شورای امنیت سازمان ملل متحد که روز جمعه برگزار شد، روز  شنبه وزیران امور خارجه کشورهای عربی زبان در قاهره پایتخت مصر گرد هم می آیند تا تدابیر لازم برای متوقف کردن عملیات نظامی اسرائیل علیه لبنان و فلسطینی ها را بررسی کنند.
 نشست قاهره در شرایطی برگزار می شود که رایس وزیر امور خارجه ایالات متحده آمریکا با یاد آوری این که این نشست نوعی حمایت از تروریست است به همتایان عرب خود در خصوص عواقب این نشست هشدار داد.

 در مقابل وزرای امور خارجه عرب زبان اطمینان دادند در این نشست حماس را به دلیل فتنه انگیزی هایش محکوم خواهند کرد. به نظر می رسد نشست قاهره همراه با دشواری هایی خواهد بود.
 
« محمد بجاوی» وزیر امور خارجه الجزایر  به این دشواری ها اعتراف کرد و از اعراب خواست تا در برابر اسرائیل با هم متحد شوند اما آیا یکپارچگی اعراب امکان پذیر است؟ 
پاسخ به این پرسش را می توان از لابلای نوشته های
« محمد رندی» نویسنده الجزایری روزنامه البلاد در مطلبی با عنوان« دیگر محکوم هم نمی کنند» پیدا کرد که نوشته است: رهبران عرب از ترس آمریکا قادر به محکوم کردن اسرائیل نیستند.
با این وجود نتیجه نشست پایانی وزرای امور خارجه کشورهای عرب را می توان حدس زد.
 در پایان این نشست بیانیه ای صادر خواهد شد که روز  جمعه مشابه آن را « اکما الدین احسانی اوغلو» دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی صادر کرد.
احسان اوغلو در بیانیه ای که از سوی سازمان کنفرانس اسلامی صادر کرد حملات گسترده اسرائیل به سرزمین فلسطین و لبنان را به شدت محکوم کرد.
 
دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی حتی برای دبیر کل سازمان ملل متحد هم نامه ای نوشت و از او خواست تا برای متوقف کردن حمله های اسرائیلی ها دخالت کند.
اکنون پرسشی که فرا روی ما قرار می گیرد این است که آیا بیانیه ها و قطعنامه های سازمان ها و کنفرانس های اسلامی ضمانت اجرایی هم دارند؟ 
در ارزیابی عملکرد نشست های رهبران جهان عرب سازمان ها و کنفرانس های اسلامی به ویژه با نقد عملکرد سه دهه فعالیت سازمان کنفرانس اسلامی به وضوح متوجه می شویم که این سازمان در برخورد با بحران ها به صدور بیانیه و قطعنامه بسنده می کند و از اتخاذ مواضع عملی ناتوان هستند. 

57 کشور عضو سازمان کنفرانس اسلامی از تاریخ راه اندازی این سازمان تاکنون 10 جلسه در سطح رهبران و بیش از 32 نشست در سطح وزیران امور خارجه در مورد بحران فلسطین برگزار کرده اند که در پایان همه این نشست ها تنها به صدور قطعنامه و بیانیه بسنده کرده اند.
با این وجود بیانیه اخیر دبیر کل سازمان کنفرانس اسلامی و نتیجه پایانی نشست روزشنبه قاهره هر چه باشد بسان قعطنامه ها و بیانیه های قبلی این سازمان ها در حد بیانیه خواهد ماند و نمی توان انتظار کاری جدی و جدیدی را از نتیجه این بیانیه ها و قطعنامه ها داشت.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین