کد خبر: ۴۹۰۸۶
تاریخ انتشار : ۰۳ مرداد ۱۳۸۵ - ۱۷:۰۷

سفارت ایران در دهلی سخنان متکی را تفسیر کرد

آفتاب‌‌نیوز :  خبرگزاری هند و آسیا "یانز" با اعلام این خبر می افزاید، این بیانیه در واکنش به سخنان منوچهر متکی، ویر امور خارجه ایران صورت می گیرد که در مصاحبه با یک شبکه خبری هندی گفته بود تهران گاز مایع طبیعی به هند نخواهد فروخت اما این مساله به رای هند علیه ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی ارتباطی ندارد.
 
متکی با اشاره به تغییر شرایط نسبت به زمان امضای این قرار داد گفت مساله اندکی پیچیده تر شده است و دو طرف می دانند که مشکلاتی در مسیر اجرای این قرار داد به شکل فعلی به وجود آمده است.

هشدار آمریکا به هند در مورد ایران(کلیک کنید)

قرار بود متکی هفته گذشته به هند سفر کند ولی به دلیل بحراه خاورمیانه این سفر لغو شد و به زمان دیگری موکول شد. در بیانیه سفارت ایران در هند آمده است که متکی فقط گفته در شرایط کنونی برخی مشکلات در اجرای قرارداد فروش گاز طبیعی بوجود آمده است و اظهارات متکی هرگز عزم دو کشور برای توافق در مورد این قرارداد را زیر سوال نمی برد. 

این گزارش می گوید مشکلاتی که متکی به آن اشاره کرده در مورد اختلاف نظر دو کشور بر سر قیمت گاز طبیعی است. 

توافقنامه اولیه این قرارداد در خرداد ماه 84 بین ایران و هند امضا شد ولی ایران اعلام کرده است که برای اجرا باید مورد تایید شورایعالی اقتصاد ایران قرار گیرد. 

اما مقامات هندی می گویند ایران خواستار قیمت بالاتری برای گاز مایع طبیعی ( ال ان جی) است و دهلی نو قصد مذاکره مجدد در این زمینه را ندارد. 

ایران در حال حاضر قیمت 2/7 دلار برای هر میلیون( بی تی یو) گاز طبیعی را مطرح کرده است که بسیار بالاتر از قیمت پیشنهادی هند یعنی 2/4 دلار برای تحویل گاز در مرز پاکستان است. 

کاظم وزیر هامانه، وزیر نفت ایران در آستانه نشست وزیران سه کشور ایران، هند و پاکستان که دوازده و سیزدهم مرداد ماه در دهلی نو برگزار می شود، اعلام کرد تهران گاز خود را با قیمت پیشنهادی هند نخواهد فروخت. او تاکید دارد اگر طرف هندی آمادگی خرید گاز ما را با قیمت های واقعی ندارد، ما هیچ اجباری برای فروش گاز به قیمت پایین تر از بهای واقعی آن نداریم. 

سومین نشست گروه کاری سه جانبه در مورد پروژه 7 میلیارد دلاری خط لوله صلح در حالی در دهلی برگزار شد که به نظر می رسد اختلاف نظر در مورد قیمت گاز این پروژه را تحت الشعاع قرار داده است و احتمال بروز بن بست در امضای آن وجود دارد. 

این در حالی است که رسانه های هندی تنها یک ماه پیش با پوشش گسترده خبری در مورد قرار داد فروش گاز ایران به هند اعلام کردند مورلی دئورا وزیر نفت و گاز هند در جریان دیدارهای خود با رئیس جمهور و وزیر نفت ایران در حاشیه نشست شانگهای نسبت به اجرای این پروژه کسب اطمینان کرده است.
اما پس از به وجود آمدن اختلاف ها یکی از مقامات ارشد وزارت نفت هند گفته است کل پروژه منوط به قیمت گاز است. 

علاوه بر این مخالفت هند با عبور خط لوله از خاک پاکستان به دلایل سیاسی نیز مانع بزرگی بر سر راه اجرای این پروژه خواهد بود. همچنین مخالفت آمریکا با انجام هرگونه پروژه بین المللی انرژی با مشارکت ایران نیز در به سرانجام رسیدن این قرارداد نقش موثری دارد. 

کارشناسان سیاسی معتقدند علاوه بر بحث های مطرح شده در مورد اختلاف نظر بر سر قیمت گاز بین ایران و هند، مسائل کلان تر در سیاست بین المللی از جمله موضع گیری هند در مخالفت با فعالیت های هسته ای ایران و نزدیک شدن این کشور به آمریکا و رای این کشور علیه ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی از عواملی است که بر این قرارداد مهم بین این سه کشور تاثیر گذار است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین