کد خبر: ۴۹۰۴۵
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۲:۱۰

ایران در میان بازی های ظریف مسکو و واشنگتن

آفتاب‌‌نیوز : بر این اساس چند پرسش می توان طرح کرد.آیا ارتباطی بین پرونده هسته ای ایران و بحران جمهوری های خود خوانده آبخازیا و اوستیای جنوبی با دولت جمهوری گرجستان هست؟ آیا پیوستن یا نپیوستن جمهوری فدراتیو روسیه به سازمان تجارت جهانی (WTO) می تواند دلیل مخالفت مسکو با پیش نویس قطعنامه سه کشور آلمان،‌ فرانسه و انگلیس که مورد حمایت شدید آمریکا هم است،‌ باشد؟
 درست ده روز مانده به آغاز نشست رهبران هشت کشور صنعتی جهان در سن پترزبورگ جرج دبلیو بوش رئیس جمهور آمریکا پذیرای میخائیل ساکاشوویلی در کاخ سفید شد. بوش نیک می داند که ضامن بقای رئیس جمهور گرجستان تحقق وعده های انتخاباتی وی است. ساکاشویلی پس از پیروزی در انقلاب گل سرخ به مردمش قول داد گرجستان را متحد کند او پس از شکست اصلان اباشیدزه و الحاق آجاریا به سرزمین مادر (گرجستان) تلاش برای پیوستن دو جمهوری خود خوانده دیگر یعنی آبخازیا و اوستیایی جنوبی را آغاز کرد اما وی با مقاومت سرسختانه روس ها مواجه شد. 

پوتین نیز می داند که استیلای گرجستان بر این دو جمهوری به معنای پایان نفوذ روسیه بر قفقاز است بنابراین کرملین در این راه مانع تراشی می کند. بهرحال محور مهم مذاکرات بوش و ساکاشویلی در کاخ سفید بحران جمهوری های خود خوانده اوستیای جنوبی و آبخازیا بود .چند روز پس از بازگشت ساکاشوویلی به کشورش پارلمان جمهوری گرجستان مصوبه ای از سوی دولت را گذراند که بر اساس آن خارج شدن فوری صلح بانان روسی از مناطق حایل میان اوستیای جنوبی و آبخازیا در منطقه تحت حاکمیت تفلیس در آن گنجانده شده است. 

این در حالی بود که پیش از مصوبه اخیر پارلمان گرجستان بوش و پوتین در حاشیه نشست سن پترزبورگ در نشسته دوجانبه بر سر برخی مسایل مورد اختلاف در نظام بین الملل امتیازهای به همدیگر دادند حمایت آمریکا از پیوستن روسیه به سازمان تجارت جهانی (WTO) و همگرایی روسیه با آمریکا در پرونده هسته ای ایران یکی از معاملات دو کشور در حاشیه نشست سن پترزبورگ بود. 

اینگونه بود که پوتین در کنفرانس خبری مشترک که با بوش برگزار کرد از برنامه غنی سازی ایران ابراز نگرانی کرد در پایان نخستین روز نشست سه روزه سن پترزبورگ هم دو کشور بیانیه شدیدی علیه ایران صادر کردند متعاقب آن جان بولتن نماینده دایم آمریکا در سازمان ملل متحد قاطعانه ابراز خوش بینی کرد کمتر از یک هفته قطعنامه ای در شورای امنیت علیه ایران صادر خواهد کرد پیش نویس این قطعنامه به وسیله سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان تهیه و آمریکا به شدت از آن حمایت کرد و مقرر شد نماینده چین و روسیه در سازمان ملل مفاد این قطعنامه را با پایتخت هایشان هماهنگ کنند یک روز بعد از تهیه پیش نویس قطعنامه علیه ایران روس ها با چرخشی ناگهانی با پیش نویس قطعنامه شورای امنیت علیه ایران مخالفت کردند. تصمیم مسکو زمانی تغییر کرد که میخاییل ساکاشویلی تهدید کرد در صورتی که روسیه از خروج نیروهای حافظ صلح از منطقه مورد مناقشه آبخازیا و اوستیای جنوبی خودداری کند. تفلیس ورود این کشور به سازمان تجارت جهانی را وتو خواهد کرد.
 ولادیمیر پوتین که مهمترین دستاورد سن پترزبورگ را بر باد رفته می دید در تلافی مانع تراشی های آمریکا بر سر پیوستن روسیه به سازمان تجارت جهانی با پیش نویس قطعنامه انگلیس، فرانسه و آلمان علیه ایران مخالفت کرد. 

از این رو مخالفت روسیه با پیش نویس قطعنامه جدید علیه ایران در جهت  منافع ملی خود بوده و  روس ها دنبال تأمین منافع ملی خود هستند .چرخش ناگهانی اخیر در سیاست خارجی این کشور نیز ناشی از اصطکاک منافع با ایالات متحده آمریکا است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین